با وجود اهمیتی که صبحانه در آغاز روز و ساختن روز ما دارد، اما متأسفانه بخشی از والدین در این وعده غذایی طلایی، اهمال‌کاری کرده و به همین دلیل، دانش‌آموزان را دچار مشکل می‌کنند. این مطلب را بخوانید تا بدانید چرا وعده صبحانه برای دانش‌آموزان، بالاترین اولویت را دارد.

خوردن صبحانه

به گزارش همشهری آنلاین، مثل معروفی در زبان فارسی هست که می‌گوید صبحانه را تنهایی بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت. منظور از چنین مثل معروفی چیست؟ یعنی وعده صبحانه به قدری مهم است که باید تمام و کمال آن را میل کنی؛‌ چرا که انرژی روزانه و ابتدای صبح تو را تأمین می‌کند. در وعده ناهار هم که باید نصفه‌نیمه میل کنی و خودت را سنگین نکنی و البته وعده شام هم که باید کم و در حد رفع گرسنگی باشد تا خواب راحتی داشته باشی.

با وجود اهمیتی که صبحانه در آغاز روز و ساختن روز ما دارد، اما متأسفانه بخشی از والدین در این وعده غذایی طلایی، اهمال‌کاری کرده و به همین دلیل، دانش‌آموزان را دچار مشکل می‌کنند. بی‌دلیل نیست که یکی از توصیه‌های موکد مدیران و مسئولان به والدینی که دانش‌آموز پیش‌دبستان و اول دبستانی دارند، این است که حتما روی صبحانه آنها دقت لازم را داشته باشند؛ از این بابت که آنها تا به حال عادت به بی‌صبحانه بیرون رفتن نداشته‌اند.

عوارض نخوردن صبحانه ؛ طلایی‌ترین وعده غذایی | چرا وعده صبحانه برای دانش‌آموزان، بالاترین اولویت را دارد؟

عوارض صبحانه نخوردن

اضافه وزن و چاقی، نخستین اثر صبحانه نخوردن است. چون شما گرسنه می شوید و افت قند رخ می‌دهد. در نتیجه به وعده ناهار یا میان‌وعده‌ها که می‌رسید، زیاده‌روی می‌کنید. نکته بعدی هم آن است که به‌دلیل ناشتا بودن و افت قند خون، مغز ناچار است که عملکردش را به‌گونه‌ای تنظیم کند که انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشد. به این ترتیب، انرژی لازم برای یادگیری را نخواهد داشت و یادگیری دچار مشکل و اختلال می‌شود.

چرا صبحانه نمی‌خورند؟

اما نکته بعدی آن است که  چرا بچه‌ها میل به صبحانه ندارند؟ یکی از دلایلش آن است که شام را دیر خورده‌اند. اگر شام را در ساعات ابتدایی شب میل کنند، این اتفاق کمتر می‌افتد. در این صورت هم سحرخیزی بچه‌ها راحت‌تر است و هم میل به صبحانه در آنها بیشتر. والدین باید عادت به صرف صبحانه در کنار بچه‌ها را در خانواده نهادینه کنند.

نیاز بیشتر به انرژی

متخصصان اشاره می‌کنند که سنین پنج، شش و پانزده، شانزده‌ سالگی، سنینی هستند که در آنها جهش رشد در دانش‌آموزان رخ می دهد. این جهش رشد، نیاز بدن به انرژی و مواد مغذی را بیشتر می‌کند، چرا که تقاضای بالاتری در ذخایر گلیکوژن یا انرژی خود، خاصه در طول شب، دارند. به همین دلیل است که صبحانه‌ها باید خیلی جدی گرفته شود. خوردنی‌هایی چون فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی، آش‌های محلی، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر و... می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای صبحانه باشند. حفظ تنوع در صبحانه نیز باعث می‌شود تا بخشی از صبحانه‌زدگی دانش‌آموزان رفع شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 794310
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha