رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با بسیجیان فرمودند: طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است اما آمریکازدایی است.

امریکا

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان کشور از کلید واژه آمریکایی زدایی در خاورمیانه استفاده کردند و نبرد طوفان الاقصی را در راستای همین امر بیان کردند. اما آمریکایی زدایی چگونه در غرب آسیا درحال انجام است؟

طوفان الاقصی یا آمریکازدایی؟

نبرد طوفان الاقصی علیه اسرائیل تا حد زیادی این نکته را آشکار کرد که تلاش های بی حد و مرز آمریکا برای ادغام سازی اسرائیل در کشورهای مسلمانِ غرب آسیا، یک رویای متوهمانه است. در شرایط کنونی نیز به وضوح مشاهده می کنیم که حملات انتقام جویانه رژیم اسرائیل علیه مردم نوار غزه، به شدت بوی نسل کشی و نژادپستی می دهد. در جریان جنگ سوریه نیز آمریکا به نحوی فعال برخی دولت های منطقه را تحت فشار قرار می داد تا موجب سرنگونی نظام سیاسی قانونی سوریه شود. اقدامی که هدف اصلی آن در نهایت، هدف قرار دادن ایران بود. در این رابطه آمریکا استفاده های گسترده ای را حتی ازگروه های تروریستی و افراط گرا نیز انجام داد. معادله ای که در کلیت خود برونداد و نتیجه ای جز وارد کردن آسیب های جدی به سوریه به عنوان کشوری که یکی از گاهواره‌های مهم تمدنی است، نداشته است. تنها گناه سوریه در این رابطه نیز این بوده که همچون ایران، خواهان استفلال راهبردی خود بوده است.

آمریکا زدایی در  غرب آسیا چگونه در حال انجام است؟

آمریکا همچنین حمایت های مالی و تسلیحاتی فراوانی را از اسرائیل جهت بحران آفرینی در سطح منطقه، انجام داده و می دهد. اسرائیل نیز همواره سعی داشته با استفاده از اقدامات تبلیغاتی گسترده و فراگیر خود و آمریکا، از ایران تصویری اهریمی ایجاد کند و آرمان قدس را به حاشیه براند. مساله ای که چندین دهه است در قلب معادلات منطقه خاورمیانه قرار دارد. با این همه، عملکرد مخصوصا دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه به قدری منفی بوده که اکنون بسیاری از دولت‌های ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس، قویا از موقعیت فرودستی که آمریکا به آن ها در قالب معادلات منطقه ای و بین‌المللی تحمیل کرده و می کند، خسته و سرخورده شده اند. آن ها سعی دارند به اولویت های ملی خود بپردازند و با شرکایی ارتباط بگیرند که به آن ها احترام می گذارند.

رژیم صهیونیستی، نماینده آمریکا در غرب آسیا

یکی از مهم ترین اهداف آمریکا از سال ۲۰۱۱، تنش زدایی میان تل آویو و پایتخت های عربی حاشیه خلیج فارس، باز نمودن پای تل آویو به این منطقه و واگذاری مسئولیت ها و تعهدات خویش به رژیم صهیونیستی می باشد. لازم به ذکر است یکی از مسئولیت های عمده و مهمی که واشنگتن به تل آویو در خلیج فارس واگذار نموده است؛ تقابل با جمهوری اسلامی ایران و هم افزایی با منامه و ابوظبی در این زمینه می باشد. برای مثال می توان به تقویت همکاری های نظامی – امنیتی رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات اشاره نمود. در طی دو سال اخیر؛ تل آویو با منامه و ابوظبی در زمینه تقویت سامانه های پهپاد؛ ضد پهپاد؛ موشکی، پدافند، ایجاد پایگاه های جاسوسی برای سرویس موساد در خاک این دو کشور و سایر امور اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی؛ همکاری های وسیعی را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده است. اما نبرد اخیر میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و جنایات بی بدیل این رژیم تا حد زیادی مشروعیت و محبوبیت صهیونیست ها در جهان به خصوص غرب آسیا تنزل یافته است.

کد خبر 811716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha