مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

جوادنصرتی: مشکل ابزاری در فضا، انجام ماموریت یکی مانده به آخر فضانوردان در تلسکوپ فضایی هابل را به‌قدری پیچیده کرد که امید به انجام آن تقریبا از دست رفته بود؛ اما به هر حال ماموریت انجام شد.

به گزارش بی‌بی‌سی 2 فضانورد شاتل برای تعمیر یک طیف‌نگار که برای مطالعه سیاه‌چاله‌ها از آن استفاده می‌شود حدود 8ساعت راهپیمایی فضایی کردند. این طیف‌نگار 5 سال پیش به خاطر از دست دادن ارتباط با منبع نیرو از کار افتاده بود.

با این حال انجام این ماموریت کمی پیچیده شد و چون حین انجام آن برخی مشکلات پیش‌بینی نشده بود، باعث شد که ماموریت یک ساعت و نیم بیشتر طول بکشد.

مشکلاتی که فضانوردان در این ماموریت فضایی با آن روبه‌رو بودند افت یکباره نیروی باتری یکی از ابزارهای آنها و گره خوردن یکی از نرد‌بان‌های نگهدارنده آنها در فضا بود.

با این حال این ماموریت نفس‌گیر با موفقیت به پایان رسید و طیف‌نگار در مرکز کنترل زمینی هابل با موفقیت آزمایش شد. تا‌کنون فضانوردان شاتل آتلانتیس 4 راهپیمایی فضایی را انجام داده‌اند؛

در این راهپیمایی‌ها دوربین اصلی هابل تعمیر شده و چند طیف‌نگار جدید روی آن نصب شده است. فضانوردان همچنین ژیروسکوپ‌های هابل را هم که دچار مشکل شده بودند تعمیر کردند و یک دوربین جدید به‌نام دوربین میدان باز 3 روی آن نصب کرده‌اند.

تلسکوپ  فضایی هابل حدود 20 سال پیش به فضا پرتاب شد ولی قرار نبود ماموریت آن  این قدر طول بکشد. با این حال قرار است با انجام تعمیرات و نصب تجهیزات جدید هابل تا سال 2014 به فعالیت خود ادامه دهد.

تصاویری که این تلسکوپ از کهکشان‌های دوردست به زمین مخابره کرده است در طول این سال‌ها کلید حل بسیاری از معماهای فضایی بوده‌اند.

کد خبر 81707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز