مسابقات جهانی ورزش عجیب و غریب «آشغال جمع‌کنی» که در ژاپن متولد شده و به محبوبیت رسیده، اخیرا با حضور چندین تیم از کشورهای مختلف دنیا در توکیو برگزار و قهرمانی آن از دست ژاپن خارج شده و به انگلیس رسیده است.

جام جهانی زباله جمع کنی

همشهری آنلاین: این مسابقات که «جام جهان اسپوگومی» نام دارد، امسال با حضور ۲۱ تیم از کشورهای مختلف دنیا برگزار شده است. اسپوگومی، که نوعی ترکیب پیاده‌روی و دویدن با جمع کردن آشغال از روی زمین است، ابداعی یک فرد ژاپنی است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده. در کنار فعالیت ورزشی، این رشته یک هدف مهم دیگر دارد و آن افزایش آگاهی درباره مسائل محیط‌زیستی است.

تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات امسال، از سراسر جهان بوده‌اند و از برزیل گرفته تا استرالیا، تیم‌ها در آن شرکت کرده بودند. هر تیم، ۳ عضو دارد که در طول ۹۰ دقیقه رقابت، خیابان‌های شیبویا و اوموتساندو را در توکیو به ‌دنبال زباله و آشغال وجب به وجب گشتند. بخش مهمی از مسابقه، مرحله بعد از برداشتن زباله است، چون شرکت‌کنندگان باید تفکیک زباله را بسیار جدی بگیرند و هر زباله را در بخش مربوط خود دسته‌بندی کنند. داوران علاوه بر سرعت، به داشتن دقت در این مرحله از مسابقه هم بسیار حساس هستند.

قهرمانان این ورزش جدید، معمولا ژاپنی‌ها هستند، اما امسال تیم انگلیس با نام «شمال دوباره به پا خواهد خاست» با فاصله‌ای اندک تیم ۳ نفره میزبان را شکست داد. این تیم برای جمع‌آوری ۵۷.۲۷ کیلوگرم زباله، از داوران ۹۰۴۶.۱ امتیاز گرفت و قهرمان شد.

یکی از چالش‌های شرکت‌کنندگان در این مسابقه، پیدا کردن زباله در خیابان‌ها بوده است. مردم در ژاپن به پاکیزه بودن و آشغال نریختن در خیابان‌ها معروف هستند و همین باعث شده بود تا برخی شرکت‌کنندگان در پیدا کردن زباله و آشغال در خیابان‌ها به مشکل بر بخورند. یکی از اعضای تیم آمریکا در این‌باره به رویترز گفته است که آنها به‌شدت با این مسئله مشکل داشتند و نمی‌توانستند آشغال پیدا کنند. البته این باعث شد تا تیم‌ها، عملیات جست‌وجوی خود را عمیق‌تر کنند و به‌جز کف خیابان‌ها و جاهایی که در دیدرس هستند، پشت بوته‌ها و زیر نیمکت‌ها را هم بررسی کنند. در مرحله بعدی، چیزی که کمتر به چشم می‌آید، اما در همه خیابان‌های دنیا وجود دارد، توجه آنها را جلب کرد: ته سیگار. بسیاری از شرکت‌کنندگان، در نبود زباله‌های درشت و چشمگیر، مقدار زیادی ته سیگار جمع‌آوری کردند.

تاج قهرمانی آشغال جمع‌کنی جهان به این کشور رسید

اسپوگومی ترکیبی از واژه‌های اسپرت (به معنای ورزش) و گومی (به معنای زباله در زبان ژاپنی) است و تازه در سال ۲۰۰۸ ابداع شده است. این ورزش چنان در ژاپن به شهرت رسیده که فقط همین امسال، ۲۳۰ رقابت ملی و محلی اسپوگومی برگزار شده است.

دومین جام جهانی این ورزش، قرار است سال ۲۰۲۵ برگزار شود. شعار مسابقات امسال، آگاهی‌سازی درباره حضور زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها بوده است.

کد خبر 811471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha