گروه بین‌الملل: با بالاگرفتن درگیری طالبان و ارتش پاکستان، مقامات اسلام آباد خواستار کمک جهانی به آوارگان این جنگ شدند.بیش از یک میلیون نفر در این جنگ آواره شده‌اند

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، وضعیت صدها هزار نفر از ساکنان منطقه دره سوات را که به‌دلیل ادامه جنگ بین نیروهای دولتی و طالبان از محل سکونت خود آواره شده‌اند وخیم توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای حمایت از آنان به اقدامات بشردوستانه فوری دست بزند.

زرداری که در یک نشست خبری با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در مقر سازمان ملل در نیویورک شرکت داشت، گفت: هدف من و دبیرکل سازمان ملل جلب توجه جهانیان به فاجعه‌ای انسانی است که به‌دلیل این جنگ در منطقه بروز کرده است.

دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آوارگان جنگی گفت که سازمان ملل آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به آوارگان درگیری‌های پاکستان است اما در عین حال از زرداری خواست تا قبل از هر موضوع دیگری، به حفظ جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی توجه کند.

همچنین فهمیده میرزا، رئیس مجمع ملی - پارلمان پاکستان - که کفالت ریاست‌جمهوری را در طول سفر زرداری به خارج بر عهده دارد، در ملاقات‌های مختلف، بر لزوم توجه جامعه جهانی به وضعیت آوارگان درگیری‌های پاکستان تاکید کرد.

فهمیده میرزا از سازمان‌های خیریه و سازمان‌های غیردولتی در داخل و خارج پاکستان و همچنین نهادهای دولتی پاکستان خواست تا تمام تلاش خود را برای کمک به آوارگان جنگ انجام دهند.

وی همچنین از تمامی مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی پاکستان درخواست کرد تا برای مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم در کشور متحد شوند و از تلاش‌های جاری برای غلبه بر شبه نظامیان حمایت کنند.

کفیل ریاست‌جمهوری پاکستان افزود که نبرد کنونی باید تا زمان از میان رفتن این خطر، که موجودیت کشور را تهدید می‌کند، ادامه یابد و گفت که این امکان وجود دارد که در جریان این نبرد، تا یک میلیون و 800 هزار نفر ناگزیر شوند خانه‌های خود را ترک کنند و به خیل آوارگان جنگی بپیوندند.

نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد تا‌کنون از حدود نیم میلیون نفر آواره جنگ در ایالت سرحد شمال غرب پاکستان نام نویسی کرده و گفته‌اند که در حال حاضر، حدود 73 هزار نفر از آنان در اردوگاه‌هایی که در نزدیک منطقه نبرد بر پا شده در هوای گرم، زیر چادرهای موقت اسکان داده شده‌اند.

تعداد نامعلومی از آوارگان نیز پس از فرار از منطقه درگیری، نزد خویشاوندان و نزدیکان خود در نقاط دور از جنگ سکونت گزیده‌اند و به‌عنوان آواره جنگی ثبت نام نکرده‌اند اما احتمالا درصورت طولانی شدن جنگ، نیازمند کمک سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوستانه خواهند بود.

همزمان، برخی رسانه‌های گروهی و سیاستمداران مخالف در پاکستان از سفر خارجی طولانی رئیس‌جمهوری در زمانی که کشور با بحران ناشی از جنگ داخلی مواجه است انتقاد کرده و خواسته‌اند که زرداری هر چه زودتر به پاکستان بازگردد اما مقامات دولتی، این سفر را برای جلب کمک جهانی، لازم توصیف کرده‌اند.

مخالفت با کمک به پاکستان

سناتورهای آمریکایی اعلام کردند که درصورت روشن نشدن معیارهای محاسبه مالی دقیق در برنامه کمک مالی رئیس‌جمهوری این کشور به پاکستان، با آن مخالفت خواهند کرد.

این تصمیم که توسط سناتورهای برجسته آمریکایی از احزاب دمکرات و جمهوریخواه گرفته شده، در نشست کمیته روابط خارجی سنا به درگیری لفظی با ریچارد هالبروک فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان انجامید.

براساس این گزارش ، سناتورها از این نگرانند که اعطای کمک به اسلام‌آباد نتیجه‌ای شبیه به کمک 12میلیارد دلاری در زمان پرویز مشرف رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان داشته باشد؛ به همین دلیل سناتورها به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند که نباید انتظار داشته باشد به راحتی و بدون محاسبه دقیق با درخواست او برای کمک مالی به پاکستان موافقت شود.

کد خبر 81312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز