کشورهای خاورمیانه سهم بسیار کمی در تامین منابع نفتی مورد نیاز رژیم صهیونیستی دارند؛ در تحریم نفتی این رژیم نگاه‌ها به قزاقستان و آذربایجان است.

نفت اسرائیل

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: ایران در جریان حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مکرر از کشورهای مسلمان خواسته است تا تحریم نفتی علیه اسرائیل اعمال کنند.

اطلاعات موسسه آنالیز داده کپلر نشان می‌دهد که از اواسط ماه مه (اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲)، اسرائیل حدود ۲۲۰هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرده است که حدود ۶۰ درصد آن از ۲کشور مسلمان بوده است. تولیدکنندگان غرب آفریقا و در راس آنها گابن تامین کنندگان بزرگ دیگر نفت اسرائیل هستند.

در عین حال مسئله ضروری‌تر برای اسرائیل، تامین امنیت بنادر نفتی و آب‌های اطراف است تا واردات با خیال راحت وارد شود. این رژیم دارای ۳پایانه واردات نفت خام است: اشکلون و حیفا در دریای مدیترانه و ایلات در دریای سرخ.

در اشکلون، مهمترین پایانه واردات نفت اسرائیل که نزدیک غزه است، روزانه حدود ۱۸۰هزار بشکه نفت جابجا می‌شود. این پایانه نفتی اندکی پس از حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل بسته شد. داده‌های کپلر نشان می‌دهد که از سال۲۰۲۰ هیچ نفت خامی از طریق پایانه ایلات در دریای سرخ به اسرائیل وارد نشده است، در حالی که واردات نفت از بندر حیفا به‌طور متوسط حدود ۴۰۰هزار بشکه در روز بوده است.

تحلیل‌های رسانه‌ای غربی مدعی هستند در صورت تحریم کامل کشورهای مسلمان، اسرائیل جایگزین‌های زیادی برای تامین نفت خود خواهد داشت، از جمله ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل که بزرگترین تامین کننده دریابرد (حمل با کشتی) نفت خام به بازار جهانی بوده است. صادرات برزیل به اسرائیل هم که طی چند ماه گذشته برقرار شده است، به‌سرعت در حال افزایش است.

این تحلیل‌ها همچنین مبتنی بر این فرض که بازار نفت جهانی است مدعی هستند اسرائیل در صورت تحریم نفتی کشورهای مسلمان فرصت‌های زیادی برای اقدامات جبرانی خواهد داشت.

در این تحلیل‌ها به این مسئله نیز اشاره شده که در صورت تاثیرگذاری تحریم‌های نفتی کشورهای مسلمان علیه رژیم صهیونیستی، این اقدام وابستگی زیادی به مشارکت قزاقزستان و آذربایجان در این تحریم‌ها خواهد داشت. همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که کشورهای خاورمیانه سهم بسیار کمی در تامین منابع نفتی مورد نیاز رژیم صهیونیستی دارند.

کد خبر 809507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    7 0
    قزاقستان و آذربایجان شدن کاسه داغ تر از آش