خانه‌ها از معدود جاهایی‌ هستند که شاهد کودکی، جوانی، بزرگسالی و پیری انسان‌ها هستند و گاهی در آنها اتفاقاتی روی می دهد که ممکن است سرنوشت یک کشور را تغییر دهد. خانه‌ها برای سال‌های سال یک‌گوشه آرام می‌نشینند و نظاره‌گر تاریخ در حال گذر بشری می‌شوند.

خانه سردار اسعد

همشهری- مهدیه تقوی راد: خانه های تاریخی تهران، بخشی از زیباترین خانه‌های تاریخی کشور هستند که نباید از آنها غافل شد. خانه هایی که برخی به موزه تبدیل شده اند و بازدید عمومی دارندو برخی دیگر به تملک سازمان های دولتی درآمده اند و عموم مردم نمی توانند از آن بازدید کنند خانه سردار اسعد یکی از این خانه است که در محوطه بانک ملی قرار گرفته و چند سالی می شود که به موزه این بانک تبدیل شده است.

عمارتی برای میهمانی های خصوصی
خانه سردار اسعد در خیابان فردوسی

خانه سردار اسعد

نشانی:خیابان فردوسی، ‌محوطه داخلی بانک ملی ایران

شماره ثبت ملی: ۱۷۶۵

زمان ثبت اثر: سال ۱۳۷۵

وضعیت فعلی بنا: موزه بانک ملی ایران

معرفی: از مجموعه تاریخی و معروف باغ ایلخانی دوره ناصری و یکی از زیباترین یادگارهای تاریخی شهر تهران است. مجموعه باغ ایلخانی در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، یک خیابان بسیار طولانی بود که این خیابان زیبا را سنگفرش و دو طرف آن درختکاری کرده بود. شب‌ها این خیابان را با نور چراغ گاز روشن نگه می‌داشتند.

رئیس ایل بختیاری

علی‌قلی‌خان سردار اسعد، معروف به سردار اسعد بختیاری از رجال سیاسی دوره قاجار و از رؤسای ایل بختیاری بود که حیات سیاسی‌اش همزمان با به قدرت رسیدن ۴ پادشاه در ایران است. سردار اسعد پس از به قتل رسیدن ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی، مأمور نظم تهران شد و در زمان مظفرالدین شاه نیز فرمانده سواران بختیاری، با لقب سرتیپی باقی‌ماند. مدتی نیز به‌عنوان ایلخانی بختیاری، از جانب مظفرالدین‌شاه انتخاب شد. سردار اسعد در سال ۱۲۹۱ شمسی دستور ساخت این عمارت بی‌نظیر را صادر کرد. این بنا تنها بنای باقی‌مانده است.

یادگاری زیبای شهر

عمارت اصلی ساختمان ۲ طبقه دارد که جلوی ورودی عمارت اصلی چندین ستون قرار گرفته و تا تراس طبقه دوم بالا رفته است. در ورودی عمارت از جنس چوب و استفاده از عاج فیل در منبت‌کاری در، جلوه خاصی به آن بخشیده است. بعد از تغییراتی که در اجرای طرح توسعه شهری مبتنی بر استقرار نظام مدنی که بین سال‌های ۱۲۹۹تا ۱۳۲۰شکل گرفت خیابان علاء الدوله به خیابان فردوسی تغییر نام یافت. در ساخت و سازهایی که در سال ۱۳۰۷، بنای صندوق پس‌انداز ملی و دیگر بناهای ادارات مرکزی بانک ملی ساخته شد. خانه سردار اسعد بختیاری هم که در داخل این مجموعه قرار داشت، توسط بانک ملی ایران خریداری و مورد استفاده‌های گوناگونی ازجمله دایره فلاحت و کشاورزی، باشگاه ورزشی، محل پذیرایی از مهمانان، کتابخانه و... قرار گرفت تا اینکه بانک ملی تصمیم گرفت با به نمایش گذاشتن پیشکش‌ها و هدایای نفیسی که از بانک‌های سراسر جهان به بانک ملی ایران فرستاده شده است، این بنا را به موزه بانک ملی ایران تغییر کاربری دهد.

کد خبر 804300
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha