یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نوجوانان از حدود چه سنی به بلوغ و پختگی کامل می‌رسند و مانند بزرگ‌سالان فکر می‌کند.

brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی این بررسی مغزی نشان داد که نوجوانان از حدود ۱۸ سالگی شروع به تفکر مانند یک بزرگ‌سال می‌کند.

یافته‌های این بررسی از جمله نخستین شواهد قطعی به بلوغ رسیدن «عملکرد اجرایی» (executive function) در نوجوانان تا این سن را به دست می‌دهد. «عملکرد اجرایی» مجموعه‌ای از مهارت‌های ذهنی از جمله توانایی برنامه‌ریزی، جابه‌جایی میان وظایف و تکالیف، مقاومت در برابر عوامل جذاب پرت‌کننده حواس و متمرکز شدن است.

پژوهشگران برای این بررسی در طول حدود دو دهه اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی از عملکردهای اجرایی را در بیش از ۱۰۰۰۰ نفر جمع‌آوری و تحلیل کردند.

به گفته این پژوهشگران یافته‌های آن‌ها دارای تأثیرات مهمی برای روان‌پزشکان، عصب‌شناسان، والدین، مربیان و احتمالاً سیستم قضایی است.

باتریس لونا سرپرست این بررسی و استاد روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا و صاحب‌نظر در حوزه رشد عصبی-شناختی می‌گوید: "وقتی با والدین صحبت می‌کنم، بسیاری از آن‌ها می‌گویند: «صلا امکان ندارد فرزند ۱۸ ساله من یک بزرگ‌سال کامل باشد!»

به گفته لونا، سایر عوامل رفتاری مهم که عملکرد اجرایی را تکمیل می‌کنند، مانند توانایی کنترل احساسات خود با افزایش سن تغییر می‌کند. توانایی استفاده قابل‌اطمینان از عملکرد اجرایی با افزایش سن بهبود می‌یابد و حداقل بر اساس اندازه‌گیری در شرایط آزمایشگاهی تا ۱۸ سالگی به بلوغ می‌رسد.

تعیین زمان‌بندی گذر از نوجوانی به بزرگسالی

در حالی که گذر از بسیاری از مراحل مهم دوران کودکی با جزئیات شناسایی شده‌اند، اما زمان‌بندی گذار نوجوانی به بزرگ‌سالی به طور رسمی کمتر تعریف شده است. افراد تفاوت‌های زیادی دارند و ابزارهای تحلیلی در این مورد محدود هستند.

برندن تروو-کلمنز، استادیار روان‌پزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا و از پژوهشگران اصلی در این بررسی می‌گوید: "ما در بررسی می‌خواستیم نه حدس و گمان بلکه یک اجماع نظر در این باره را ارائه دهیم»

او می‌گوید: "این بررسی که در حوزه رشد انسانی انجام می‌شود بر داده‌های بزرگ (big data) متکی است. ما از ابزارهایی استفاده می‌کنیم که تا چند سال پیش در اختیار پژوهشگران در حوزه بررسی رشد شناختی و مغز نبود. مطالعه‌ای با این مقیاس فقط با اشتراک‌گذاری داده‌ها به صورت باز و همکارانی که بدون هیچ چشم‌داشتی دسترسی به مجموعه داده‌های خود را اجازه دادند، امکان‌پذیر شد.»

این پژوهشگران با استفاده از چهار مجموعه داده منحصربه‌فرد، ۲۳ اندازه‌گیری مجزا از عملکرد اجرایی را در ۱۰،۰۰۰ شرکت‌کننده بین ۸ تا ۳۵ ساله جمع‌آوری کردند. آن‌ها تغییرات عملکردی با گذشت زمان و پیروی کردن عملکرد در آزمون‌های مختلف از یک مسیر واحد را ردیابی کردند.

این پژوهشگران مشاهده کردند که رشد سریع عملکرد اجرایی از ۱۰ تا ۱۵ سالگی رخ می‌دهد. پس از آن تغییرات کوچک اما معناداری تا اواسط نوجوانی، ۱۵ تا ۱۸ سالگی، ادامه دارد. رسیدن به عملکرد سطح بزرگ‌سالی تا ۱۸ تا ۲۰ سالگی تکمیل می‌شود.

این نقشه راه می‌تواند به محققان اجازه دهد تأثیر مداخلات درمانی و دارویی را بر مراحل مهم رشد شناختی و مغزی ردیابی کنند. به عنوان مثال، بسیاری از بیماری‌های روانی در دوران نوجوانی ظاهر می‌شوند. با نقشه‌برداری زمان‌بندی رشد مغز طبیعی پژوهشگران ممکن است بتوانند تغییرات ظریف را ردیابی کنند و تشخیص زودهنگام را بهبود بخشند.

یافته‌های این بررسی در تاریخ ۳۰ اکتبر در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی