وزیر امورخارجه ایران در ششمین سفر منطقه‌ای خود طی سه هفته اخیر، برای دومین‌بار به دوحه رفت تا با مقام‌های ارشد قطری درباره تحولات روزهای اخیر در سرزمین‌های اشغالی بحث و تبادل‌نظر کند؛ سفری که به اعتقاد ناظران منطقه‌ای، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سفر امیرعبداللهیان به دوحه

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: درحالی که گفته می‌شود آنکارا، پایتخت ترکیه، دومین مقصد حسین امیرعبداللهیان پس‌از حضور در دوحه خواهد بود، به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با مقام‌های قطری شامل محورهای مهمی بوده که پیگیری پرونده تبادل اسرا و زندانیان میان حماس و رژیم‌صهیونیستی از جمله آنهاست.

علاوه‌براین، امیرعبداللهیان درجریان سفر به قطر، برای دومین‌بار طی هفته‌های اخیر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز در دوحه گفت‌وگو کرد؛ دیداری که بررسی آخرین تحولات جنگ در غزه از مهم‌ترین محورهای آن بوده‌است.

دومین سفر به دوحه

دومین سفر امیرعبداللهیان به دوحه با دستورکارهای مهمی داشت که دیدار و گفت‌وگو با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و همچنین شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور، ازجمله مهم‌ترین آنها بود. این درحالی‌است که طی سه هفته اخیر رایزنی‌های مستمری میان مقام‌های ارشد ایران و قطر به‌منظور اتخاذ راهبردهای موثر باهدف مقابله با جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی برقرار بوده و رئیس‌جمهور ایران و امیرقطر و همچنین وزرای‌خارجه دو کشور طی گفت‌وگوهای تلفنی، دراین زمینه بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند.

دستورکار مهم سفر به دوحه چه بود؟ | نقش ایران در تبادل اسرا میان حماس و رژیم‌صهیونیستی

رایزنی درباره تبادل اسرا

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد پیگیری پرونده تبادل اسرا میان حماس و رژیم‌صهیونیستی، که با نقش‌آفرینی دوحه درحال پیگیری است، ازمهم‌ترین دستورکارهای امیرعبداللهیان در قطر بوده‌است. این‌درحالی‌است که برخی دولت‌های غربی طی روزهای اخیر درخواست‌هایی را به منظور نقش‌آفرینی تهران دراین موضوع مطرح کرده بودند. برهمین اساس هم بود که گفته می‌شود مایکل مارتین، وزیر امورخارجه ایرلند در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با همتای ایرانی‌اش، خواستار مساعدت تهران برای آزادی یک تبعه ایرلندی در غزه شده‌است.

نقش‌آفرینی ایران

رایزنی درباره تبادل زندانیان میان حماس و رژیم‌صهیونیستی موضوعی است که طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته‌است. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی اخیرش با «بلومبرگ» ضمن اشاره به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های تهران و دوحه دراین زمینه، از آمادگی حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی خبر داده بود. این درحالی است که پیش‌از این رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر ۲۲ مهرماه خود به دوحه، در جریان دیدار با مقام‌های قطری و رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی، درباره سرعت بخشیدن به آزادی اسرای غیرنظامی بحث و تبادل‌نظر کرده بود.

شکست رایزنی‌ها درباره تبادل اسرا؟

رایزنی‌های وزیر امورخارجه ایران در دوحه در شرایطی است که برخی منابع غربی در روزهای اخیر ادعا کردند دیوید بارنیا، رئیس موساد، در سفر اخیرش به دوحه، با مقام‌های قطری درباره موضوع آزادی بیش‌از ۲۳۵ اسیر صهیونیست و خارجی‌هایی که نزد رزمندگان مقاومت در غزه هستند، گفت‌وگو کرده‌است. این درحالی است برخی منابع غربی در روزهای اخیر از شکست رایزنی‌های رژیم‌صهیونیستی با قطر درباره تبادل اسرا خبر داده و اعلام‌ کرده بودند تل‌آویو میانجیگری قطر دراین زمینه با بدون نتیجه ارزیابی کرده بودند.

۹ محور رایزنی‌ها در دوحه

  • پیگیری دستورکار مشترک تهران و دوحه به‌منظور برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • انجام اقدام‌های لازم باهدف پایان بخشیدن به جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی
  • تاکید بر پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی جنایات جنگی صهیونیست‌ها
  • ضرورت انعکاس پیام قوی ازسوی جهان اسلام به رژیم‌صهیونیستی و حامیانش
  • لزوم رسیدگی فوری به وضعیت اسفناک انسانی در غزه
  • شکستن محاصره ضدانسانی علیه غزه
  •  ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه
  • بررسی راه‌های تحقق
  • تداوم تلاش‌های مشترک کشورهای اسلامی در حمایت از مردم غزه

کد خبر 803367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 0
    آقای عبداللهیان چرا برای آزاد سازی اسرای اسرائیلی دست وما میزنی میخوای چی را ثابت کنی
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    اسراعیل ضربه موجودی خورده .که تمام برج وبارویی راکه ساخته بود برفنا میبیند وادامه حیات باغزه با این مختصات جدید برایش نشدنی است بنابراین مرگ راپیش چشم میبیند وبرقراری صلح برایش یعنی نابودی به این خاطر دنبال حذف غزه وحملات جنون امیز به ان است برایش بالاتر ازسیاهی که گرفتار شده رنگی نیست مقاومت باید متناسب با هدف وموقعیت اسراعیل نقشه اجرا کند .شاید ما نگاه حداقلی داریم ولی خداوند سرنوشتی دیگر رابرای این جرثومه فساد درنظر گرفته