کتابخانه مجموعه فرهنگی نیاوران یکی از بخش‌های این مجموعه است که سال ۱۳۵۵ در ۲طبقه و یک زیرزمین با مساحت تقریبی ۷۷۰ مترمربع  در ضلع شرقی کاخ ساخته شد.

کتاب

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: در این کتابخانه انواع کتاب اجتماعی، ادبی، دایره‌المعارف‌ها، تاریخ ایرانی، آثار ادبی فرانسه، سفرنامه‌های برجسته و... به همراه ۳۵۰ تابلوی نقاشی ازهنرمندان ایرانی و خارجی خودنمایی می‌کند.

چاپ اول‌ها اینجا هستند

کتابخانه سال ۱۳۷۲ به مناسبت روز جهانی موزه برای بازدید عموم باز شد اما ساماندهی کتاب‌های چاپی و راه‌اندازی کتابخانه‌ اختصاصی تا سال ۱۳۸۱ طول کشید چون تیم متخصص کتاب‌ها را کامل شناسایی و طبقه‌بندی کرده و فهرست‌نویسی‌اش مطابق با استانداردهای کتابخانه کنگره آمریکاست. کتابخانه حالا بیش از ۱۶هزار عنوان کتاب دارد که شامل انواع کتاب‌ها می‌شود. چاپ‌های اول بسیاری از سفرنامه‌های بنام و معتبر خارجی‌ها به آسیا و ایران به همراه مجموعه‌های کاملی از تعدادی از نویسندگان فرانسوی قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی این کتابخانه را به مجموعه‌ای کامل تبدیل کرده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کتابخانه وجود کتب اهدایی از سران کشورها و نویسندگان معروف مانند پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو، رولف بنی و... است.

معماری متفاوت

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران در قسمت شمال‌شرقی مجموعه نیاوران در محیطی نسبتا دنج و همجوار با محل سکونت خاندان پهلوی ساخته شد. این ساختمان ویژگی‌های متمایزی در نوع معماری دارد و ساختار آن براساس الگوی رایج معماری مدرن در دهه‌ ۵۰ خورشیدی یعنی ترکیب شیشه و آینه است. همچنین عبدالعزیز فرمانفرمائیان وظیفه طراحی داخلی کتابخانه را برعهده داشت و از آنجا که فضا برای استفاده شخصی و خصوصی درنظر گرفته شده بود، لذا از استانداردهای کتابخانه‌های معمول به دور است. وجود پیانو و لوازم صوتی هم نشان می‌دهد که این فضا کاربری اتاق موسیقی داشته است. آثار هنری شاخصی ازجمله مبلمان، مجسمه‌ها و تابلوهای نقاشی که در چیدمان داخلی به‌کار گرفته شده، حالت موزه‌ای بیشتری به کتابخانه داده‌اند و قدیمی‌ترین کتابخانه تهران است.

- نشانی: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

- دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های مقصد نیاوران

- روزهای فعالیت: هر روز

- ساعت فعالیت : ۹ تا ۱۷

- امکانات رفاهی: دارد

- سالن مطالعه: دارد

کد خبر 808257
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha