در روزهای اخیر هم همزمان با هفته کتاب، طرح «کتابخانه شهر» با همکاری مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا شده است.

کتابخانه شهر

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: تبلیغات شهری همواره یکی از راه‌های جذب مخاطبان محسوب می‌شود که توجه عابران و رانندگان را جلب می‌کند تا پیام آن طرح در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل شود. برای همین، بیلبورد، یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی است که تنها یکی از ویژگی‌های آن، سرعت انتقال و کیفیت پیامی است که روی آن نقش بسته است. در این راستا، کتاب یکی از آن مواردی است که تا چند سال پیش خیلی روی بیلبوردهای تبلیغاتی دیده نمی‌شد و شاید برای کسی هم مهم نبود که «یار مهربان» در بیلبوردهای شهری دیده شود؛ اما از چندی پیش و در مناسبت‌های مرتبط با موضوع کتاب، مانند هفته کتاب، یا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شهر چهره دیگری به خود می‌گیرد و در اعلان‌های تبلیغاتی چهره نویسندگان و کتاب‌هایشان به‌نمایش درمی‌آید. در روزهای اخیر هم همزمان با هفته کتاب، طرح «کتابخانه شهر» با همکاری مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا شده که به همین مناسبت موضوع کتاب و بیلبوردهای شهری محور این گزارش شده است.

  • اینکه در این چند سال، فعالان حوزه کتاب اصرار دارند کتاب را روی بیلبوردهای تبلیغاتی ببینند، یک دلیلش این است که کمبود ویترین برای نمایش کتاب‌ها وجود دارد، به نحوی که گاهی برخی از کتاب‌ها حتی به قفسه کتابفروشی‌ها هم نمی‌رسند و مجالی هم برای معرفی خود پیدا نمی‌کنند. اتفاقی که در این سال‌ها افتاده و می‌بینیم بیلبوردها دیگر فقط نقش تجاری ندارند و برای کارهای فرهنگی هم از آنها استفاده می‌شود؛ تبلیغ فیلم و سریال یا جریان‌سازی برای یک اتفاق فرهنگی. در این میان، ایامی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هفته کتاب که به کتاب و کتابخوانی اختصاص یافته، از جمله ایامی است که شهر رنگ و بوی کتاب به خود می‌گیرد و کتاب‌ها مجالی برای دیده شدن پیدا می‌کنند. برای همین باید از بیلبوردها استفاده کرد.

  • شهرداری تهران و به ویژه سازمان زیباسازی شهر تهران، در این سال‌ها سعی کرده‌اند در این ایام خاص توجه به کتاب بیشتر شود و این آثار فرهنگی به بیلبوردهای شهری راه یابد. در سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، که با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» برگزار شد، بیلبوردهای شهری مزین به کتاب و عکس نویسندگان در طرح «کتاب باران» شد؛ در قالب این طرح در حاشیه خیابان‌ها و چهارراه‌ها آگهی‌نماهایی مزین به چهره نویسنده‌ها و کتاب‌هایشان وجود داشت که در کنار این عکس‌ها کیو.آر.کد قرار داده شد، که مردم می‌توانستند با اسکن آن به صفحه خانه کتاب بروند و اطلاعات بیشتری درباره کتاب‌ها، خلاصه و برشی از آن و سایر کتاب‌هایی که در طرح معرفی شده بود مشاهده کنند. این‌که در سطح شهر کتاب‌ها به نمایش دربیایند، به خودی خود امر پسندیده‌ای است، چون عمده خبرهای مربوط به کتاب‌ها در نشریات و خبرگزاری‌ها درج می‌شود که ممکن است بخش عظیمی از مردم فرصتی برای خواندن آن‌ها نداشته باشند، اما بیلبورد با توجه به جلوه‌های بصری‌ که دارد، ناخودآگاه توجه‌ها را جلب کرده و مردم را درگیر می‌کند.

  • امسال و در هفته کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مسئولیت تنظیم بیلبوردهای شهر تهران را به عهده گرفت. حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد در گفت‌وگو با همشهری در مورد بیلبوردهای امسال می‌گوید: «معمولاً پس از تشویق به کتابخوانی، این پرسش مطرح می‌شود که: «چه بخوانیم؟». طرح «کتابخانه شهر» به دنبال پاسخ به این سؤال با توجه به محدودیت ظرف زمانی هفته کتاب و بستر ارائه فضاهای تبلیغاتی شهر تهران (و پس از آن سایر شهرها) بود تا شهروندان با دیدن این تبلیغات با عنوان، نام و عکس نویسنده، ناشر و توصیف کوتاهی از ۱۰۰ کتاب، به خواندن این کتاب‌ها و به صورت گسترده‌تر مطالعه ترغیب شوند.»

  • مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه تلاش بر این بود که این اقدام فقط یک کار تبلیغاتی صرف نباشد، می‌گوید: «پس از تصویب طرح، فرایند انتخاب کتاب‌ها آغاز شد. طبیعتاً انتخاب ۱۰۰ کتاب، از میان انبوه کتاب تولید شده و کتاب‌های فراوان خواندنی دشوار است. برای این انتخاب چند معیار شامل تنوع ناشر، موضوعات و گروه سنی، موجود بودن در کتابخانه‌های عمومی برای امانت، وجود نسخه الکترونیک با تخفیف مناسب برای خرید و در مرحله بعدی نسخه صوتی و رضایت ناشر مورد توجه بود. پس از انتخاب کتاب‌ها، سامانه‌ای برای معرفی بیشتر این کتاب‌ها پس از اسکن کیو.آر.کد یا ارسال پیامک ایجاد شد. در صفحه مخصوص هر کتاب علاوه اطلاعات کتاب، معرفی کوتاه، پیوند خرید نسخه الکترونیکی یا یافتن آن در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد. در واقع تلاش شد این تبلیغات، یک معرفی صرف نباشد و در خواندن این کتابها برای مردم تسهیل شود.»

  • کتابخانه‌ها با توجه به دسترسی‌ای که برای مردم ایجاد می‌کنند، کتاب‌ها را در دسترس قرار می‌دهند و همین باعث شده تا مردم به کتابخانه اقبال داشته باشند و امسال هم انگار کتابخانه‌ها روی بیلبوردهای شهری قرار گرفته‌اند و کتاب را معرفی می‌کنند تا مخاطب به سراغ آن برود. در این خصوص، محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با همشهری، درباره ضرورت وجود کتاب بر روی بیلبوردهای شهری می‌گوید: «اینکه فضای تبلیغاتی شهر، که در طول سال به تبلیغات گوناگون اختصاص دارد، در طول هفته کتاب، به معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی اختصاص یابد فی نفسه امری مثبت است. مردم نشان داده‌اند در صورت فراهم بودن شرایط به کتاب و خواندن اقبال دارند؛ آمار فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و عضویت و امانت کتابخانه‌های عمومی شاهد این موضوع است. این طرح با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهر تهران، از پایتخت آغاز شد، اما با پیگیری معاون محترم توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، این طرح‌ها برای اکران در سراسر کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت.» به گفته وی، «کتابخانه شهر» امسال باعث شد تا شهر رنگ و بوی کتاب به خود بگیرد و بعد از تهران هم بقیه استان‌ها به سراغ این موضوع خواهند رفت.

  • در این بیلبوردها و در کنار عکس‌ها QR code قرار داده شده است که با اسکن آن ضمن دریافت ۸۰ درصد تخفیف از ناشران، اطلاعات بیشتری درباره کتاب‌ها، خلاصه و برشی از آن و همچنین مشخصات نویسنده مخاطب مشاهده می‌شود و یا می‌توانید با ارسال کد اعلام شده برای هر کتاب و ارسال آن به سامانه پیامکی مندرج در تصاویر، کتاب‌های الکترونیکی بخرید. البته در هفته کتاب علاوه بر اکران‌های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، ۴۰ سازه ثابت کتاب در شهر هم به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازند تا شاید سرانه مطالعه در شهر کمی بالاتر رود.

۱۰۰ عنوان کتاب شاخص از نویسندگان داخلی و خارجی است و سازمان زیباسازی شهرداری تهران با این اکران فرهنگی به معرفی این آثار به همراه نام نویسندگان که توسط کارگروه مشترک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انتخاب شده‌اند،

۷۰۰ سازه فرهنگی و تجاری پایتخت، به استقبال هفته کتاب رفته است.

۴۰ سازه ثابت کتاب در شهر هم به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازند

۸۰ درصد تخفیف از ناشران با اسکن QR code کنار عکس بیلبوردها

کد خبر 809126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha