با خطی خوش روی کاغذهای کاهی نوشته شده‌اند. کاغذها را توی پاکت‌هایی آبی رنگ گذاشته‌اند و در آنها را مهر و موم کرده‌اند. قیمت ١٠٠ پاکت آن در بازار مولوی ٣هزار تومان است و پیرمرد هر یک از آنها را به قیمت ۵ هزار تومان به مشتریانش می‌فروشد.

فال

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: سواد مکتبخانه‌ای پیرمرد سال‌ها پیش نم کشیده و نمی‌داند توی این کاغذها اشعار نغز حافظ را نوشته‌اند یا حرف و کلام لسان الغیب را دستکاری کرده‌اند. پیرمرد هفت روز هفته و ١٢ ماه سال با پاکت‌های فال توی اتوبوس‌های بی‌آرتی و واگن‌های مترو می‌چرخد تا دستش به گدایی دراز نشود و نان بازوی کم‌رمق و لرزانش را به خانه ببرد. مشتریانش هم کم‌نیستند و بسیاری از آدم‌های این شهر شلوغ دلشان می‌خواهد بار تردیدها و بلاتکلیفی‌های‌شان را بر دوش شاعر شیراز هوار کنند و به نفس حق او و شنیدن ابیاتش آرام بگیرند، اما امشب همه‌چیز فرق می‌کند و پیرمرد مشتریان دیگری هم دارد. پشت چراغ قرمز هم انگار بچه‌ها می‌دانند امشب حافظ نان‌شان را در روغن می‌زند. فال‌ها را دسته کرده‌اند و با هر چراغ قرمز، اسکناس‌های سبز را از راننده‌ها و همراهانشان دشت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:چگونه شب یلدا فال حافظ بگیریم؟| جادوی کلام لسان الغیب در زندگی


مشتریان خاص شب چله

مشتریانی خسته از کار روزانه، که ادای رسم و رسوم شب چله را به خانه نرسیده آغاز می‌کنند و به دیدن پاکت‌های فال در دستان پینه بسته او یا دستان کوچک کودکان فال فروش مشتاق می‌شوند اولین دعای بلندترین شب سال را از حافظ می شنوند. کودکان فال فروش و باباابراهیم تنها کسانی نیستند که امشب به برکت منظوم‌گویی لسان الغیب کار و بارشان سکه است و حتی مادام‌های فرنگی که در تمام طول سال تلفنی و ندیده و نشناخته برای مشتریان‌شان فال قهوه و تاروت می‌گیرند و پول‌های کلان به جیب می‌زنند، در شب چله طالع بینی‌های فرنگی را به کلی کنار می‌گذارند و برای مشتریانی که سر کیسه را شل می‌کنند، دقایقی اشعار خواجه شمس‌الدین را زمزمه و تفسیر می‌کنند. حالا بماند که اگر خواجه درگذشته این تفاسیر را می‌شنید، شاید به کلی از صرافت شعر و شاعری می‌افتاد، اما مشتریانی که دشواری حافظ‌خوانی یا اعتقاد به صحیح‌گویی این مادام‌های طالع بین آنها را به صرف هزینه‌های کلان و انتظار در پشت خط تلفن می‌کشاند، فال و تفاسیری را می‌شنوند که مطلوبشان است و تا سال آینده دلشان را گرم نگه می‌دارد.

حافظ خوانان امشب دور هم جمعند | کاغذهای کاهی و نفس حافظ


حافظ‌خوانی به رسم گذشته

همه مشتریان خواجه خوش سخن از جنس آدم‌هایی نیستند که حرف‌های او را لابه لای کاغذهای کاهی و پاکت‌های دربسته جستجو می‌کنند و عده‌ای هم عشقشان این است که شب چله وقتی همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، لای کتاب حافظ را باز کنند، ابیاتش را همخوانی کنند و دسته‌جمعی یک دل سیر لذت ببرند. امشب دکان حافظ‌خوانی گرم‌گرم است.....


کد خبر 817468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha