مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
۱ نفر

پشه‌های Aedes aegypti یکی از دو گونه شناخته شده برای انتقال ویروس دنگی با نیش زدن و آلوده کردن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هستند. یک دانشمند برای شناسایی بهتر این پشه‌های خاص در یک محفظه شیشه‌ای گرفتار کرده است.

پشه آئدس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، دکتر کلر استرود، در حال مطالعه حشرات است تا بفهمد چگونه تب دنگی که یک بیماری در اقلیم گرمسیری است، در سراسر جهان گسترش یافته و چگونه تغییرات آب و هوایی به گسترش آن دامن می‌زند.

در حالی که رهبران کشورهای برخی کشورهای جهان برای اجلاس مذاکرات بین‌المللی آب و هوای سازمان ملل متحد تحت عنوان COP28 در دبی گرد هم آمده‌اند، کارشناسان می‌گویند گرمایش جهانی در حال حاضر تأثیر عمیقی بر سلامت جهانی دارد. ماریا نیرا، مدیر دپارتمان آب و هوا، محیط زیست و بهداشت سازمان جهانی بهداشت، گفت: زمان آن فرا رسیده است که سلامت در کانون توجه قرار گیرد.

تب دنگی یک بیماری گرمسیری است، اما در چند سال اخیر وارد اروپا شده است. یک پشه دیگر مرتبط با تب دنگی به نام پشه ببر آسیایی حتی در تله‌های نظارتی در کنت در بریتانیا نیز دیده شده است. همه اینها نشان دهنده چگونگی سازگاری حشرات با آب و هوا و محیط‌های جدید است.»

شرایط گرم‌تر و مرطوب‌تر مرتبط با گرم شدن کره زمین به رشد برخی از پشه‌های گسترش‌دهنده بیماری کمک می‌کند. اگرچه دانشمندان در حال مبارزه با این پدیده هستند. با ترکیب نظارت بر حشرات با پیش بینی‌های آب و هوایی، آنها در حال توسعه راه هایی برای پیش بینی و آماده شدن برای شیوع بیماری های جدید هستند.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان می گویند درک مکان هایی که احتمال شیوع بیشتر در آینده وجود دارد می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد. یک پروژه در حال توسعه این ابزارهای پیش بینی در 12 کشور است. پروفسور راشل لو، رهبر گروه جهانی تاب آوری سلامت در مرکز ابررایانه بارسلون در اسپانیا، توضیح داد: ما از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم، داده‌ها را از پهپادها و حسگرهای آب و هوا جمع آوری می‌کنیم که ترکیب همه اینها با اطلاعات محققان در این زمینه، درکی بهتر در مورد اینکه چگونه تغییرات آب و هوا و کاربری زمین بر بیماری‌های منتقله از حشرات تاثیر می‌گذارد، به ما می‌دهد.

کد خبر 813022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha