نمایندگان مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند (الف) ماده ۲۲ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند بر اساس آن پروژه‌های بزرگ جدید و طرح‌های توسعه‌ای بزرگ که مورد ارزیابی اثرات محیط زیستی قرار گرفته، در صورت تأیید سازمان محیط زیست حداکثر ظرف مدت سه ماه تعیین تکلیف شود.

تخریب جنگل هیرکانی

همشهری- زهرا رفیعی: طبق این مصوبه مجلس، همه طرح‌های بزرگ جدید و طرح‌های توسعه‌ای بزرگ که توسط دستگاههای اجرائی، بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمین از جمله مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اجرائی می‌شود، باید قبل از اجرا بر اساس شاخص‌ها، ضوابط و معیارهای محیط زیستی که به تصویب شورای‌عالی حفاظت محیط زیست می‌رسد، توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی اثرات محیط زیستی قرار گرفته و در صورت تأیید این سازمان حداکثر ظرف مدت سه ماه تعیین تکلیف شود. عدم تعیین تکلیف ظرف مدت مقرر به منزله تأیید است. آیین نامه اجرائی این حکم مشتمل بر شاخصها، ضوابط، معیارهای محیطزیستی و مصادیق طرح های مشمول ارزیابی، ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۴۱۱ استخوان لای زخم طبیعت

پیش از این نیز معاونت اول ریاست جمهوری به سازمان‌های مطبوع در دولت دستور داده بود که هیچ پروژه‌ایی بدون مجوز زیست محیطی اجرایی نشود تا دیگر شاهد اجرایی شدن پروژه‌هایی مثل سد چمشیر و یا آزاد راه اصفهان به شیراز نباشیم و یا پیشنهاداتی مانند احداث پتروشیمی در ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره روی میز هیچ مدیری سردرنیاورد.

ارزیابی زیست محیطی جزو جدایی‌ناپذیر پروژه‌های عمرانی است که در قوانین کشور بدان تاکید شده، در سال‌های گذشته پروژه‌های زیادی در سکوت خبری بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کلنگشان بر زمین خورده، تا نیمه‌های راه رفته و حتی سال‌ها بدون مجوز متروکه مانده و به افتتاح نرسیده است.

پروژه‌های فاقد مجوز بعضا عمری طولانی دارند و به گفته کارشناسان محیط زیست به استخوان لای زخمی تبدیل شده‌اند که تمام شدنشان، حداقل تکلیف مناطق حفاظت شده را تعیین خواهد کرد. به طور مثال پروژه سد و تونل کوهرنگ سه حدود ۳۰ سال است مناطق حفاظت شده پایین دست کوهرنگ را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور چندی پیش در مورد تعیین تکلیف پروژه‌های بدون مجوز قانونی به همشهری گفت: در دو سال گذشته کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون مجوز به زمین نخورده است. اجازه تخصیص بودجه به طرح‌هایی که از قبل شروع به کار کرده‌اند و فاقد مجوزند و پیشرفت فیزیکی بالایی نکرده‌اند داده نمی‌شود. رییس جمهوری یک کمیته سه‌نفره را با عضویت سازمان محیط زیست کشور، سازمان برنامه مودجه و معاونت حقوقی مکلف کرده است که درباره ۴۱۱ پروژه تعیین تکلیف شود و در حال حاضر غربالگری انجام شده است و بسیاری از پروژه‌ها از سال ۱۳۷۲ هستند که خیلی از این پروژه‌ها پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته‌اند در چند دسته قرار گرفته‌اند و نسبت به میزان پیشرفتی که داشته‌اند فعالیت‌های مورد نیاز انجام می‌شود و امیدوارم زودتر تعیین تکلیف شود و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

عاقبت ابر پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی!

کلنگ‌هایی که بر خلاف قانون به زمین خوردند

نیاز سد چمشیر به تحقیقات دوباره

چه طرح ها و پروژه‌ هایی مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند؟

کد خبر 804820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha