تحلیل درباره آینده مقاومت فلسطینیان امری سخت و ظریف است، اما تجربه تاریخی نشان داده مقاومت فلسطینیان از سال ۲۰۰۸ تا کنون بعد از هر نبردی قدرتمندتر از گذشته شده است. 

حماس

به گزارش همشهری آنلاین، رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ که به شکل رسمی اعلام موجودیت کرد تا سال ۱۹۷۳، در چهار جنگ سخت توانست اعراب را شکست دهد و فکر مبارزه با صهیونیست‌ها را از سر دولتمردان عرب بیرون کند. رژیم صهیونیستی در این مدت با پشتوانه نظامی خود توانست نگرش اعراب را نسبت به خود عوض کرده و آنان را به این امر وادارد که به جای جنگیدن که شکست را برایشان به ارمغان می‌آورد، باید با این دولت جدیدالتأسیس تعامل و سازش را انتخاب کنند. به طور مثال، اسرائیل در سال ۱۹۶۷، تنها ۶ روز وقت نیاز داشت که لشکر اعراب که متشکل از مصر، اردن و سوریه بود را شکست داده و ضربه سختی به ناسیونالیسم عربی وارد سازد.

برآمدن گروهی به نام حماس

اما در نبرد اخیر غزه، رژیم صهیونیستی علی‌رغم فشار حداکثری بر مردم غزه و کری‌خوانیِ مبنی بر نابودی حماس، نه تنها نتوانست غزه را فتح کند، بلکه از پس نابودی حماس هم برنیامد. دولتی که زمانی چند ارتش عربی را در نبرد زمین‌گیر کرده بود، از پس نابودی تحت فشارترین نیروی مقاومت، یعنی حماس بر نیامد و برعکس آنچه که روزهای ابتدایی جنگ ادعایش را داشت، مجبور به توافق با این مبارزان فلسطینی شد. حماس موجودیت خود را سال ۱۹۸۷، پس از انتفاضه اول که به انقلاب سنگ‌ها مشهور شد، اعلام کرد. گروهی اسلام‌گرا و متأثر از تعالیم اسلام سیاسیِ اخوان‌المسلمین که سر سازش و نرمشی با اسرائیلی‌ها نداشته و هیچگاه این دولت آپارتاید را به رسمیت نشناخت.

آغاز به بن‌بست خوردن اسرائیل

نتیجه آن شد که حماس، در سال ۲۰۰۵ توانست طی نبرد با اسرائیلی‌ها برای اولین‌بار در دهه‌های گذشته خاکی را از اشغال صهیونیست‌ها آزاد کند و کنترل آن را به دست بگیرد. این طلیعه فاز جدیدی از تقابل اسرائیل با مقاومت فلسطینی بود و اسرائیلی‌ها از همان ابتدا تلاش کردند با محاصره و تحریم، شرایط را برای حماس و مردم غزه روزبه‌روز سخت‌تر کنند. سال ۲۰۰۸ بود که اسرائیل برای نابودی حماس و درهم شکستن مقاومت آن‌ها نبرد عظیمی را آغاز کرد، جنگی که اسرائیل نامش را عملیات سرب گداخته گذاشت و در فلسطین به کشتار غزه مشهور شد. باوجود اینکه اسرائیلی‌ها قصد نابودسازی حماس را داشتند، اما نتوانستند وارد غزه شوند و این جنگ بی‌آنکه صهیونیست‌ها را به خواسته‌شان برساند اتمام یافت.

سال‌به‌سال مقاومت قوی‌تر شد

سال ۲۰۱۴ نیز از جمله سال‌های حساس برای فلسطینیان بود. در این سال بار دیگر شعله جنگ در غزه برافروخته شد و نبردی موسوم به «عملیات بنیاد استوار» را پدید آورد که باز هم اسرائیلی‌ها را ناکام گذاشت. صهیونیست‌ها به بهانه قتل و ربایش چند شهرک‌نشین حماس را عامل این اتفاق معرفی کردند و در اقدامی تلافی‌جویانه چند نوجوان فلسطینی را به قتل رسانده و تعدادی را در کرانه باختری بازداشت کردند و این آغاز یک نبرد دوباره در غزه بود. سال ۲۰۲۱ نیز درگیری‌های خشونت باری بین مردم فلسطینی و پلیس اسرائیل بر سر حکم دادگاه عالی اسرائیل در خصوص بیرون راندن فلسطینیان از محله شیخ جراح درگرفت. التهابات از ۶ مه آغاز گردیده بود و ۴ روز بعد به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد که به مدت ۱۱ روز تا تاریخ ۲۱ مه ادامه یافت و با آتش‌بس پایان گرفت. مقاومت این نبرد را سیف‌القدس نامید و برای اولین‌بار موشک‌باران بی‌سابقه‌ای را روانه سرزمین‌های اشغالی کرد. این‌بار فلسطینیان غزه، در حمایت از اهالی کرانه باختری دست به یک عملیات می‌زدند و این خود نشانه تطور قابل توجه گروه‌های مقاومت بود.

طوفان‌الاقصی، آخرین نبرد اسرائیل و مقاومت تا به این جای کار است که در آن، نیروهای حماس توانستند با ورود به سرزمین‌های اشغالی تور امنیتی و نظامی اسرائیل را پاره کنند و ضربه بی‌سابقه‌ای را بر پیکر رژیم صهیونیستی قرار دهند. اسرائیل که در روزهای ابتدای ادعای نابودی حماس را داشت امروزه مجبور شده است برای توقف چند روزه با حماس به توافق برسد. تحلیل درباره فردای مقاومت امری سخت و ظریف است، اما تجربه تاریخی نشان داده مقاومت بعد از هر نبردی قدرتمندتر از گذشته شده است.

کد خبر 811116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha