چین برای سومین‌بار هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد خود را به فضا پرتاب کرد. به‌گزارش شین‌هوا، یک موشک لانگ‌مارچ-۲اف روز پنجشنبه فضاپیمای آزمایشی چین را از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوآن برای انجام آزمایش‌های علمی- فضایی و «ارائه پشتیبانی فنی برای استفاده صلح‌آمیز از فضا» به پرواز درآورد.

اژدهای فضایی

به گزارش وب‌سایت اسپیس، این پرتاب تنها ۷ ماه پس از آخرین ماموریت فضاپیما انجام می‌شود که در مقایسه با پرتاب اول و دوم که با فاصله ۲۳‌ ماه از یکدیگر انجام شد، پیگیری بسیار سریع‌تری محسوب می‌شود.

این پرتاب با برنامه‌های چین در چند سال گذشته برای ساخت و راه‌اندازی یک هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد مرتبط است، اگرچه این ارتباط هنوز تأیید نشده است. چند ساعت پیش از پرتاب این فضاپیمای محرمانه، اسپیس‌ایکس از هفتمین پرواز برنامه‌ریزی‌شده هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد X-۳۷B خود کنار رفت و حتی موشک «فالکون هِوی» حاوی آن را از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی خارج کرد. این ماموریت، معروف به USSF-۵۲، در روز چهارشنبه گذشته برای انجام بررسی‌های اضافی سیستم، لغو شد. دلایل دقیق این تأخیر ناشناخته بوده و هنوز تاریخ جدیدی برای عرضه مشخص نشده است.
تقریباً مانند X-۳۷B، اطلاعات کمی در مورد هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد چین به نام Shenlong یا «اژدهای الهی» وجود دارد. با این حال، با توجه به اطلاعاتی که در دسترس عموم است، به‌نظر می‌رسد که فضاپیما برای آزمایش محموله‌های جدید و عملیات مداری استفاده می‌شود. این هواپیمای فضایی به‌صورت عمودی بالای یک موشک قرار می‌گیرد و به فضا پرتاب می‌شود. سپس ماموریت خود را انجام می‌دهد و بعد به‌صورت افقی شبیه به شاتل فضایی ناسا روی یک باند فرود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

نخستین آزمایش این فضاپیما، ۴سپتامبر سال۲۰۲۰ با موفقیت انجام شد. این درحالی است که آزمایش بعدی در تاریخ ۴اوت۲۰۲۲ شکل گرفت. وظیفه حمل این فضاپیما برعهده یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین موشک‌های فضاپیما و ماهواره‌بر چین یعنی لانگ‌مارچ-۲اف بود.

گردش فضایی اژدهای مرموز | سومین آزمایش هواپیمای فضایی چین

کد خبر 816157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha