دورهمی‌های دوستانه و پذیرایی از مهمان، خوب و خوش بود اما فقط تا همین اواخر که دقیق‌ترش می‌شود تا پیش از لاکچریزی شدن دورهمی‌ها و پذیرایی‌ها! بار تجملات و لوکس‌نمایی که بر مهمانی و میزبانی نشست، دورهمی‌ها از اصالت و خوشی خالی شدند.

پک

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: در واقع به اسم پاره‌ای از مقتضیات و الزامات گریزناپذیرعصر مدرنیته، فرهنگ و سنت. مهمان نوازی دستخوش، تغییراتی نامتعارف، مصرف‌زده و غیرضرور شده است. در این شرایط، فرقی هم نمی‌کند که مهمانی و دورهمی به چه بهانه و برای پذیرایی از چه تعداد مهمان در چه محیط و فضایی برگزار شود چون به هر بهانه، برای هر تعداد مهمان از یک تا بیش از صدنفر و در هر محیط و فضای رسمی و غیررسمی، میزبان برخلاف گذشته که مرسوم بوده به بهترین شیوه با توجه به توانایی میزبان و شان مهمان، پذیرایی را انجام دهد حالا بایددورهمی‌ها و پذیرایی‌ها به عجیب ترین و گران ترین شیوه‌ ممکن، اتفاق بیافتد. از مهمانی‌های خانوادگی، جشن‌های تولد و مراسم ترحیم گرفته تا همایش‌های اداری و آموزشی و حتی جلسات دفاعیه دانشجویان که به سفارشِ میزبان با استفاده از پک‌های پذیراییِ شرکت‌های خرد و کلان صنایع غذایی انجام می‌شود.

به بهانه کسب و کار، به سودِ مصرف‌گرایی

کافیست با کلیدواژه پک‌های پذیرایی ساعتی را به جستجو در فضای مجازی بپردازید؛ آن وقت است که لیستی بلند بالا از اسامی گروه‌های کوچک و شرکت‌های بزرگِ تولید و عرضه‌کننده پک‌های پذیرایی مقابل دیدگانتان ظاهر می‌شود. گروه‌ها و شرکت‌هایی که در ابتدا قصد داشتند کسب و کار خانگی، محدود و متفاوتی برای درآمدزایی راه‌بیندازند. کسب و کاری که در ادامه به پدیده‌هایی مانند مصرف‌گرایی، مُد و صنعت غذایی پیوست و به اشکال گوناگون فرصت بروز یافت. یکی از محافل و دورهمی‌هایی که در آنها از پک‌های پذیرایی با انواع و اقسامِ منوهای گران‌قیمت و کمیاب استفاده می‌شود، جلسات دفاعیه دانشجویان است! دانشجویانی که در کنار دغدغه‌های علمی خود باید از پسِ استرس و هزینه‌های پذیرایی این جلسه مهم، به نحو احسن و شایسته که آن نیز به گواه تکرار و تقلید اجتماعی، فقط با استفاده از پک‌های پذیرایی انباشته از نوشیدنی‌های ارگانیک، خوردنی‌های عجیب و غریب که در بیان نام‌شان دچار لکنت زبان می‌شویم، برآیند.

بیشتر بخوانید:

خواب لاکچری چقدر آب می خورد | قیمتهایی که خواب از سر آدم می پراند

«مرجان حاجی‌مرادی»، به تازگی جلسه دفاعیه ارشد خود را پشت سر گذاشته است. او در این باره می‌گوید: «از صفتِ مهمان‌نوازی مشهور ایرانی‌ها به پذیرایی با پک‌هایی رسیدیم که نه از روی صمیمت و محبت که به واسطه پول، برای جلب توجه، دیده و خاص شدن، مهیا می‌شوند. البته تا جایی که افراط در این سبک از پذیرایی صورت نگیرد و به نوعی فقط باعث افزایش سرعت در خدمات‌دهی پذیرایی شود، اتفاقا خیلی هم خوب و مناسب است. برای جلسه دفاع پایان‌نامه خود که نمی‌خواستم فرصتم بابت تدارکات پذیرایی مرسوم هدر رود با مبلغ ۵ میلیون تومان ۵۰ پک جعبه‌ای شامل ۲ نوع میوه فصل، یک ساندویچ لقمه‌ای و قوطی نوشابه از یکی از شرکت‌های صنایع غذایی معتبر تهیه کردم.» در حال حاضر می‌توان پک‌های پذیرایی ویژه جلسات دفاعیه را با قیمت‌هایی از هر پک ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان سفارش داد. این نوسان قیمت به کیفیت و محتویات پک و نیز شرکتِ خدمات دهنده آن بستگی فراوان دارد.»

تالار پذیرایی یا جلسه دفاع پایان نامه؟ ؛ پذیرایی گران با پک های لاکچری | امید به نمره بالای پایین نامه با پذیرایی پرزرق و برق

پذیرایی لوکس‌تر، نمره بالاتر!

رویه پذیرایی در جلسات دفاعیه پایان‌نامه‌های دانشجویی به جایی رسید که گویی کمیت و کیفیت پذیرایی در این جلسات به اندازه محتوای علمی پایان‌نامه بر دریافت تایید و نمره قبولی تاثیرگذار است. به همین خاطر در یک جهش صعودی و رادیکالی، خوردنی‌های معمولی پک‌ها و دیس‌های پذیرایی به خوردنی‌های خاص (فینگرفودهای ارگانیک، میوه‌های استوایی، دسرهای بین‌المللی) که بیشتر مناسب مهمانی‌های خصوصی با حضور مهمانانی از یک قشر و سطح همسان است، تبدیل شد. در پی این متداول شدن، برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، پذیرایی در جلسات دفاعیه را ممنوع اعلام کردند. «نازنین سراج»، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ست که می‌گوید: «ولی این رسم هنوز در برخی دانشگاه‌ها به قوت و شدت خود باقی‌ست و هر روز هم ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. ابعادی پرهزینه و کاملا بی‌ارتباط با فضای علمی و آموزشی دانشگاه که متاسفانه از سوی برخی دانشجویان و گاه حتی اساتید مورد استقبال قرار می‌گیرد. همین چند وقت پیش یکی از دانشجویان برای پذیرایی از مهمانان جلسه دفاعیه خود از پک‌های فوق لاکچری استفاده کرده بود که بعضی از دوستان با آن پک‌ها به طنز، سلفی می‌گرفتند! جالب است که پک پذیرایی از اساتید متمایز از پک پذیرایی از دوستان و مهمانان دیگر در آن جلسه بود!.»

یبشتر بخوانید:درآمد فالگیرهای لاکچری از فیش حقوقی وزیر هم بیشتر است | درآمدهای باورنکردنی با دروغ و خرافه

تفرقه‌اندازی با پک‌های معمولی و وی‌آی‌پی

دامنه این ماجرا به برخی مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف هم کشیده است. «شیرین خانلری»، عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس نام و نشان‌دار تهران در این باره می‌گوید: «برای برگزاری جشن‌های مناسبتی و یا تحصیلی مانند جشن الفبا مبالغی را از خانواده دانش‌آموزان به صورت کلاسی یا پایه‌ای جمع‌آوری می‌کنیم تا پک پذیرایی تهیه کنیم. سعی‌مان بر این است پک‌ها از کیفیت یکسان برخوردار باشند؛ مثلا برای یک کلاس پکِ ۱۰۰ هزار تومانی نمی‌گیرم و برای کلاس دیگر پکِ ۳۰۰ هزار تومانی! چون این تفاوت بر روحیه و عملکرد دانش‌آموزان تاثیرگذار است. متاسفانه در بعضی از مدارس به این نکته کلیدی توجه نمی‌شود و دانش‌آموزان، اغلب در مقطع ابتدایی دچار آسیب می‌شوند.» «نسرین داودآبادی»، که پسرش در مدرسه‌ای در یکی از مناطق جنوبی پایتخت تحصیل می‌کند، گلایه‌مند توضیح می‌دهد: «برای برگزاری جشن عدد ۱۰۰ نماینده کلاس، از ما مبالغی دریافت کرد تا پک‌های پذیرایی بخرد. حالا بماند که همان مبالغ هم به دخل و خرج بعضی از خانواده فشار وارد کرد اما فشار بیشتر زمانی وارد شد که در کلاس دیگر همین مدرسه دانش‌آموزان با پک‌های گران‌قیمت‌تر و خوشمزه‌تر پذیرایی شدند! به نظرم باید از مراجع بالا، مانع بروز اتفاق‌هایی از این دست که فایده اثربخشی ندارند، شوند.»

پک‌ پذیرایی‌ات را شخصی‌سازی کن!

با پک‌های پذیرایی که منوهایشان قابلیت شخصی‌سازی دارند، در گفتگوی تلفنی با مدیر داخلی یکی از شرکت‌های تشریفات در پذیرایی آشنا می‌شویم. این مدیر داخلی که تضمینِ کیفیِ محصولات و خدماتشان را نیروهای متخصص از کارشناس صنایع غذایی و فود استایلیست گرفته تا کارشناسِ طعم‌ساز می‌داند در توضیح بیشتر می‌گوید: «پک‌های پذیرایی باکسی، جعبه‌ای، پرسی و کیسه پارچه‌ای ما شامل خوراکی‌های ساده از میوه و کیک‌های شرکتی یا خانگی گرفته تا میوه‌های استوایی، خشک، خشکبار، لقمه‌پیچ‌هایی با انواع گوشت، فینگرفودهای پروتئینی و البته انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها می‌شود. در ضمن شما می‌توانید طبق بودجه و سلیقه خود، منوی پک‌ها را ارتقا دهید و شخصی‌سازی کنید. حتی امکان طراحی وچاپ لوگوی مراسم و مهمانی به هر نحوی که مدنظر داشته باشید، هست. با خدمات تشریفات شرکت ما، پذیرایی‌تان خاطره‌انگیز و متفاوت خواهد بود.» او مشتاقانه ادامه می‌دهد: «برای همه نوع مراسم مانند جشن‌های تعیین جنسیت نوزاد، تولد، دندانی، پوشک، تکلیف، فارغ‌التحصیلی، دفاعیه پایان‌نامه، خواستگاری، بله‌برون، عقدکنان، سالگردها، ترحیم و یادبود، همایش‌های اداری، نشست‌های تخصصی، هر مهمانی و دورهمی مناسبتی مانند شب یلدا تا روضه‌ها خانگی، پک پذیرایی ویژه داریم که قیمت‌هایشان هم از ۱۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است.»

تقابل پذیرایی‌های لاکچری با ماهیت مراسمِ ترحیم

مراسم ترحیم و یادبود نیز از جمله مراسم‌هایی هستند که این روزها میزبانان در آن برای کیفیت‌بخشی هر چه تمام‌تر به مراسم، از پک‌های پذیرایی معمولی تا لاکچری استفاده می‌کنند. «عباس خضری»، از کسبه قدیمی محله شهرک غرب تهران است که در این باره می‌گوید: «لاکچری‌بازی بعضی از نوکیسه‌ها حتی به مساجد هم رسیده است! در مراسم ترحیمی که در برخی از این مساجد معروف برگزار می‌شود مهمانان با پک‌های سیاه‌نمایی که داخلشان پر شده از میوه‌های خارج از فصل، دسرهایی با اسامی عجیب و نوشیدنی‌هایی با طعم‌های شگفت‌انگیز که شاید بتوان یکبار از سر خوش‌شانسی در کافه‌ها و رستوران‌های آنچنانی پیدا ‌کرد، پذیرایی می‌شوند. حالا خوب است ماهیت مراسم ترحیم و یابود، چیزی غیر از این لاکچری‌بازی‌هاست!»

کد خبر 817256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha