سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

لوبیا، دقیقا همان چیزی است که آفریقا به آن نیاز دارد؛ سرشار از فیبر و مواد معدنی است، به آسانی کشت می‌شود، منبعی غنی از پروتئین است و می‌تواند میلیون‌ها انسان گرسنه را در این قاره سیر کند.

لوبیا آفریقا

به گزارش همشهری آنلاین با این حال، کشت این منبع غذایی غنی، به‌خاطر شرایط اقلیمی با دشواری‌هایی روبه‌روشده اما این دلیل نمی‌شود که لوبیا از سفره مردم آفریقا حذف شود. یک مؤسسه تحقیقاتی با نام «مرکز تحققات لوبیای آفریقا»، بیش از ۶۰۰ گونه متفاوت از لوبیا را در نقاط مختلف آفریقا توزیع کرده تا آینده کشت این غذای مغذی همچنان تضمین شده باشد.
از لوبیای شکری در زامبیا گرفته تا لوبیا سبز در نیجریه، ۳۲ کشور در سراسر آفریقا در کشت انواع گونه‌‎های جدید لوبیا پیشرفت زیادی داشته‌اند. مؤسسه تحقیقاتی لوبیای آفریقا گفته این گونه‌های جدید، نه فقط از نظر غذایی ارزش زیادی دارند، که مقاومت بیشتری در برابر شرایط اقلیمی دارند و از نظر تجاری و اقتصادی هم برای کشاورزان سود و منفعت بیشتری دارند.
برای نمونه، زمان کشت گونه‎‌های جدید لوبیا در اتیوپی نصف شده است. این یعنی وقتی که هنوز دیگر محصولات برداشت نشده‌اند، کار برداشت و آماده‌سازی‌ و فروش این محصول تمام‌شده و می‌توان خیلی زود آنها را نقد کرد. گونه‌های جدیدی که این مرکز به کشاورزان می‌دهند آب کمتری می‌خواهد و با شرایط اقلیمی جدید در آفریقا، که آب در آن کم و کمتر می‌شود، سازگاری بیشتری دارند. این یعنی این محصولات جدید مدت زمان بیشتری در برابر کم‌آبی و حتی بی‌آبی تاب‌آوری دارند و در نتیجه، درآمد مشخصی را برای ۳۷میلیون کشاورزی که آنها را کشت می‌کنند تضمین می‌کند. این مرکز، تحقیقات خود را در خاج از آفریقا انجام می‎دهد و بعد گونه‌های جدید را، با توجه به شرایط هر کشور آفریقایی، به آنها می‌دهد.
بیش از ۳۰۰میلیون نفر به‌صورت مداوم لوبیا می‌خورند و از آنجا که حدود ۲۲ تا ۲۳درصد لوبیاهای جدید دارای پروتئین است، این محصولات منبعی مطمئن برای کسانی است که نمی‌توانند از منابع سنتی تامین پروتئین مثل گوشت استفاده کنند. مرکز تحقیقات لوبیای آفریقا گفته است که بیش از ۵میلیون خانوار در سراسر آفریقا، به‌خاطر کشت این گونه‎های جدید، شاهد رشد ۳۰درصدی در تولید محصولات خود بوده‌اند. همچنین کشاورزانی که این محصولات جدید را کشت می‌کنند و می‌خورند، ۶درصد بیشتر از دیگران این شانس را دارند که امنیت غذایی داشته باشند. شانس فقیر شدن آنها در مقایسه با دیگر کشاورزان هم ۶درصد کمتر است.
سازمان ملل گفته است که ارائه لوبیاهای مقاوم و متنوع به آفریقا، برای توسعه کشاوری و آینده این قاره ضروری و حیاتی است. یک‌پنجم کشورهای زیر صحرای بزرگ در آفریقا، دچار سوءتغذیه هستند و امنیت غذایی ندارند و برای رسیدگی به این مسئله، کشاورزان باید محصولات متنوع‌تری ازجمله لوبیا کشت کنند.
در سال‌های اخیر، همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، بر امنیت غذایی در آفریقا اثر گذاشته چون برنج کمتری از آسیا وارد شده و واردات غلات از شرق اروپا هم کاهش داشته است. به همین‌خاطر است که کشورها، روی تولید محصولات جدید ازجمله انواع لوبیاها تمرکز دارند و با مرکز تحقیقات لوبیای آفریقا همکاری می‌کنند.
این مرکز هم راهکارهای جدید به این کشورها ارائه می‌دهد تا آنها را متقاعد کند در این پروژه‌ها همکاری کنند. در یک مورد خاص، آنها می‌خواهند لوبیاهایی خلق کنند که زمان پخت آن، ۳۰درصد کمتر خواهد بود. زمان پخت لوبیا حدود ۲ تا ۳ ساعت است و انرژی زیادی در این مدت مصرف می‌شود. اما اگر زمان پخت کاهش پیدا کند، مصرف‌کنندگان می‌توانند سالانه حدود ۱.۵میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند.
 

کد خبر 803404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha