یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

ماشین پشت ماشین برای گرفتن یک برگه در صف می‌ایستند. از قدرت ترمز تا کیفیت کمک فنرها و سایر ادوات ماشین بررسی می‌شود تا درصورت سالم بودن خودرو، برگه معاینه فنی صادر شود؛ حالا نوبت شماست. از ایستگاه عبور می‌کنید و ایرادهای ماشین تان را متوجه می‌شوید.

معاینه فنی

همشهری آنلاین: ماشین پشت ماشین برای گرفتن یک برگه در صف می‌ایستند. از قدرت ترمز تا کیفیت کمک فنرها و سایر ادوات ماشین بررسی می‌شود تا درصورت سالم بودن خودرو، برگه معاینه فنی صادر شود؛ حالا نوبت شماست. از ایستگاه عبور می‌کنید و ایرادهای ماشین تان را متوجه می‌شوید. باید این ایرادها را رفع کنید تا تأییدیه معاینه فنی به دستتان برسد. رفع ایرادات خودرو هم ممکن است هزینه های زیادی روی دست راننده بگذارد؛ اینجاست که عده‌ای به جای خرج‌کردن برای سرپاشدن خودرویشان، راه دوم یعنی تقلب را انتخاب می‌کنند.

راه‌های تقلب برای سودجویان زیاد است؛ عده‌ای لوازم دست دوم مربوط به‌خودرو را اجاره می‌دهند و بعد از معاینه فنی آن را پس می‌گیرند. مثلا اگر راننده‌ای مجبور باشد کاتالیزور خودرویش را عوض کند تا دود از اگزوز خارج نشود، حدودا ۴ میلیون باید پرداخت کند، درحالی‌که در برخی از سایت‌ها «اجاره کاتالیزور برای معاینه فنی» تبلیغ می‌شود که هزینه خیلی پایین‌تری دارد.

یکی دیگر از تقلب‌هایی که در سایت‌ها با عنوان «دریافت معاینه فنی خودرو در کمترین زمان» تبلیغ می‌شود، از این قرار است که در مراکز معاینه فنی افرادی حضور دارند که با دریافت مبالغی هنگفت برگه معاینه فنی را به شما می‌دهند. اما هزینه دریافت این برگه بستگی به مدل، نوع و سال ساخت خودرو دارد. مثلا اگر خودرویتان سمند و معیوب باشد ۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند یا اگر یک تندر اسپرت شده داشته باشید، باید چیزی حدود ۷۰۰هزارتومان پرداخت کنید. البته ناگفته نماند این برگه معاینه فنی به‌گفته این افراد، یک سال اعتبار دارد. نکته جالب توجه این است که برخی افراد خودرو را از شما می‌گیرند و بعد از چند ساعت با برگه معاینه فنی تحویل می‌دهند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مرکز معاینه فنی این موضوع را رد نمی‌کند و معتقد است که باید نظارت و بازرسی‌ها جدی‌تر شود تا بازار این مدل تقلب‌ها هم برچیده شود و افراد سودجویی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند هم شناسایی شده و مطابق قانون با آنها برخورد شود. در عین حال این مسئول تأکید دارد که این اتفاقات به ندرت و بیشتر در مراکز اقماری و خارج از شهر رخ می‌دهد و در تمامی مراکز در بررسی اصالت قطعات اصلی خودرو دقت کافی وجود دارد.

به هر حال معاینه فنی یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در تصادف و ایجاد آلایندگی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود و نظارت صحیحی روی دریافت معاینه فنی در کشور صورت گیرد. درصورتی که نظارت بیشتری روی این مورد وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که به مرور آمار تصادفات کاهش یابد و در فصول سرد سال کمتر با روزهای دودی و پرآلاینده مواجه شویم.

کد خبر 797643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha