ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، دیروز بخش اول از سومین لایحه بودجه دولت سیزدهم را به مجلس برد و اعلام کرد این بودجه با هدف رفع ناترازی‌ها بسته شده است.

تقدیم لایحه بودجه

به گزارش همشهری، سندی که دیروز به مجلس داده شد، بیشتر بیانگر ارقام درآمدی و منابع بودجه سال ۱۴۰۳است. برای مشخص شدن هزینه‌های سال آینده اداره کشور باید منتظر رونمایی از بخش دوم لایحه بودجه ماند. اما سؤال اینجاست که آیا بودجه سال آینده انقباضی بسته شده است؟ رئیس‌جمهور می‌گوید: سعی کرده‌ایم بودجه را واقعی تنظیم کنیم و در بودجه ۱۴۰۳، شناسایی فرارهای مالیاتی و کسانی که مالیات نمی‌دهند، مورد توجه قرار گرفته و پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ تعریف نشده است؛ آنچه هست جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است. این نخستین واکنش رئیس دولت به برخی انتقادها از افزایش نزدیک به ۵۰درصد میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده است چنان‌که همین نگرانی‌ها باعث شد تا سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران با دستور رئیس‌جمهوری ۲۰درصد افزایش یابد. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از افزایش سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داد و اعلام کرد: سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران در لایحه بودجه به ۱۴۴میلیون تومان در سال رسید.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس با تقدیم بخش اول لایحه بودجه سال آینده کشور، هدف نخست را اصلاح ناترازی‌ها اعلام و تأکید کرد: دولت تلاش کرد تا با اجرای قانون، رشد اقتصادی و رشد تولید و مهار تورم را پیاده کند و مردم نیز توطئه و فتنه دشمن را ناکام گذاشتند. او با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳با نگاه واقع‌گرایانه بسته شده، اعلام کرد: تلاش شده در این بودجه تقدیمی، بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است، تراز شود. آن هم با یک حرکت جهادی، نه حرکت معمولی.

رئیس‌جمهور ریشه اصلی تورم را کسری بودجه، رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها و برداشت‌هایی از بانک مرکزی و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی عنوان و تأکید کرد: بنا داریم از تصدی دولت کاسته شود، بر نظارت دولت افزوده شود و بخش خصوصی و تعاونی با هدایت، حمایت و نظارت دولت فعال شود. رئیس‌جمهور با اشاره به کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیاردی به‌جا مانده از دولت قبل، گفت: این دولت در شروع فعالیت خود، با کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیاردی مواجه بود؛ ولی نه با استقراض و یا چاپ پول، بلکه با کسب درآمد در ۶‌ماهه دوم سال، این کسری بودجه جبران شد و در یک دهه، رشد اقتصادی در کشور نداشتیم و متوسط رشد آن‌، مورد انتظار نبود، ولی در سال اول فعالیت دولت سیزدهم، رشد اقتصادی بیش از ۴درصد داشتیم. او افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز همین رشد اقتصادی را شاهد بودیم و تلاش شد کسری بودجه نباشد. رشد نقدینگی که در گذشته همه را نگران ‌کرده بود، امروز شاهدیم که کاهش یافته و به ۲۶درصد رسیده و هدف‌گذاری شده تا پایان سال به ۲۵ درصد برسد. رشد نقدینگی که موجب کسری بودجه و تورم‌ می‌شود، در این دولت مهار شده است.

رویکردهای کلان بودجه ۱۴۰۳

واقعی‌سازی ارقام بودجه بر مبنای عملکرد سال ۱۴۰۲
ادامه اصلاحات ساختاری با اجرای نظام جامع مدیریت مالی دولت
توجه به عدالت در تخصیص منابع
استمرار رشد سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با ارتقا به سطح رشد ۷ درصد
ایجاد سازوکار تشویقی مؤثر برای مولدسازی دارایی‌ها
کاهش سایر هزینه‌ها در جهت سیاست ضدتورمی بودجه
هدایت منابع مولدسازی به‌سوی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
تقویت رشد اقتصادی و ارتقای عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد

برنامه دولت در بودجه چیست

۱- ارتقای عدالت، شفافیت و اثربخشی بودجه از طریق‌ مدیریت جریان نقدینگی و پرداخت اعتبارات به ذی‌نفع نهایی

  • انجام دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت با حساب نزد بانک مرکزی
  • عادلانه کردن پرداخت‌های پرسنلی شاغلان و بازنشستگان
  • محدودکردن رشد حقوق طبقات بالا با سازوکار مالیاتی
  • تعیین سقف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان
  • ثبت تمامی پرداخت‌های قانونی به کارکنان فقط با یک سند

۲-حمایت از تولید و اشتغال از طریق:

  • حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو؛ یک درصد
  • حقوق ورودی ماشین‌آلات و مواد اولیه تولیدی؛ ۲درصد
  • افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود
  • تداوم پرداخت‌های حمایتی، شامل:
  • پرداخت یارانه‌های نقدی و معیشتی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
  • پرداخت یارانه به‌صورت کالابرگ الکترونیک به گروه‌های مشمول پیش‌بینی یارانه مورد نیاز خرید تضمینی گندم
  • پرداخت یارانه دارو و پرداخت‌های بیمه‌های اجتماعی

بودجه ۱۴۰۳ ؛ به نفع مردم و علیه ناترازی ها | برنامه دولت در بودجه چیست؟

کد خبر 813754
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha