رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اقدام دولت و نیروهای مسلح عراق در دور کردن گروهک‌های ضد انقلاب گامی مهم، اما ناکافی است.

سرلشکر محمد باقری

به‌ گزارش همشهری آنلاین، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  صبح امروز ضمن تسلیت به شهادت رسیدن جمعی از نیروهای مسلح سوریه در حمله تروریستی چند روز گذشته گفت: کشور سوریه با دارا بودن ارتشی سربلند، با باقی ماندن در محور مقاومت و با کمک گرفتن از دوستانش و نیز با تقدیم شهیدان فراوان توانست بر تروریسم غلبه پیدا بکند و بخش اعظم کشور خود را آزاد و مسیر بازسازی خود را آغاز کند.

وی که در آیین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه عالی دفاع ملی و در مراسمی که با حضور وزیر کشور و رییس ستاد حشدالشعبی عراق، جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح و دانشجویان ایرانی و خارجی برگزار شد، سخن می گفت، تاکید کرد: اقدام دولت و نیروهای مسلح عراق در دور کردن گروهک‌های ضد انقلاب گامی مهم، اما ناکافی است.

سردار باقری گفت: دشمنان همواره تلاش می‌کنند میان کشورهای منطقه، اقوام، طوایف و ادیان گوناگون اختلاف ایجاد می کنند و با تضعیف حاکمیت قانونی کشورها، دائماً منطقه را درگیر نگاه می دارند تا این درگیری‌ها توجیه و محملی برای ادامه حضور متجاوزانه آنها باشد؛ ایجاد داعش که به اعتراف سران کشور ظالم آمریکا توسط خود آنها ایجاد شد نمونه بارزی از این نوع است.

وی در اهمیت دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: درک ریشه‌های انواع و اقسام موضوعات راهبردی موجود در کشور و منطقه از رسالت‌ها و مسئولیت‌های دانشگاه دفاع ملی است؛ ما بایستی بتوانیم آینده محتمل را به خوبی درک بکنیم تا مانع غافلگیر شدن نیروهای مسلح و دولت‌هایمان در برابر حوادث احتمالی آینده بشویم.

سردار باقری در بخش دیگری اضافه کرد: در منطقه ما اتفاقات گوناگونی در جریان است که فوق العاده نیازمند فکر، اندیشه و تدبیر است؛ مسایل اخیر منطقه قفقاز یکی از آن ‌هاست؛ کشوری تجاوزگر و اشغالگر بوده و کشوری به دنبال بازپس گیری سرزمین از دست رفته و احیا و تکمیل تمامیت ارضی خود بوده است.

وی ‌عنوان کرد: آنچه که کشور آذربایجان تاکنون انجام داده باز پس گرفتن تمامیت ارضی خودش بوده است. یعنی با حوادث هفته‌های اخیر توانسته حاکمیت کامل و تمامیت ارضی را به دست بیاورد؛ البته در تمام این سرزمین‌ها اقلیت ها بایستی با آرامش و با حقوق برابر با سایر شهروندان زندگی کنند؛ از این به بعد ما دارای دو همسایه آذربایجان و ارمنستان در قفقاز هستیم که هر دوی این همسایه‌ها برای ما محترم هستند و حفظ تمامیت ارضی آنها برای ما اهمیت دارد و این‌هم موضوعی است که در ملاقات‌ها و هم گفت‌وگو با مقامات هر دو کشور بر آن‌ تاکید کرده ایم. لذا؛ امیدواریم با دستیابی به صلح کامل، منطقه قفقاز بدون تغییر در مرزهای جغرافیایی و ژئوپلیتیک منطقه، آرامش و سازندگی را برای رفاه بهتر مردمانش در پیش بگیرد. بنابراین ادامه جنگ بعد از این هیچ توجیهی ندارد.

وی‌ تاکیدکرد: این دو کشور مرزهای مشخصی در هنگام فروپاشی شوروی داشتند و همان مرزها مبنای توافق و صلح این کشورها بایستی باشد؛ این از موضوعاتی است که در کشور و در منطقه با آن مواجه هستیم؛ لذا عزیزان ما می‌توانند در مورد آن تحقیق و پژوهش و رساله تحصیلی ارائه کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه بیان کرد: حضور نظامیان بیگانه در منطقه ما از موضوعات دیگر است؛ ما آمار تردد شناورهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز به بیرون و به داخل را در بازه زمانی پنج ساله بررسی کردیم و دریافتیم که هرگاه حضور نظامی بیگانگان افزایش یافته، مبادلات تجاری کاهش یافته است.

وی‌ ادامه داد: من با هر کدام از مسئولان نیروهای مسلح کشورهای منطقه که گفتگو داشتم همه معتقدند که برای حفظ امنیت منطقه‌ نیازی به حضور هیچ نظامی بیگانه‌ای نداریم، کشورهای منطقه هم تجهیزات و هم ارتش‌های توانمند و هم دوستی را دارا هستند؛  ما همچنان که سیاست دولت جمهوری اسلامی است، در نیروهای مسلح نیز به دنبال پیشبرد سیاست همسایگی تبدیل مرزها از وضعیت نظامی و امنیتی به مرزهای اقتصادی و تبادلات گوناگون بین ملت‌ها هستیم و در این جهت پیشرفت‌های مناسبی انجام شده است.

سردار باقری گفت: مسئله مرزهای کشور ایران و همسایگان و ناامنی‌هایی که در مرزها داریم از موضوعات قابل تحقیق و فوق العاده با اهمیت است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تحرکات تروریستها از آن‌سوی مرزهای سیستان و بلوچستان و اقلیم کردستان گفت: چه معنایی دارد که گروه‌های تجزیه طلب ایرانی در کردستان عراق مستقر باشند و انواع و اقسام اقدامات تروریستی را در کشور ما انجام دهند و ما مجبور شویم قوای فراوانی را در مرز نگه داریم؛ مسئولان عراقی نیز همین را تایید می‌کنند که بایستی این مسئله به طور قطعی حل شود؛ در توافقنامه اسفند ماه گذشته میان دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور ایران و عراق توافقی شد که ظرف شش ماه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند؛ البته در هفته‌های اخیر دولت عراق و همه مسئولان عزیزی که آنجا تلاش می‌کنند، تلاش‌هایی انجام دادند و این گروه‌ها از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ما قدری جابجا شدند، اما توافق اصلی فقط جابجایی تاکتیکی گروه های تجزیه طلب نبود و انتقال آنها به نقطه ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدّ نظر ما بوده و هست.

کد خبر 794448
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    1 1
    قفقاز دست نیروهای نظامی ایران و روسیه نیست
  • حق گو IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 1
    ولی دوست گرامی ،جناب تیمسار،آدربایجان مرز مشترک ما با ارمنستان را قطع کرده که به نخجوان برسه،باور کن والله
  • محمدرضا IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بیشترمقامات عراقی فقط بخاطر رعایت حفظ اخترام درروابط بین الملل هست که با مقامات کشورمون با لبخندصحبت میکنند وبیشترقول ها وتعدهایی که خودشون هم امضاء کردن پاشو همه شاهدندکه یاانجام ندادند یادرحدی بوده که انگاربخاهندسربچه ای رابابستی گرم کنند واین بی احترامی به ملت ایرانه سپاه بایدبزنه نسل گروهکای خائن تروریستی رو نابودکنه وسلام