سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برگزاری آزمون سردفتری در سال جاری خبر داد.

دفتر ثبت اسناد رسمی

به گزارش همشهری آنلاین، صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: این سازمان در چهار حوزه وظایفی بر عهده دارد.

وی افزود: یکی از این وظایف تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و نقل و انتقالات در بحث اسناد است؛ تا کنون ۳۳ میلیون سند مالکیت در کل کشور صادر شده است.

این مقام قضائی خاطرنشان: تا سال ۱۳۸۹ هر آنچه که اسناد صادر می‌شد دفترچه ای بود و از سال ۱۳۹۰ که اسناد به صورت تک برگ صادر می شدند، از ۳۳ میلیون سند مالکیت صادر شده ۲۱ میلیون اسناد به‌صورت تک برگ بوده و مابقی به صورت دفترچه‌ای هستند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: دومین وظیفه سازمان ثبت، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است که تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ شرکت و موسسه غیرتجاری در کشور ثبت شده است.

کشاورز تصریح کرد: تاکنون پرونده اجرایی که در سازمان ثبت باقی مانده، قریب ۴۳۰ هزار پرونده اجرایی داریم که در سطح کشور در حال پیگیری است. تشکیل پرونده اجرایی در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق تشکیل می‌شود و بعد از آن به اداره ثبت سازمان ارجاع می شود.

وی از برگزاری آزمون سردفتر در سال جاری خبرداد و گفت: زمان برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش و آموزش کشور است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه اعتبار بخشیدن به عقود معاملات مردم از دیگر وظایف سازمان ثبت است که از طریق دفاتر ازدواج رسمی و طلاق انجام می‌شود، تصریح کرد: ۸۵۴۴ سردفتر اسناد رسمی داریم.

وی گفت: ۲۴۱۰ سردفتر ازدواج و بیش از ۲ هزار نیز سردفتر طلاق و ۲۳۴۵ هزار سردفتر هر دو یعنی طلاق و ازدواج داریم و ۶۸۰۲ دفتریار دفاتر اسناد داریم که شاغل هستند.

کشاورز افزود: در سال گذشته ۱۹ میلیون سند رسمی در دفاتر اسناد تنظیم شده و در ۸ ماهه نخست سال جاری ۱۲ میلیون سند رسمی در دفاتر اسناد تنظیم شده است. اتمام حدنگاری در حوزه اراضی زراعی و تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ ازاولویت های وظایف سازمان ثبت است.

کد خبر 811676
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha