وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در ژنو با نخست وزیر واتیکان دیدار و رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان و مقام واتیکان

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که بمنظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان به ژنو سفر کرده است، با کاردینال پیترو پارولین نخست وزیر واتیکان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اظهار خرسندی از این دیدار، به گفتگوی تلفنی مهم اخیر رئیسی با پاپ فرانسیس اشاره کرد و از استمرار این گفتگوها میان ایران و واتیکان در زمینه‌های مختلف استقبال کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفتگوهای دینی و علمی میان ایران و واتیکان را مهم و اثرگذار دانست و گفت همواره از این گفتگوها حمایت می کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین از مواضع خوب واتیکان در خصوص فلسطین قدردانی کرد و گفت، معتقدیم واتیکان می‌تواند یک نقش موثر در پایان دادن به نسل‌کُشی در فلسطین داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ما حماس را جنبش آزادیبخش می‌دانیم که علیه اشغالگری می‌جنگد، گفت آنچه در غزه در حال رخ دادن است، نسل‌کشی است و جهانیان آن را قابل تحمل نمی‌دانند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به توسعه دامنه جنگ در منطقه نیست، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیدفاع در غزه و کرانه غربی و نیز پایان محاصره غزه و ارسال کمکهای انسان‌دوستانه را تبیین کرد و گفت ابتکار سیاسی به ثبت رسیده توسط ایران در سازمان ملل متحد یک راهکار دموکراتیک است که می تواند پایان بخش بحران فلسطین باشد و ساکنان اصلی و صاحبان حقیقی فلسطین از همه ادیان مسلمان و مسیحی و یهودی می‌توانند با شرکت در یک رفراندوم، دولت مستقل مورد قبول خود را تعیین کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دو کشور ایران و واتیکان در آستانه هفتادمین سالگرد روابط قرار دارند، آمادگی خود را برای استقبال و میزبانی از وزیر خارجه واتیکان در تهران اعلام کرد.

کاردینال پارولین نخست وزیر واتیکان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و استقبال از گفتگوها و مشورتهای مشترک دو کشور در سطوح مختلف، نسبت به شرایط جاری در فلسطین ابراز نگرانی کرد و گفت واتیکان از برقراری آتش‌بس و توقف فوری جنگ در فلسطین حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد پاپ فرانسیس بارها بر ضرورت توقف جنگ و ایجاد آتش بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم فلسطین و یافتن راه حل سیاسی برای بحران تاکید کرده است.

کارولین همچنین به تلاش واتیکان برای ارسال کمک های انسان‌دوستانه به فلسطین اشاره کرد و افزود، راهکار سیاسی تنها راه حل بحران فلسطین است و باید برای یافتن راه حل سیاسی تلاش کرد.

پیشتر نیز وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار خوب رئیس جمهور کشورمان و ولیعهد عربستان، از حسن میزبانی عربستان از نشست سران اسلامی و عربی در ریاض در خصوص فلسطین تشکر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ایران و عربستان را دو کشور بسیار مهم‌ و اثرگذار منطقه دانست و ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت روابط سیاسی، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به پیشرفت تدریجی روابط افزود، ایران برای تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف آمادگی دارد.

امیرعبداللهیان روز گذشته به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان و برنامه‌های جانبی آن وارد ژنو شد.

کد خبر 815698
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha