۲.۶ درصد از کل جمعیت ایران در طول سال خون اهدا می‌کنند و کشور ما در شاخص اهدای خون هم‌ردیف کشورهای توسعه‌یافته است.

اهدای خون

به گزارش همشهری‌آنلاین، سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور خون اهدا کردند و جالب است بدانید که این تعداد فقط ۲.۶ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. یعنی از کل جمعیت کشور، تنها ۲.۶ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند که ظاهرا عدد بالایی نیست اما همین آمار، پاسخگوی ۱۰۰‌ درصد نیاز خونیِ مراکز درمانی سراسر کشور است.

اما اهدای خون از چه سنی امکان‌پذیر است؟ بیشترین اهداکنندگان خون در ایران در کدام گروه سنی قرار دارند؟ و آیا سالمندان هم می‌توانند خون خود را اهدا کنند یا در این زمینه محدودیت و ممنوعیتی وجود دارد؟

دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به همه این سوالات پاسخ می‌دهد. او می‌گوید: سن اهدای خون در کشور ما از ۱۸ سالگی است و افراد تا پایان ۶۰ سالگی می‌توانند برای اهدای خون خود اقدام کنند. درواقع تقریبا یک‌چهارم اهداکنندگان خون در کشور ۴۶‌ تا ۶۰‌ ساله هستند.

دکتر حاجی‌بیگی درباره گروه سنیِ اهداکنندگان خون در ایران توضیح می‌دهد: سن ۲۶‌ درصد از اهداکنندگان خون در ایران ۱۸‌ تا ۳۰‌ سال است، ۵۰ درصد آنها ۳۱‌ تا ۴۵‌ ساله هستند و ۲۴‌ درصد از اهداکنندگان هم ۴۶‌ تا ۶۰‌ ساله هستند. بنابراین بیشترین آمار اهدای خون در کشور ما مربوط به گروه سنی ۳۱‌ تا ۴۵‌ ساله است.

آمار جالبی از اهدای خون در ایران | بیشتر اهداکنندگان در این گروه سنی هستند | تا چه سنی می‌توان خون اهدا کرد؟

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور می‌گوید: بیشترین میزان اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی مربوط به ایران است. درضمن ایران اولین کشور منطقه است که از سال ۲۰۰۷ اهدای خون در آن صددرصد داوطلبانه و انسان‌دوستانه انجام می‌شود.

دکتر حاجی‌بیگی ادامه می‌دهد: پایین‌ترین نرخ شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در میان اهداکنندگان، در منطقه به کشور ما اختصاص دارد. یعنی خون ایرانی‌ها سالم‌ترین خون در منطقه است.

بیشتر بخوانید؛

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این افراد نزدیک به ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار واحد خون اهدا شد که آمار بسیار بالایی است.

به گفته دکتر حاجی‌بیگی، ۲.۶ درصد از کل جمعیت ایران در طول سال خون اهدا می‌کنند. با این حال کشور ما در شاخص اهدای خون هم‌ردیف کشورهای توسعه‌یافته است. به طوری که شاخص اهدای خون در ایران ۲۶ در هزار است. یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، ۲۶‌ اهداکننده خون وجود دارد.

کد خبر 804985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha