شهردار تهران گفت: درحال حاضر شهر ما کاریکاتوری است و باید پیکره درستی برای آن شکل بگیرد.

زاكاني شهردار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در رویداد «تهران آینده، یک شهر یک برنامه» با اشاره به اینکه تهران ۲۳۸ سال پایتخت است، گفت: در این مدت هیچ وقت تهران طبق یک الگوی صحیحی ساخته نشده و نگاه چارچوب مندی به این شهر نشده است.

وی افزود: اینکه امروز شاهد ترافیک، ناپایداری فضاهای کالبدی و … هستیم همه از این موضوع نشات گرفته که فضای شهر مبتنی بر قدمت شهر نیست.

زاکانی گفت: روح و جسم شهر را با هم باید درآمیخته بدانیم و ضرورت دارد یک نگاه از کل به جزء داشته باشیم، اگر همچین نگاهی صورت گرفت و این دید را داشتیم باید طرح جامع را جور دیگری تصویب کنیم. اگر این نگاه کل نگری را فراموش کنیم مشکلی در شهر نخواهیم داشت و گره از کار شهروندان باز خواهد شد.

شهردار تهران بیان کرد: برنامه چهارم مصوبه شورای ششم، درون خود حاوی ۴ تحول است و به جهتی مدیریت شهری، حوزه کالبد شهر، شهروندان و فناوری را در هم آمیخته است و ۴ تحول را مدنظر قرار دارد و برای هرکدام یک مسیری را طراحی کرده است، برای کالبد شهر تحولی را ذکر کردیم که بر مدار حمل و نقل، معماری و … است و این موارد باید در شهر متحول شود.

وی تصریح کرد: شهر امروز در درون خود مشکلاتی دارد اگر دارای الودگی هوا و … است به دلیل عدم توزیع خدمات در شهر، عدم ایجاد شرایط مناسب برای زیست و فقدان سرمایه لازم است، براساس برنامه چهارم باید دست به دست هم بدیم و طرح جامعی را تنظیم کنیم و امکانی را ایجاد می‌کند در شهر تحول ایجاد شود.

زاکانی ادامه داد: باید یک نقشه واحد را بسازیم و ضرورت دارد که برگردیم و با نگاهی که در برنامه چهارم تصویب شده است، بخش تحول کالبدی را جوری بسازیم که شامل تحول فناورانه، مدیریت شهر و شهروندان شود تا جسم و روح شهر ما در یک مسیر قرار گیرد.

شهردار تهران تصریح کرد: برای همچین کاری باید خیلی زحمت کشید و باید آن را خلق کرد. باید اول شهر مطلوب را درک کنیم تا وقتی خواستیم برای کالبدان تصمیم بگیریم قدرالسهم روح و … را درست تنظیم کنیم. ما منطقه ۲۲ را در دهه گذشته ساختیم و امروز کمبود سرانه‌ها آن بسیار بالاست، و یا اینکه در هر نقطه از شهر ردپای معایب و نواقص وجود دارد، باید جایی جلوی آن گرفته شود.

وی گفت: در مقام نظر یک نگاه از کل به جزء باید داشته باشیم و با یک ترسیم پیکربندی خوب اهل فن، طرح جامعی را طراحی کنیم که به شهر سنخیت داشته باشد، لذا اولین نکته این است که شهر مطلوب را تعریف کنیم و عرض و طول و جغرافیای تهران ترسیم کنیم. این چشم انداز مردم را امیدوار می‌کند که شهر می‌خواهد تغییر کند و اهل تخصص هم باید قانع شود که مسیر درست است و باید برگشت به جامعه علمی داشته باشیم و نظرات آنان را بگیریم تا شهر براساس تخصص آنها ساخته شود. درحال حاضر شهر ما کاریکاتوری است و باید پیکره درستی شکل بگیرد.

زاکانی افزود: در ادامه زیست پذیری شهر را دنبال خواهیم داشت و یک الگو برای جهانیان ارائه می‌دهیم. در روزهای نه چندان دور این شهر با نگاه دقیق، شاهد فاصله گرفتن از وضع موجود است.

کد خبر 811440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    حدود نیمی از میدان امام علی اصفهان تبدیل به پارکینگ شده و پارکینگ های زیر گذر میدان امام علی بسته شده و مردم اصفهان در معابر خود روی شخصی شان را پارک می نمایند مانند جلوی مسجد زرین کمر و معابر اطراف و.... که علاوه بر صد معبر زیبائی شهر کلان شهر صنعتی اصفهان را نیز مورد سوال قرار داده است.