اشپیگل نوشته در جستجوی منشا نرم افزار جاسوسی Predator به یک اسرائیلی رسیده که زمانی در تشکیلات فوق سری ارتش خدمت کرده است.

جاسوسي سايبري

گروه دیپلماتیک- همشهری آنلاین: «اروپا به‌ویژه آلمان به مهد جاسوس افزارها در جهان تبدیل شده است.» این خلاصه‌ای از گزارش مفصل هفته گذشته مجله آلمانی اشپیگل است، گزارشی که در آن با اشاره به نام Intellexa آمده: این نام گروهی از شرکت‌های اروپایی است که نرم‌افزارهای جاسوسی و تسلیحات سایبری تولید و ارائه می‌کنند. از جمله نرم‌افزار جاسوسی Predator که در یونان، عمان، اندونزی، ماداگاسکار، صربستان و مصر ده‌ها تن را هدف قرار داده است.

سوفی اینتولد نماینده پارلمان اروپایی می‌گوید که هلند، فرانسه، ایرلند، لوکزامبورگ، قبرس، بلغارستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به جاسوسی از شهروندان در سراسر جهان کمک می‌کنند؛ اما کشوری در در صدر این فهرست قرار دارد، آلمان است که اغلب شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزارهای جاسوسی را میزبانی می‌کند. در واقع آلمان به‌عنوان کشوری که خود را مهد حفاظت از داده‌ها می‌داند، اکنون به کانون ارائه‌کنندگان نرم‌افزارهای جاسوسی به سراسر جهان تبدیل شده است و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند درآمدهای هنگفتی از این راه به دست آورده‌اند و کنسرسیوم Intellexa که اغلب شرکت‌های دیگر را تامین مالی کرده یا به آنان مشاوره می‌دهد به یکی از مرموزترین و خطرناک‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در اروپا تبدیل شده است.

اشپیگل می‌نویسد، در جستجوی منشا نرم‎افزار جاسوسی Predator به «تام دیلیان» رسیده است، فردی که زمانی در تشکیلات فوق سری ارتش اسرائیل با عنوان «واحد 81» خدمت کرده است. دیلیان که اکنون 62سال دارد به مدت 25 سال فرمانده واحد سایبری ارتش اسرائیل بوده و متهم است که از این راه ثروت هنگفتی به دست آورده است.

در گزارش اشپیگل همچنین به نام یک شرکت فرانسوی با سرمایه‌گذاران آلمانی نیز اشاره شده که بخشی از هسته اصلی کنسرسیوم Intellexa را تشکیل می‎دهد که توسط دیلیان تشکیل شده است. استفان سالیس یکی از بنیانگذاران این شرکت از جمله افرادی است که با سرویس اطلاعات خارجی فرانسه همکاری داشته است. گفته شده؛ سالیس فردی است که در سال 2006 یک سیستم جاسوسی را به دولت معمر قذافی دیکتاتور وقت لیبی فروخته است.

هفته‌نامه آلمانی در بخشی از گزارش خود با اشاره به روابط کنسرسیوم Intellexa با دولت‌های اروپایی می‌نویسد که لابی‌های این کنسرسیوم باعث شده تا کسی مانع از فعالیت آن نشود. به‌عنوان مثال، شرکت‌های این کنسرسیوم نه تنها با مقام‌های ارشد دولتی فرانسه ـ از جمله مشاور امانوئل ماکرون ـ دیدار داشته‌اند که در سال 2021 حداقل 18 قرارداد همکاری با ارتش فرانسه و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور به ارزش 10میلیون یورو منعقد کرده‌اند.

کد خبر 795682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha