رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش ۶ ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به بیان جزئیاتی از اعتبار خط جدید مترو تهران پرداخت و گفت: مبلغ مصوب خط ۱۰ به میزان ۵۰ میلیارد تومان بود اما هزار و ۸۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

جلسه شورای شهر با حضور شهردار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲، با بیان اینکه بیش از ۶ جلسه کمیسیون به بررسی این گزارش اختصاص یافت، گفت: هدف ما این است که تصویر کاملی از آنچه در ۶ ماهه ابتدایی سال نسبت به مصوبات شورا در بخش پروژه های تملک دارایی سرمایه ای ارائه شود.

او با بیان اینکه این گزارش هم نشان دهنده اقدامات صورت گرفته و هم نواقص و اشکالات کار است، گفت: امیدواریم این گزارش بتواند به رفع مشکلات و نواقص کمک کند؛ گزارش بعدی ما ۹ ماهه خواهد بود.

آخوندی با اعلام اینکه بررسی عملکرد شهرداری تهران در اجرای تبصره ها امروز در کمیسیون برنامه و بودجه نهایی شد، افزود: این گزارش در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت و سپس در صحن شورا ارائه خواهد شد. همکاران ما در شهرداری در جلسات نظرات خود را مطرح کردند و بخشی از آن قابل پذیرش بوده و بخشی دیگر قابل قبول نبود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه این عملکرد تا پایان شهریورماه به ثبت رسیده است، گفت: بودجه ۱۴۰۲، ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است، در سه بخش تملک دارایی سرمایه ای، هزینه ها و تملک دارایی مالی مصوبات داشتیم که در بخش هزینه‌ها شهرداری ابلاغ کمتری داشته، در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای  ۳۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان مصوب شورا بوده که شهرداری ۳۸ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده و در بخش تملک دارایی مالی ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد مصوب و شهرداری ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شهر با اشاره به اینکه ابلاغ ها براساس تبصره‌ها، املاک تصرفی، نهادها و دیون بلامحل است، گفت: شهرداری باید دقیق توضیح دهند چرا برخی از ابلاغ ها از مصوبات شورای شهر بیشتر است.در پروژه های تملک دارایی سرمایه ای، برخی از پروژه ها مربوط در واحدهای ستادی بوده که ۲۸ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده و ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که ۳ درصد بیشتر از مصوبه شورا است و در حوزه پروژه های مناطق ۲۲گانه، ۷ هزار میلیارد تومان مصوب و ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ابلاغ شده که ۱۹ درصد مازاد مصوبات شورا است.

بخشی از صحبت‌های آخوندی را در ادامه بخوانید:

*کل پروژه های تملک دارایی سرمایه ای مستمر و غیرمستمر:  ۱۶۵۱ پروژه است که در واحدهای ستادی  ۳۶۲ پروژه بوده و از این تعداد ۱۳۸ مستمر و ۲۲۴ غیر مستمر بوده همچنین در مناطق ۲۲ گانه ۱۲۸۹ پروژه داشتیم که ۸۳۵ مستمر و ۴۵۴ غیر مستمر است.

*در پروژه های مستمر:۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و شهرداری  ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ابلاغ و ۵ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است.پروژه های مستمر مناطق ۲۲گانه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ کرده و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است و اضافه ابلاغ بیشتر مربوط به حوزه آسفالت است. البته در کمیسیون اعلام کردند که در اصلاحیه اشاره خواهیم کرد.

*در پروژه های غیرمستمر: ما ۱۹ هزار میلیارد تومان مصوب کردیم و شهرداری ۲۲ هزار میلیارد تومان  ابلاغ کرده و ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است. کل اعتبار ابلاغی ۱۰۳ درصد در پروژه های مستمر ۷۱ درصد و غیر مستمر ۱۲۰ درصد ابلاغ شده است.در پروژه های غیر مستمر مناطق ۲۲گانه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و ۴ هزار میلیارد ابلاغ و ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تخصیص یافته است، این ابلاغ اضافه به دلیل پروژه های توسعه محلی تغییر ماهیت از مستمر به غیر مستمر شده است و اضافه ابلاغ در این مورد باید توضیح دهند.

*در مأموریت اجتماعی و فرهنگی : ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد مصوب کردیم، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و هزار و ۷۰۰ میلیارد تخصیص داده است. پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۳۲ درصد و غیر مستمر ۲۶ درصد است.

*در حوزه محیط زیست و خدمات شهری: ۴ هزار ۱۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۴ هزار ۱۹۹ میلیارد تومان ابلاغ و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۳۶ درصد غیر مستمر ۱۷ درصد است.

*در بخش حمل و نقل: ۲۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان مصوب و ۲۵ هزار میلیارد ابلاغ و ۲۲ هزار ‌میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۴۹ درصد غیر مستمر ۳۳ درصد است.

*در بخش ایمنی و مدیریت بحران : هزار میلیارد تومان مصوب و و به همان اندازه ابلاغ شده است و ۶۹۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۲۴ درصد غیر مستمر ۲۱ درصد است

*در بخش معماری و شهرسازی: ۱۶ هزار میلیارد تومان مصوب و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است و ۲ هزار و ۱۰۰  میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۴۴ درصد غیر مستمر ۲۸ درصد است.

*ماموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی: ۳ هزار میلیارد تومان مصوب و ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است و ۲ هزار ۴۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۱۹ درصد غیر مستمر ۵۳ درصد است.

* خط ۶ : رای خط ۶ چند ردیف بودجه داشتیم که این موارد تجمیع کردیم و ۲ هزار میلیارد مصوب کردیم، عینا ابلاغ شده و هزار و ۴۰۰ میلیارد تخصیص داده شده و از منابع عمومی ۲۳۷ میلیارد تومان، ۵۰۰ میلیارد تومان برات کارت و ۲۶۳ میلیارد تومان اوراق مشارکت و سر جمع هزار میلیارد تومان در ۶ ماه پرداخت که نشان می دهد عدد خوبی ۵۹ درصد پیشرفت سهم سال را داشته است. درباره خط مترو نیز هزار و ۲۷۰ میلیارد مصوب کردیم و و ۷۶۰ میلیارد تومان تخصیص سده که از بخش منابع عمومی ۱۸۰ میلیارد تومان، در بخش اوراق مشترک ۲۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و سرجمع ۳۹۵ میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته‌ است که پیشرفت فیزیکی سهم سال آن ۳۴ درصد است.

* خط ۱۰ : درباره خط ۱۰ نکته داریم مصوب بودجه مصوب شورا ۵۰ میلیارد تومان بوده اما شهرداری هزار و ۸۱ میلیارد تومانپرداختی داشته که ۸۵۸ میلیارد تومان از عوارض ملک در منطقه یک و بیش از۲۰۰ میلیارد بابت ملک در خیابان ولیعصر است و باید توضیح دهند وقتی مصوب و تخصیص ۵۰ میلیارد بوده چرا پرداخت هزار میلیارد بوده است. از بخش منابع عمومی ۵۳ میلیارد تومان، در بخش اوراق مشارکت ۲۲ میلیارد تومان، در بخش برات کارت ۸۰ میلیار تومان پرداخت شده که در مجموع ۱۵۵ میلیارد تومان پرداخت انجام شده که نسبت به بودجه مصوب عدد مناسبی است. در بخش احداث و توسعه پایانه‌ها و پارکینگ ها نقدینگی صفر است همچنین کمک به تامین به ناوگان خطوط از ۷۱ میلیارد تومان، ۹۰میلیارد تومان پرداخت شده است و در مجموع ۲ هزار و ۷۲۱ میلیارد تومان به شرکت مترو پرداخت شده است.

*شرکت بهره برداری مترو: در بهسازی خطوط مترو ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب کردیم که ۸۹ میلیار پرداخت شده، در تعمیرات اساسی ۱۸۷ میلیارد تومان مصوب شده که ۹۹ میلیارد پرداخت کردند و تعمیرات اساسی تجهیزات متحرک مترو ۱۵۵۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم که ۷۷۵ میلیارد تومان ابلاغ شده اما تنها ۲۶۶ میلیارد تومان نقدینگی پرداخت شده است. ۴۵۴ میلیارد تومان به شرکت بهره برداری مترو پرداخت شده است.

*اتوبوسرانی و بهسازی ناوگان: در بخش بهسازی خطوط اتوبوسرانی، ۱۳۲۵ میلیارد تومان مصوب کردیم، ۹۰۰ میلیارد تخصیص شده و فقط۱۰۰ میلیار فقط نقدینگی دارد و باید توضیح دهند چرا عدد انقدر کم است درحالی که در کد پروژه دیگری درباره مراکز اتوبوسرانی ۲۴ میلیارد تومان داده اند اما در بحث بهسازی که ۹۰۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم و تاکیدات ویژه‌ای که بوده فقط ۱۰۰ میلیار تومان پرداخت شده است.ر تحویل گرفته‌ایم.درباره خرید اتوبوس نیز شهرداری ۶۲۷۲ میلیارد تومان  پرداخت کرده و ۲۳۷۴ میلیارد تومان نقد، ۳۴۸ میلیارد تومان برات کارت، ۳۵۵۰ میلیارد تومان حواله غیر نقد و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پرداخت کرده است.

* برای گود برج میلاد: در بخش آخر ماموریت حمل و نقل، پایدارسازی برج میلاد را داشتیم که سرجمع به شکل نقد و غیرنقد ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پرداخت شد و تا پایان شهریور بیش از ۹۱ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

* در سه پروژه یادگار امام، بروجردی و شوشتری ۵ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان پرداختی داشته ایم. ۲۹ میلیارد تومان نقد و غیرنقد برای پروژه تقاطعی نواب و تندگویان پرداخت شده و میزان پیشرفت فیزیکی ۲۹ درصد است.

*در پروژه شهر آفتاب ۲۰۰ میلیارد تومان حواله صادر شده است. در احداث پارکینگ محله ای ۱۲۵ میلیارد تومان مصوب شده که تنها ۹ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

*بخش خدمات شهری و محیط زیست: در خرید مخازن تاکنون اتفاقی نیفتاده است. قراردادها منعقد شده اما پرداخت صورت نگرفته است. در احداث فاز اول مسیر طبیعت پرداخت انجام شده و در اجرای بوستان های مادر و کودک هنوز پرداختی ثبت نشده است.

*ایجاد بوستان: از هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای بوستان در مناطق فاقد بوستان، ارقامی پرداخت شده و دو بوستان در حال اجراست.

*احداث پنج ایستگاه آتش نشانی: ۹۵ میلیارد تومان مصوب شده است. ۹ سوله نیز با ۷۳ میلیارد تومان مصوب کردیم و پرداختی آن صفر است.

کد خبر 810651
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha