یک رنگ جدید که حاوی باکتری‌های تولید کننده اکسیژن است می‌تواند سیاره غیرقابل زندگی مریخ را به مکانی برای رشد انسان تبدیل کند. دانشمندان دانشگاه سرای این رنگ زیست پوشش را برای استفاده در محیط‌های سخت مانند فضا ایجاد کردند.

باکتری سطح مریخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سان دیلی،‌ باکتری‌های داخل رنگ که رسما "رنگ زنده سبز" نامیده می‌شوند، می‌توانند اکسیژن تولید و دی‌اکسید کربن را جذب کنند، درست مانند یک گیاه واقعی. این باکتری برای زنده ماندن به آب بسیار کمی نیاز دارد که آن را به گزینه‌ای منطقی برای جو خشن مریخ تبدیل می‌کند. نویسنده اصلی و محقق سابق دپارتمان دانشمندان میکروبی دانشگاه سرای گفت این اختراع می‌تواند به انسان‌هایی که امیدوارند روزی روی مریخ قدم بگذارند، کمک کند.

باکتری کروکوکسیدیوپسیس فتوسنتزکننده، توانایی فوق‌العاده‌ای برای زنده ماندن در محیط‌های شدید مانند خشکسالی و سطوح بالا در معرض اشعه ماوراء بنفش، دارد. این باعث می‌شود آنها کاندیدای بالقوه برای حضور روی مریخ باشند. این باکتری اسرارآمیز در غارهای سیاه و حتی در پوسته پایینی زمین زیر کف اقیانوس پیدا شده است.

در صحراها هم رشد می‌کند جایی که بیشترین شباهت را به سطح مریخ دارد و آن را به گزینه‌ای عالی برای پاکسازی هوای غیر قابل تنفس مریخ تبدیل می‌کند.

دانشمندان دریافتند که رنگ سبز زنده ساخته آنها، روزانه ۰.۴ گرم اکسیژن در هر گرم زیست توده آزاد و دی‌اکسید کربن اضافی را جذب می‌کند. این کشف شگفت‌انگیز در حالی صورت گرفته است که ماه گذشته، یک دانشمند ناسا گفت مواد شیمیایی یافت شده در مریخ، اگر در زمین یافت شوند، از نظر فنی به عنوان نشانه‌های حیات باستانی طبقه‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

میشل تالر، دانشمند ناسا، گفت: «در مریخ، عناصری از شیمی می‌بینیم که اگر اینجا روی زمین بود، می‌گفتیم به خاطر حیات است. اما سوال اینجاست که ما چقدر مریخ را درک می‌کنیم و آیا فریب چیزی را می‌خوریم؟ نشانه‌هایی از حیات باستانی که ما به دیدن آنها روی زمین عادت کرده‌ایم، ممکن است وقتی در سیاره سرخ یافت می‌شوند، لزوما معنای مشابهی نداشته باشند. با این حال، مواد شیمیایی کشف شده ممکن است نشانه‌های بالقوه حیات باستانی باشند، اما دکتر تالر ماده شیمیایی دقیقی را توصیف نکرد.

کد خبر 800587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha