شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
۰ نفر

آنهایی که به هر دلیلی از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، چاره‌ای ندارند جز اینکه سراغ گوشت‌های سفید بروند. در میان گوشت‌های سفید هم که به نظر می‌رسد با مرغ غذاهای متنوع‌تری می‌شود درست کرد.

سوسیس

همشهری آنلاین: در حالی که تنوع غذایی با گوشت ماهی هم کم نیست علاوه بر اینها با ترکیب هر دوی این گوشت‌ها هم می‌شود غذای خوشمزه پخت؛ کتلت مرغ و ماهی آن هم با شکل فانتزی سوسیس یکی از همین‌هاست.

مواد لازم

۵۰۰ گرم فیله ماهی قزل‌آلا
۵۰ گرم سینه مرغ بدون استخوان
۵۰ گرم مغز نان سفید
۲ ق س جعفری ریز خرد شده
نمک و فلفل به مقدار لازم
۱ ق م زردچوبه
۱ عدد تخم‌مرغ
۱ پیمانه آرد سفید
۱ پیمانه آرد سوخاری
۵۰ گرم پنیر پیتزا رنده‌شده
۱ پیمانه روغن
۱ ق چ زنجبیل تازه‌رنده‌شده

۱. ماهی را خوب شسته، روی تخته‌ای قرار دهید، با یک چاقوی تیز اسکلت و تیغ‌های ماهی را بیرون آورید. اگر در این کار مهارت ندارید، از ماهی‌فروش بخواهید تا تیغ‌ها و پوست ماهی را برایتان جدا کند.

ماهی و سینه مرغ و مغز نان سفید را درون دستگاه غذاساز یا چرخ‌گوشت ریخته و همه را به شکل پوره درآورید. این ترکیب را بیرون آورید؛ در این حالت اگر هنوز تیغ‌هایی در ماهی باقی‌مانده در اینجا به راحتی می‌توانید آنها را جدا کنید.

۲. مخلوط را درون کاسه‌ای بزرگ ریخته و با ادویه‌جات مثل نمک، فلفل، زردچوبه و زنجبیل رنده شده مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ادویه‌ها کل مایه را مزه‌دار کنند.

جعفری ریز خردشده و پنیر پیتزای رنده شده را هم به مخلوط اضافه کرده و با دست شروع به ورز دادن کنید.

۳. بعد از اینکه مواد را خوب ورز دادید؛ به اصطلاح به هم افتادند و خوب یکدست شدند، از مایه به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و آن را به شکل یک سوسیس درآورید. سوسیس آماده‌شده را درون ظرف آرد ساده سفید بغلتانید تا همه جای سوسیس یا کروکت خوب آردی شود.

۴. زرده تخم‌مرغ را در یک کاسه ریخته و با چنگال خوب به هم بزنید تا یکدست شود. سوسیس‌های آردی‌شده را به زرده آغشته کرده سپس در آرد سوخاری بغلتانید تا همه جای سوسیس‌ها یا همان کروکت‌ها به آرد سوخاری هم آغشته شود و لایه‌ رویی آنها را آرد سوخاری یکدستی بپوشاند.

همه مواد را به همین صورت به شکل سوسیس آماده کرده و به ترتیب در آرد سفید، زرده زده شده و آرد سوخاری بغلتانید و آماده کنید.

۵. در یک تابه یا قابلمه گود، روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن خوب داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، کروکت‌ها را درون آن بیندازید تا همه جای آنها خوب طلایی و برشته شود.
بعد از بیرون آوردن کروکت‌ها از روغن، آنها را روی دستمال حوله‌ای آشپزخانه بگذارید تا روغن‌های اضافی آنها گرفته شود. کروکت‌ها را می‌توانید با سس گوجه‌فرنگی کارخانه‌ای یا سس سبز فرانسوی که طرز تهیه آن در ادامه می‌آید، سرو کنید.

یه‌جور دیگه

به جای ماهی قزل‌آلا از ماهی شیر هم می‌توان استفاده کرد. البته ممکن است کمی بوی زهم ماهی بیشتر شود که با افزودن ادویه و زنجبیل برطرف خواهد شد.

سس سبز فرانسوی

پیاز را رنده کرده و با دست خوب فشار دهید و آب پیاز را جدا کنید. تفاله پیاز را دور بریزید. آب پیاز، آبلیمو، نمک و فلفل را درون مایونز ریخته و خوب هم بزنید تا یکدست و صاف شود. سبزیجات (جعفری، ترخون، شاهی و مرزه) را ریز ساطوری کرده و به مایونز مزه‌دار شده اضافه کنید. خیارشورهای ریز شده را هم به آنها اضافه کرده و مخلوط را خوب هم بزنید تا یکدست شود. این سس را قبل از سرو کردن دو، سه ساعت در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار و خنک شود.

مواد لازم (برای ۵۰۰ گرم سس)

۱ عدد پیاز متوسط
۵۰۰ گرم سس مایونز
۵۰ گرم جعفری ریز خرد شده
۵۰ گرم سبزیجات معطر شامل جعفری، ترخون، شاهی و مرزه ساطوری‌شده
۲ ق س آبلیمو تازه
۲ ق س خیارشور ریز خردشده
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

فوت‌وفن

چون ماهی و مرغ هر دو زود پخته می‌شوند، مدت زمان سرخ کردن کروکت‌ها زیاد طولانی نخواهد بود.

کد خبر 803499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha