مسجد جامع مهدی بزرگ‌ترین و نخستین مسجد جامع بوده که نامش در منابع مکتوب ویژه ری آمده‌ است.

شهرری

شهره کیانوش راد- همشهری آنلاین:  مسجد عتیق، نام دیگری است که به مسجدجامع مهدی خلیفه عباسی اطلاق می‌شده و دلیل آن هم به قدمت این مسجد برمی‌گردد. در واقع اطلاق عتیق به مسجد جامع مهدی از این روست که مسجدهای جامع دیگر بعد از مسجد مهدی ساخته شده‌اند.

این مسجد اکنون از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده است، اما جست و جو در منابع تاریخی و مستند درباره تهران و ری نشان می‌دهد که چندین محل برای این مسجد ذکر شده است و می توان کم و بیش محل این مسجد را حدس زد اگر چه برخی نشانی‌ها با هم مطابقت و قرابت ندارد، اما به نظر می‌رسد چند نشانی دیگر مستندتر باشند.

برخی منابع محل مسجد جامع مهدی را در شارستان و در مشرق ری برین در پایین‌دست قلعه بنیان دانسته‌اند یا در کنار قلعه‌ای که بعد از آن هیچ ‌آبادی نبوده است.  قلعه ای که از آن یاد شده بر قله کوهی قرار داشته و چون بر بالای آن می‌رفتند، ری در پایین دست می‌دیدند.

این قلعه بی‌گمان همان قلعه طبرک بوده که استودان بزرجومید بر آن قرار داشته است. در منابع دیگر محل این مسجد در کنار مسیل حسین آباد ذکر شده  و در جایی که بارندگی های بسیار داشته است. اکنون اثری از مسجد جامع مهدی نیست و در محل مسجد که به استناد تاریخ توسط مغولان خراب شده، کارخانه آجرسازی ۱۰۰ ساله قرار دارد.

اطلاعات فوری:

نام: مسجد جامع مهدی یا جامع عتیق

قدمت:۱۲۰۰ سال

نشانی: مسیل روستای حسین‌آباد

کد خبر 797802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha