مردم سیستان و بلوچستان قاتل سیاه خود را می‌بخشند.آنها حالا وارد پروژه حفاظت از مرگبارترین مار ایران شده‌اند که ۱۰برابر سمی‌تر از افعی است و در یک‌دهه اخیر با تغییر سبک زندگی مردم کویرنشین وارد زندگی و خانه‌های آنان شده و ساکنان سیستان و بلوچستان را به نبرد با خود فراخوانده است.

سياه مار

همشهری - مجید جباری: آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد که سیاه‌مار بیش از ۱۵۰روستای سیستان و بلوچستان را هدف گرفته و بیش از ۳۷مورد مارگزیدگی مرگبار در این استان ثبت شده است. تنها در یک اتفاق در تابستان امسال، ۳کودک یک خانواده با نیش سیاه‌مار کشته شده‌اند. پراکنش سیاه‌مار که در بین مردم بلوچستان به شومار (مار شب) و سیه‌مار و در بین هرمزگانی‌ها به مار تکزن معروف است، در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان تا شرق هرمزگان گسترده است. اما بیشترین مشاهده این‌گونه مرگبار در بلوچستان ایران و در شهرستان سرباز و روستاهای آن ثبت شده است. زیستگاه این مرگبارترین مار سمی ایران که ۲قطره از زهر آن برای مرگ یک انسان کافی‌است از بم‌پشت تا سرباز، آهوران، قصرقند و تا حدودی فنوج تا ماکول پیشین است و ادامه زیستگاه آن تا بلوچستان شرقی در پاکستان و هند می‌رسد.

بلوچ‌ها صدها سال است با سیاه‌مار زندگی می‌کنند، اما سیاه‌مار بلوچی برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۴ در یکی از مناطق بم پشت سراوان شناسایی، زنده‌گیری و پس از تحقیقات لازم در همان سال به نام سیاه‌مار بلوچی ثبت جهانی شد. بلوچ‌ها ده‌ها سال بود که نام سیاه‌مار را به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های حیات‌وحش در زندگی خود فریاد می‌زدند، اما تا پیش از ثبت رسمی این‌گونه، کسی حرف آنها را درباره وجود سیاه‌مار باور نمی‌کرد. تغییر سبک زندگی در مناطق کویری ازجمله بلوچستان و تجهیز خانه‌ها به کولرهای گازی، قراردادن شیرهای آب در پشت در خانه‌ها محیطی نمناک و مناسب برای مارها و جوندگان به‌وجود می‌آورد و دلیل طغیان سیاه‌مار و ورود این‌گونه خطرناک به زندگی روستاییان شده است.

فواید سیاه مار برای اکوسیستم منطقه

سیاه‌مار همان اندازه که قاتل بلامنازع مردم محلی سیستان و بلوچستان است، به همان اندازه هم برای حفظ اکوسیستم فایده دارد. این مار، همجنس‌خوار است و علاوه بر دیگر گونه‌های مار، سیاه‌مارهای دیگر را هم می‌خورد و از این طریق جمعیت مارها را کنترل می‌کند؛ ضمن اینکه این مار با کنترل جمعیت جوندگان، بیماری‌های ناشی از ورود جوندگان به زندگی مردم را کاهش می‌دهد.

تعارض جدی ایجاد شده میان جامعه روستایی سیستان و بلوچستان با این‌گونه حیات‌وحش به‌ویژه در سال‌های اخیر، انجمن‌های محیط‌زیستی را بر آن داشته تا به کمک مردم بیایند و با اطلاع‌رسانی گسترده، آموزش مردم روستاها و همچنین تجهیز و در دسترس قرار دادن ابزارهای کنترل و زنده‌گیری این مار سمی، مانع از کشته شدن مردم و حفظ این‌گونه برای اکوسیستم منطقه شوند.

نگهبانی ۲۴ ساعته برای مراقبت از خانواده

باربد صفایی، کارشناس ارشد تنوع زیستی و از افرادی که در طرح «مقابله با تعارض سیاه‌مار و مردم بلوچستان» فعالیت داشته است، درباره اجرای این طرح به همشهری گفت:« تابستان امسال مارگزیدگی در شهرستان‌های سرباز و مهرستان در استان سیستان و بلوچستان، ۴کودک را به کام مرگ فرو برد. هراس ناشی از این خبر در بین مردم محلی به سرعت فراگیر شد و اخبار رسیده حاکی از آن بود که تعداد زیادی از مردم در اطراف روستاها اقدام به کشتن مارهای سمی و غیرسمی می‌کردند. برخی از مردان روستاها هم برای حفاظت از فرزندان و خانواده خود در تمام ساعات شب با اضطراب زیاد در اطراف خانه‌هایشان نگهبانی می‌دادند. با توجه به این موضوع که روستاها به‌ویژه در سیستان و بلوچستان فاقد خدمات آتش‌نشانی و ایمنی هستند، اغلب مردم محلی که اتفاقا سازگارترین و علاقه‌مندترین مردم ایران به حیات‌وحش هستند، برای نکشتن مارها، با دست خالی اقدام به صید سیاه‌مار می‌کردند که هم برای مردم و هم برای مارها خطرناک بود. از آنجا که مارها نقش بسیار پررنگی در کنترل بیماری‌ها و مهره‌داران و جوندگان دارند، حذف آنها می‌توانست به اکوسیستم منطقه آسیب جدی بزند؛ برهمین اساس، طی برنامه‌ریزی مقرر شد با همکاری انجمن‌ها و خیرین در بحث تهیه امکانات اولیه برای روستاهای منطقه، ابزارهایی نظیر انبر مارگیری و دستکش مناسب تهیه و با کمک این ابزارها از کشتن مارها و آسیب دیدن ساکنان جلوگیری شود.»

صفایی ادامه داد: ۱۰۰۰نسخه بروشور «آشنایی با سیاه‌مار» و ۱۰۰۰نسخه پوستر «مارهای بلوچستان» برای آگاهی بیشتر مردم مناطق مختلف استان منتشر شد که نحوه مقابله و جلوگیری از مارگزیدگی را به مردم آموزش می‌دهد. همچنین در راستای ارتقای دانش عمومی و افزایش آگاهی مردم محلی با هماهنگی ادارات محیط‌زیست شهرستان‌های سرباز، راسک، مهرستان و چابهار کارگاه‌های آموزشی توسط کارشناسان مؤسسه خزنده‌شناسان پارس در مناطق دارای تعارض برگزار و همزمان با تحویل ابزار و اقلام و پوسترهای منتشر شده به دهیاران، افراد ذیصلاح شناسایی و آموزش‌های لازم به‌صورت حضوری به محیط‌بانان داده شد. ۴۰انبر مارگیری و ۵۰جفت دستکش برای جلوگیری از آسیب به مردم با همراهی و کمک انجمن گنجه پشتیبان زیست‌بوم ایران و انجمن نذر طبیعت وطن خریداری شد و در دسترس مردم روستاهای مختلف قرار گرفت تا درصورت لازم برای زنده‌گیری مارها از آن استفاده کنند.همچنین با هماهنگی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان، فرمانداری شهرستان سرباز و بخشداری‌های تابعه ۳کارگاه در مناطق مختلف برگزار شد. در این کارگاه‌ها ۵۶دهیار در بخش‌های مهرستان، آشار و سرباز حضور داشتند. ۵۰نفر در مسجد اشکستگ نیز در کلاس تئوری و گشت شبانه عملی در محدوده باغ‌های روستا که بالاترین میزان مشاهده سیاه‌مار را داشت، شرکت کردند. برگزاری کارگاه تخصصی خزندگان با محور مارهای بلوچستان برای ۲۱محیط‌بان و کارشناسان ادارات محیط‌زیست چابهار، کنارک، راسک و نیکشهر هم از دیگر برنامه‌هایی بود که در اجرای طرح مقابله با تعارض سیاه‌مار و مردم بلوچستان به اجرا درآمد.»

مردم سیستان و بلوچستان قاتلان سیاه خود را می‌بخشند | زهر سیاه‌مار ۱۰ برابر کشنده‌تر از سم افعی  + اینفوگرافیک

کد خبر 801022
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    همونجایی که نوشتی *این مار در بلوچستان و شرق هرمزگان و جنوب کرمان یافت میشه ولی اما بیشتر در بلوچستان* دقت کن یاد بگیر همه این مناطق که گفتی بلوچ هستند و بلوچستانه