قرارداد جدید ایران و هند در بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار آماده امضاست و احتمالا تا دو هفته دیگر نهایی خواهد شد. در این قرارداد، پیمانکاری هندی ها به یک شرکت ایرانی سپرده شده و سهم درآمدی ایران و هند از ترانزیت نیز ۵۰ - ۵۰ منظور شده است.

بندر چابهار

به گزارش همشهری، مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان از تغییراتی در قرارداد اپراتوری هندی‌ها در بند شهید بهشتی چابهار خبر داده و ‌می‌گوید: چند پیوست به قرارداد نهایی اضافه کرده‌ایم و اگر هندی‌ها موردی بر این پیوست‌ها نداشته باشند، قرارداد نهایی تا دو هفته آینده منعقد می‌شود.

قاسم عسگری، درباره جزئیات این قرارداد می‌افزاید: این قرارداد ١٠ ساله به صورت BOT است و در نهایت پس از پایان زمان قرارداد، تجهیزات بندری خریداری شده توسط هند برای سازمان در بندر شهید بهشتی باقی می‌ماند.

طبق اظهارات این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، در قرارداد جدید، بنیاد مستضعفان، پیمانکار اپراتور هندی خواهد بود.

او با بیان اینکه شرکت همکار با اپراتور هندی، از زیرمجموعه‌های شرکت سینا متعلق به بنیاد مستعضان است، می‌گوید: سهم درآمدی ایران و هند در سه بخش ترانزیت، واردات و صادرات متفاوت است؛ اما در بخش ترانزیت سهم درآمدی ۵٠-۵٠ درصدی داریم که این بهترین حالت قراردادی است.

بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که توسعه آن با هدف ایجاد یک هاب ترانزیتی پرقدرت در شمال اقیانوس هند از سالهای دور در دستور کار قرار داشته اما از سال ۱۳۹۵ با جذب سرمایه‌گذاری هندی در این بندر، عملا این هدفگذاری وارد فاز جدیدی شد.

گرچه در گذر زمان، به دلایل مختلف و با وجود معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا، همکاری با هندی‌ها چندان خوب پیش نرفت؛ اما در این بندر تلاش شد به واسطه اعمال تشویق‌ها و تخفیف‌های جذاب، محموله‌های صادراتی و ترانزیتی بیشتری جذب شود؛ کاری که گرچه تا حدودی موفق بود اما هرگز نتوانست رویای تبدیل این بندر به هاب ترانزیتی برای آسیای میانه و افغانستان را محقق کند و حتی در یک دوره زمانی، هند برای ارسال کمک‌های غذایی خود به افغانستان، مسیر پاکستان را با وجود همه اختلاف نظرها با این کشور، به مسیر چابهار ترجیح داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد ٢۵٠ درصدی ترانزیت در بندر شهید بهشتی در ۶ ماهه اول امسال، می‌گوید: برای تخلیه بارگیری کانتینر از بندر شهید بهشتی تخفیفات و مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که حتی تخفیفات صد درصدی قائل شده‌ایم تا این مسیر برای صاحبان بار به صرفه باشد و هزینه عبور بار را برای صاحبان بار کاهش دهیم و تا کنون ۵ بسته تشویقی به صاحبان بار ارایه داده‌ایم و در حال حاضر در هر کانتینر تخفیف ۶٠٠ دلاری داریم.

حال باید دید با قرارداد جدید، بندر اقیانوسی و استراتژیک شهید بهشتی چابهار رونق می گیرد و هندی‌ها را چابهار ماندگار می‌شوند یا باز هم دلیل و بهانه ای برای زمین گیر ماندن توسعه در این منطقه مستعد و پرطرفدار در سواحل مکران تراشیده خواهد شد.

کد خبر 801731
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha