احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی و جایگزینی نظام اعتبارسنجی به جای آن در آینده نزدیک خبر داد. داستان چیست؟

راهنمای دریافت انواع وام های بانکی

به گزارش همشهری، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی و جایگزینی نظام اعتبارسنجی به جای آن در آینده نزدیک خبر داد.  داستان چیست؟

او تأکید کرد: اگر روش اعتبارسنجی به درستی کار کند، دیگر نیازی نداریم به اینکه از روش‌ها و ابزارهایی مثل جریمه دیرکرد استفاده کنیم؛ چرا که افراد پیش از آن که بخواهند وارد یک عقد شرعی با بانک بشوند، مشخص می‌شود آیا درستکار و خوش حساب هستند یا خیر؟ او افزود: بنابراین مسیر ملتزم‌کردن وام گیرندگان به پرداخت بموقع تسهیلات دریافتی، مسیر متفاوتی از قبل خواهد بود.

خاندوزی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال از این شیوه جایگزین در قالب تغییر الگوی اعتبارسنجی رونمایی شود، اعلام کرد: البته باید داده‌های اولیه را که در مؤسسه اعتبارسنجی ایرانیان جمع‌آوری شده، تحت آزمون قرار دهیم و پس از رسیدن به قطعیت، رسما آن را به اجرا بگذاریم.

تغییر الگوی اعتبار در نظام بانکی یکی از ضرورت‌هاست؛ چنان‌که در دنیای امروز بانک‌ها به جای وثیقه‌محوری و اعمال جریمه‌ها، به سمت محدودکردن خدمات علیه مشتریان بدحساب گام برمی‌دارند و تجربه اجرای قانون چک هم نشان داده که می‌توان با اعتبارسنجی مشتریان، از گرفتن جریمه‌های دیرکرد رهایی پیدا کرد. البته عمده مطالبات معوق شبکه بانکی و جریمه‌های دیرکرد، ناشی از فعالیت اشخاص حقوقی است و باید دید که برای رفع این مشکل چه باید کرد. از سوی دیگر لازم است دقت شود که این جایگزینی اعتبار به جای جریمه دیرکرد، باعث اختلال در وصول بموقع اعتبارات و تسهیلات بانکی نشود؛ چرا که منابع بانک‌ها، ناشی از سپرده‌های مشتریان است.

کد خبر 794417
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha