تقریباً دهه ۳۰ و۴۰ بود که کی‌نژاد و شاپوریان، دو شریک، تصمیم گرفتند محدوده میدان تیر ارتش را قطعه‌بندی و تبدیل به منطقه‌ای مسکونی کنند. ارمغان این تصمیم شکل‌گیری محله شطرنجی گیشا بود که در نهایت در دل باقیمانده همین زمین‌ها برج میلاد نماد تهران مدرن قد کشید.

برج میلاد

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : محله کوی نصر (گیشا) با قطعه‌بندی زمین‌های و فروش آن ابتدا میان کارمندان شرکت راه آهن و به مرور بقیه مردم خیلی زود قد کشید و بزرگ شد. از بقایای این زمین‌ها تپه‌هایی باقیمانده بود که به مرور تبدیل به پیست موتورسواری برای جوانان همان دوران شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با توجه به نیازهای زندگی شهری بزرگراه‌های حکیم و همت در همسایگی محله کوی نصر ساخته شدند و پیست موتورسواری همچون جزیره‌ای سرگردان باقی مانده بود. تقریبا اویل دهه ۷۰ بود که طرح و ایده ساخت یک نماد جدید برای پایتخت مطرح شد. نمادی متفاوت و جدید که سمبل تهران مدرن همراه با جاذبه گردشگری و توریستی هم باشد.

از همان زمانی که ایده روی کاغذ آمد، شهرداری تهران تحقیقات گسترده‌ای برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساخت و طراحی آن آغاز کرد. در مطالعات اولیهٔ برج میلاد، ۲۱ نقطه از تهران برای ساخت برج مورد نظر بررسی قرار گرفتند که فقط چهار نقطه از شهر مورد تایید قرار گرفت که در نهایت برج میلاد سهم تپه‌های محله کوی نصر شد پروژهٔ طراحی و ساخت برج میلاد شکل گرفت.

سازه‌ای بلندآوازه

برج میلاد سازه‌ای بلندآوازه است و یکی از نمادهای تهران در کنار برج آزادی و پل طبیعت است که عملیات ساخت آن تقریبا یازده سالی زمان برد. در دی ماه ۱۳۷۶ کلنگ ساخت آن را در تپه‌های نصر بر زمین زدند. پروژه ساخت این برج ابتدا با نام برج یادمان کلید خورد. اما در سال ۱۳۸۰ به مناسبت یکصدمین سالروز تولد امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نام این پروژه به برج میلاد تغییر کرد.

ساختمان راس برج میلاد یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های راس در برج های مخابراتی دنیا محسوب می‌شود. برج میلاد ششمین سازه بلند مخابراتی دنیا، نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان با ارتفاع ۴۳۵‌متر است.

پاسخ به نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان

این روزها برج میلاد با امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، خودپرداز، نیمکت، فروشگاه شهروند، نمازخانه، غرفه‌های تبلیغاتی، راهنما، کارواش، آسانسورها و رمپ‌های مناسب معلولان و غیره به یک مجموعه توریستی، اداری و گردشگری تبدیل شده است. یکی از بخش هایی ویژه برج میلاد برای توریست‌ها و مسافران خارجی و داخلی مهمانسرای برج میلاد که بر فراز تپه غربی سازه قرار گرفته است. این فضا به مساحت این ساختمان ۶۰۶ متر مربع دارای ۱۲ اتاق و ۴۰ تخت دارد. مهمانسرای برج برای اسکان و پذیرایی مهمانان شهرداری تهران ساخته شده شده است.

همچنین برای تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان و ارائه یک بسته کامل آموزشی و تفریحی مجموعه سایت نمایشگاهی برج میلاد در زمینی به مساحت ۱۰۲۰۰ متر مربع راه اندازی شده است. در این مجموعه با برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و اقتصادی و همپنین جشنواره‌های فرهنگی، هنری، مسابقات ورزشی و تفریحات و سرگرمی خانواده، همه اعضای خانواده متناسب با نیاز خود می توانند لذت یک تفریح و گردش دسته جمعی را تجربه کنند.

کد خبر 804268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha