یکی از مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی در جهان، درآمد سرانه یک کشور است و بسیاری از سیاستمداران برای نشان دادن قدرت اقتصادی و سطح توسعه یافتگی کشور خود، از این نماگر استفاده می‌کنند؛ اما درآمد سرانه کشورها چیست؟

بازار

به‌گزارش همشهری، درآمد سرانه شاخصی است که با استفاده از آن سهم هر فرد از کیک اقتصادی کشور مشخص می‌شود. برای تعیین درآمد سرانه باید تولید ناخالص داخلی را بر تعداد جمعیت کشور تقسیم کنیم. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان‌دهنده قدرت خرید بالای شهروندان و وضعیت اقتصادی قابل‌قبول خانوارهاست. چون تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک سال، در یک کشور تولید می‌شود. پس معنای ساده‌تر درآمد سرانه این است که به ازای هر نفر در یک کشور، چه میزان درآمد وجود دارد.

درآمد سرانه یک کشور، تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. هرچه میزان تولید در یک کشور بالاتر باشد، درآمد سرانه در آن کشور افزایش می‌یابد و از این منظر درآمد سرانه شهروندان رشد می‌کند و رفاه بیشتری نیز برای شهروندان آن کشور به‌دست می‌آید. افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نیز می‌تواند منجر به رشد تولید و رشد درآمد سرانه افراد جامعه شود.

رشد درآمد سرانه، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی است. با افزایش درآمد سرانه، شاخص‌های اجتماعی چون بهبود سطح زندگی، فقر، خدمات بهداشتی و توسعه سیاسی و اجتماعی در کشور تغییر خواهد کرد.

در سال۲۰۲۲، درآمد سرانه شهروندان ایرانی، با توجه به جمعیت ۸۸.۵میلیون نفری ایران تقریبا ۴هزار و۳۸۷دلار بوده است که نسبت به سال قبل آن ۷.۵درصد رشد نشان می‌دهد. ایران از نظر درآمد سرانه در رتبه۱۱۵ جهان قرار دارد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، شهروندان لوکزامبورگ با ۱۲۶هزار و۴۲۶دلار درآمد سالانه ثروتمندترین کشور جهان هستند.

کد خبر 796747
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha