باغ «امیر هوشنگ دَوَلّو» در خیابان شریعتی فعلی و نزدیک میدان قدس در روزگار پهلوی دوم مکانی برای عشرت و خوش‌گذرانی شاه بود.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: از میدان قدس که به سمت خیابان شریعتی می‌رویم، نخستین باغ قدیمی، باغ هوشنگ دولو قاجار است. محمدولی خان آصف‌السلطنه، رجل درباری مظفرالدین شاه، این باغ را که دیوار شرقی‌اش در این پیاده‌رو قرار دارد، احداث کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، درباره این باغ می‌گوید: «آصف السلطنه داماد مظفرالدین شاه بود و زمان احمدشاه، چند صباحی وزارت دربار را به عهده داشت. این باغ که به روزگار تاسیس خود، از بهترین باغ‌های تجریش بود. بعد از مرگ موسس آن، به دست «هوشنگ دولو» پسر افیونی و بدنام او (به قول اسدالله علم وزیر دربار محمدرضا شاه در خاطراتش) افتاد و هوشنگ دولو بر اثر نزدیکی خاص به پهلوی دوم، از رجال فاسد آن عهد در اینجا پذیرایی‌ها می کرد و بدین ترتیب با نزدیکانش، تجارت خاویار ایران را از آن خود کرده بود و کسی را جرات آن نبود که این کالای ذی‌قیمت را از چنگ این افیونی خارج کند. امیر هوشنگ دولو در بحبوحه انقلاب از ایران گریخت و چند سال بعد از پیروزی انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی در پاریس درگذشت.»

زمانی می‌افزاید: «بعد از انقلاب، این باغ به دست دولت انقلابی افتاد و فعلا محل مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران است. از سال ۱۳۵۹ در این باغ، پژوهشگاهی برای تاریخ معاصر ایران که علاوه بر میلیون‌ها سند تاریخی، کتابخانه بزرگ تخصصی ۴۰ هزار جلدی ایجاد و به مرکز اسناد انقلاب اسلامی تبدیل شد. همچنین این مرکز آرشیو تمام روزنامه‌های ایران از بدو پیدایش روزنامه‌نگاری در کشورمان و آرشیوی غنی از مجلات را در اختیار محققان می‌گذارد.»

تبدیل عشرتکده به مرکزی با ۴۰هزار جلد کتاب تخصصی

کد خبر 804341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha