منطقه ۲۲ که بسیاری آن را با برج‌های سر به فلک کشیده‌اش می‌ شناسند، اکنون به دلیل مدیریت نادرست همین برج‌ ها و نبود شبکه فاضلاب با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است.

منطقه ۲۲

همشهری آنلاین-لیلا شریف: سال ۱۳۷۹ نقطه شروع فعالیت منطقه ۲۲تهران به‌عنوان یک منطقه مستقل بود. در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد روزگاری این منطقه قرار است به محل تجمع برج‌های بلندقامت شهر تبدیل شود. این منطقه در گذر زمان، برج‌ها و مراکز خرید را در خود جای داد و چهره جدیدی برای شهر رقم زد؛ غافل از اینکه پشت این ظاهر توسعه‌یافته نخستین سرانه‌های لازم برای زندگی شهری از سوی سازمان‌های مربوط مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر مسائلی همچون کمبود مدرسه، مراکز درمانی و دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، این منطقه با چالشی جدی به نام «شبکه فاضلاب» روبه‌رو شده و زنگ خطر مدیریت فاضلاب‌های رهاشده در منطقه ۲۲ به صدا درآمده است.

فاضلاب منطقه ۲۲ به آب‌های روان مناطق مجاور نفوذ کرده است | تهدید جدی باتلاق‌های مملو از فاضلاب

برخی از مدیران برج‌های سر به فلک کشیده برای رفع مشکلات فاضلاب دست به دامن شیوه‌های موقت و البته خطرناک شده‌اند، برخی چاه‌های جذبی غیرمجاز حفر و برخی نیز فاضلاب‌ها را راهی زمین‌های بایر اطراف برج‌ها می‌کنند تا با شیوه‌های نادرست به گمان خود بر این مشکل مهم سرپوش بگذارند. استفاده از این راه‌حل‌های موقتی، تنها بحران را به تعویق می‌اندازد، اما جلوی آن را نخواهد گرفت؛ چراکه چاه‌های جذبی غیرقانونی و رهاسازی فاضلاب خود مشکلاتی همچون احتمال فرونشست برج‌ها، درگیری اهالی با مسائل بهداشتی و... را رقم می‌زند.

جعفر شربیانی، یکی از اعضای شورای‌شهر است که چندماه پیش نسبت به وضعیت نابسامان فاضلاب این نقطه از شهر هشدار داده بود. به‌گفته او، فاضلاب در منطقه ۲۲با عدم‌تکمیل انشعابات روبه‌روست. فاضلاب مجتمع‌های بلندمرتبه به‌دلیل عدم‌وجود زیرساخت حیاتی، به‌صورت غیرمجاز به جوی‌ها و کانال‌ها هدایت و مجتمع‌ها زمینه‌ساز پر شدن زودهنگام چاه‌های فاضلاب می‌شوند. هر چند برخی مسائل زمین‌شناسی و بافت سنگی منطقه را به‌عنوان دلیل اصلی تأخیر در ایجاد شبکه فاضلاب در منطقه‌۲۲ معرفی می‌کنند، اما رفع این مشکل بارها از سوی مدیریت شهری به شرکت آب و فاضلاب تذکر داده شده است تا در راستای مدیریت بهینه فاضلاب مجتمع‌های مسکونی منطقه‌۲۲، دست به اقدام فوری بزنند.

منطقه ۲۲ از شبکه فاضلاب شهری و تصفیه خانه محروم است

مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: برج‌هایی که در ۲۰ سال گذشته در منطقه ۲۲ شکل گرفته‌اند، نیازمند این بودند که شرکت آب و فاضلاب شهری به شکل موازی دست به ایجاد شبکه فاضلاب می‌زد و در ادامه شکل گیری شبکه فاضلاب شهری نیز تصفیه خانه‌هایی نیز ایجاد می‌شد اما اینگونه نشد و در حال حاضر متأسفانه این منطقه از شبکه فاضلاب شهری و همچنین تصفیه خانه محروم است.

به گفته نصرتی«براساس مصوبه شورای شهر، شهروندان عضو شبکه آبفای شهری، مبلغی را برای ایجاد شبکه فاضلاب شهری به شکل ماهانه پرداخت می‌کنند به عبارت دیگر شورای شهر برای کمک به منابع مالی ایجاد شبکه فاضلاب، راهی را تدارک دیده بود اما در محله اجرا شاهد هستیم که این موضوع در منطقه ۲۲ به نتیجه نرسیده است.»

او افزود: سه ماه پیش تفاهم نامه‌ای برای تصفیه خانه خرگوش دره با شرکت آب و فاضلاب شهری امضا کردیم، موضوعی که سالیان طولانی متوقف شده بود را به نتیجه رساندیم، به این ترتیب اولین تصفیه خانه با همکاری مشترک شهرداری منطقه ۲۲ و شرکت آب و فاضلاب ایجاد خواهد شد. اما باید قبول کرد که تمام این اقدامات زمانبر است و حداقل یک سال طول خواهد کشید. ‌این تصفیه خانه، فاضلاب نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ نفر در حوالی چیتگر را پوشش خواهد داد. شهرداری ۵ زمین دیگر نیز برای ایجاد تصفیه خانه در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار داده است. ناگفته نماند که زمانی این تصفیه خانه‌ها اثر بخش خواهند بود که شبکه فاضلاب شکل گرفته باشد و این شبکه به تصفیه خانه‌ وصل شود اما این اتفاق نیفتاده است.

چاه‌های جذبی غیرقانونی بلای جان منطقه شدند

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به چاه‌های جذبی غیرقانونی در این منطقه گفت: سپتیک(نوعی مخزن است که درون زمین دفن شده و فاضلاب قبل از ورود به چاه جذبی یا شبکه فاضلاب شهری به آن وارد میشود.) که این برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی برای فاضلاب ایجاد کرده بودند، پُر و ناکارآمد شده است به همین دلیل بسیاری از برج‌ها به چاه‌های جذبی روی آورده‌اند اما این چاه‌ها نیز دیگر ظرفیت ندارند. آنقدر تعداد چاه‌های جذبی در این منطقه زیاد شده است که باید بگویم خود برج‌ها به دلیل وجود حفره‌های متعدد در محیط اطرافشان دچار مشکل شده‌اند. افزایش چاه‌های جذبی تهدیدی برای فونداسیون(شالوده)برج‌ها حساب می‌شوند. متأسفانه بسیاری از برج‌ها به چاه‌های جذبی غیرقانونی و قاچاقی روی آورده‌اند.

او معتقد است: اگر قرار باشد که ایجاد چاه‌های جذبی ادامه پیدا کند، خطر ریزش برج‌ها شدت می‌گیرد و دچار فرونشست می‌شوند، از سوی دیگر نیز وقتی فاضلاب در انهار و آب های سطحی حرکت می‌کنند، مشکلات بهداشتی ایجاد خواهد شد. مسئولان برج‌ها در خیابان‌های شهرداری، زمین‌های بایر اطراف برج‌ها و... فاضلاب را تخلیه می‌کنند و این شیوه به شدت برای شهر و برج‌ها خطرناک هستند. شهرداری با چنین اقدامات غیرقانونی برخورد می‌کند اما متأسفانه نتیجه بخش نیست و باز هم شاهد ایجاد چاه‌های جذبی غیرقانونی هستیم. مدیران برج‌ها هم چون چاره دیگر ندارند،‌خود را محق می‌دانند تا این اقدامات غیرقانونی را انجام دهند اما باید قبول کرد که تمام این اقدامات راه‌حل‌های موقت هستند. ۲۰ سال است که در این منطقه برای حل مشکل فاضلاب کار موقت انجام می‌دهند.

نصرتی با اشاره به جلسه مشترک با دادستانی و شرکت آب و فاضلاب شهری،‌توضیح داد: ما چندین جلسه با شرکت آب و فاضلاب شهری گذاشته ایم و اکنون پای کار آمده‌اند اما واقعیت این است که ما زمان را از دست داده‌ایم. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که جلسه مشترکی با حضور یکی از مسئولان دادستانی داشتیم و در آن جلسه گفتیم که متأسفانه فاضلاب منطقه ۲۲ در آبهای سطحی و نهرهای منطقه نفوذ کرده است. این نهرها نیز در همجواری دریاچه خلیج فارس و محل زندگی مردم قرار می‌گیرند و برای شهروندان مشکلات بهداشتی ایجاد خواهد کرد. دادستانی دستور دادند که تأمین مالی از جانب وزارت نیرو انجام شود و استانداری نیز پای کار بیاید تا مشکلی که در ۲۰ سال گذشته گریبان منطقه را گرفته است، رفع کنیم.

او افزود: شبکه فاضلاب باید در شبکه معابر و همزمان با ساخت برج‌ها شکل می‌گرفت اما متأسفانه به این موضوع توجه‌ نشده بود. هیچ شبکه فاضلابی در منطقه ۲۲ به تصفیه خانه وصل نشده است و براساس آمار موجود این منطقه حداقل ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در منطقه ۲۲ ساکن هستند که بخش اعظم جمعیت نیز در برج‌ها حضور دارند. افق طرح منطقه ۲۲ نیز حضور ۷۵۰ هزار نفر است. این منطقه نیازمند حداقل ۵ تصفیه خانه است اما تا شبکه فاضلاب ایجاد نشود این تصفیه خانه‌ها فایده ندارد. شهرداری برای فاضلاب شهری متولی نیست با این وجود ما با شرکت آب و فاضلاب همکاری می‌کنیم تا مشکل هر چه زودتر رفع و رجوع شود.

کد خبر 811927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • رضا توسلی IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 0
    با توجه به دستور دادستانی و تصویب مجلس برای ساخت تصفیه خانه های کوچک که هر برج برای خودش میتوانید احداث کند و همچنین با توجه به ماده ۱۶ آیین نامه مهندسی ساختمان که در آن قید شده هر جا که ساختمان بلند پایه ای ساخته میشود اگر خطوط انتقال اگو در نزدیکی آن نبود باید ساختمان تصفیه خانه ای احداث نماید و در حد چاه جاذب تصفیه کند و باز هم باتوجه به آیین نامه کمسیون مجلس ماده ۸۵۱ که در همین زمینه به ساختمان ها اعلام شده تصفیه خانه های کوچک بسازند و همچنین طی توافقات به عمل آمده بین شهرداری و شورای شهر مبنی بر تحویل زمین رایگان به برج های بلند برای ساخت تصفیه خانه چرا شهرداری منطقه ۲۲ هنوز زمینی تحویل نداده ... اگر واقعا دلتون برای منطقه ۲۲ میسوزد بجای شنیدن حرف شهردار به سراغ ساختمان های در حال ساخت بروید و یا به سراغ سازنده های تصفیه خانه منطقه بروید و از مشکلات پرس‌وجو کنید گفتید سپتینگ تانک ،بله سپتینگ تانک زمانی کارایی دارد که نزدیک آن سپتاژ باشد نه این منطقه از تهران که تصفیه خانه هم ندارد یا اگر هم دارد کارایی ن
  • فریبرز IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    5 0
    مثل معمول بجای پیشبینی و پیشگیری، عکس العمل نشان داده میشود! سوال اینجاست قبل از اینکه مجوز برای ساخت این برچ ها داده شد چرا ابتدا زیر ساخت های لازم فراهم نبود؟