یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

پیش از بازی‌های آسیایی هانگژو روسای فدراسیون‌ها برای اینکه سهم بیشتری از نفرات اعزامی داشته باشد وعده‌هایی دادند که حالا آن وعده‌ها را با نتایج کسب شده در بازی‌های آسیایی مقایسه کرده‌ایم.

بازی های آسیایی| اسکیت‌بازهای ایران در فینال هانگژو کم آوردند

همشهری آنلاین-ماجرای کیانوش رستمی و قولی که او برای گرفتن مدال طلای المپیک داده، احتمالا آخرین و داغ‌ترین اظهارنظری است که شنیده‌اید. رستمی که مدت‌هاست دستاوردی جز اوت‌شدن در مسابقات مختلف نداشته، مدعی شده است در المپیک پاریس مدال طلا می‌گیرد. سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر او برخلاف ادعایش طلا نگیرد، چه می‌شود و آیا این وعده توخالی اساسا تبعاتی برای او خواهد داشت؟ او در صحبت‌هایش خیلی نامحسوس تهدید به رفتن کرده است، ولی سؤال این است که کدام کشور با توجه به رزومه رستمی در 6سال گذشته حاضر می‌شود وزنه‌برداری 32ساله را به خدمت بگیرد؟ رستمی البته علی ارسلان را مثال زده است که بدون تغییر تابعیت برای فدراسیون کشتی صربستان کشتی می‌گیرد و گفته به من هم رضایتنامه بدهند و رسما بگویند مرا نمی‌خواهند! درباره ارسلان باید گفت او 28سال سن دارد و 2سال پیش برای نخستین‌بار دوبنده تیم ملی صربستان را پوشید. کیانوش رستمی قول طلای المپیک پاریس را داده، ولی چه‌کسی است که نداند این وعده ضمانت اجرایی ندارد و فقط بازی با افکار عمومی است. به فرض که فدراسیون از مواضع خود کوتاه آمد و رستمی راهی المپیک شد اما طلا نگرفت، آن وقت چه می‌شود؟ پاسخ ساده است؛ هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و فقط حق یک نفر دیگر ضایع شده است.

بازار وعده و وعید

به بهانه این اظهارنظر رستمی قصد داریم قول‌هایی را که مسئولان ورزش در این مدت داده‌اند، بررسی کنیم تا مشخص شود ضمانت اجرایی این وعده‌ها چه بوده است و مدیرانی که وعده مدال می‌دادند، تا چه حد به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. نشست‌های مطبوعاتی رؤسای فدراسیون‌ها و سرمربیان قبل از بازی‌های هانگژو سرشار از وعده‌های نافرجامی بود که هیچ‌کس دیگر پیگیر آنها نیست. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که مسئولان فدراسیون‌ها در مواجهه با رسانه‌ها خیلی محتاط‌تر هستند، چون می‌دانند صحبت‌هایشان ثبت و ضبط می‌شود. باید دید در مواجهه با رئیس کمیته ملی المپیک و دبیرکل چه قولی داده بودند تا سهمیه حضور در هانگژو را کسب کنند. در ادامه به برخی از این وعده‌های توخالی می‌پردازیم.

تیراندازی

مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی در نشست خبری 7شهریور1402 عنوان کرد: «وعده می‌دهیم که چند مدال طلا را کسب کنیم.» اما تیراندازی تنها یک مدال برنز در تپانچه 10متر میکس کسب کرد. در لیستی که کمیته ملی المپیک منتشر کرده فدراسیون تیراندازی 6همراه و 17ورزشکار در هانگژو داشته که تنها دستاوردشان یک مدال برنز بوده است. رئیس فدراسیون، سرپرست و مربیان همراهان تیم بودند. حالا سؤال این است که آیا مرتضی قربانی با توجه به قولی که داده بود، پاسخگوی عملکرد این رشته است؟

بوکس

روح‌الله حسینی، رئیس فدراسیون بوکس در نشست خبری 7شهریور1402 مدعی شد: «روی کسب 2 تا 3مدال در بازی‌های آسیایی امیدوار هستیم.» در عمل اما مشت‌زن‌های ایران بدون کسب حتی یک مدال هانگژو را ترک کردند. فدراسیون بوکس با 3همراه و 5‌ورزشکار در چین حاضر بود.

تیروکمان

22مرداد 1402 غلامرضا شعبانی‌بهار، رئیس فدراسیون تیروکمان وعده داد: «حداقل یک مدال در هانگژو کسب خواهیم کرد. در بخش کامپوند هم امیدواری بیشتری به مدال‌آوری داریم. اینکه در بخش انفرادی یا میکس کامپوند صاحب مدال شویم احتمالش خیلی بالاست اما مدال‌آوری در بخش تیمی هم دور از ذهن نیست.» شعبانی‌بهار رنگ مدال را مشخص نکرد و فدراسیون تحت مدیریتش که با 10ورزشکار و 4همراه راهی هانگژو شده بود، هیچ دستاوردی در کسب مدال نداشت. رئیس فدراسیون هم در فیلمی که از او منتشر شد، اشک ‌ریخت ولی پاسخ مشخصی به این ناکامی وجود نداشت!

اسکیت

در نشست خبری 8شهریور1402 مجید هنرجو، رئیس فدراسیون اسکیت گفت: «3 تا 4‌مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو می‌گیریم؛ در سرعت ۲مدال و در فری‌استایل هم ۲مدال.» در عمل اما ورزشکاران این رشته تنها در بخش فری‌استایل به مدال نقره رسیدند و پاسخ مشخصی برای ناکامی داده نشد. فدراسیون اسکیت با 4همراه و 12ورزشکار در هانگژو حاضر بود. به زبان ساده‌تر 16نفر و یک مدال نقره.

وزنه‌برداری

سجاد انوشیروانی 12شهریور1402 ادعا کرد: «اگر بازی‌ها برگزار می‌شد، شانس مدال برنز هم نداشتیم اما امروز صحبت از مدال طلا می‌کنیم.» به‌نظر انوشیروانی اشاره به تعویق یک‌ساله بازی‌ها داشته و جمله او بدون هیچ تغییری در گزارش قرار گرفته است. فدراسیون وزنه‌برداری با 10ورزشکار و 7همراه در هانگژو حاضر بود که تنها دستاوردشان مدال نقره علی داوودی در دسته فوق‌سنگین بود. حضور 7همراه در نوع خود جالب توجه است.

بدمینتون

31تیرماه1402 محمدرضا پویا، رئیس فدراسیون بدمینتون که چهارمین دوره مدیریتش را در این فدراسیون سپری می‌کند، به ایسنا گفت: «به‌عنوان قدیمی‌ترین رئیس فدراسیون حال‌حاضر ایران توقع دارم که 2نماینده از این رشته به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام شوند.» فدراسیون بدمینتون با 2همراه و 2ورزشکار در این رقابت‌ها حاضر بود که هر دو ورزشکار ایران در همان گام نخست شکست خوردند. به‌نظر اصرار به حضور ورزشکاران این رشته بیشتر برای حضور 2همراه که یکی از آنها رئیس فدراسیون بود، انجام شده است.

قایقرانی

12شهریور1402 سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی گفت: «مدال‌های ما در هانگژو دورقمی است.» در عمل قایقران‌ها با 5مدال (2نقره و 3برنز) کارشان را در بازی‌های آسیایی به پایان رساندند. قایقران‌ها درمجموع 35نفر بودند که رئیس فدراسیون (یک نفر)، اسلالوم (یک ورزشکار و یک همراه)، آب‌های آرام (16ورزشکار و 5همراه)، روئینگ (7ورزشکار و 4همراه) را شامل می‌شدند.

عاقبت وعده‌دهنده‌ها

اگر برای این وعده‌ها که حالا می‌توان گفت هیچ‌کدام از آنها عملی نشده ضمانت اجرایی وجود داشت، وعده طلای رستمی هم ضمانت اجرایی دارد. این را هم باید اضافه کرد که رؤسای فدراسیون‌ها همگی بر سر کارشان هستند و احتمالا دوباره برای بازی‌های آسیایی2026 شاهد اظهارنظرهایی از این قبیل خواهیم بود.

کد خبر 804462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha