رئیس جمهوری عراق گفت: روابط خوب و قوی با جمهوری اسلامی ایران برای بغداد بسیار مهم است و اجازه نخواهیم داد که طرف‌های دیگر این رابطه را مخدوش کنند.

عبداللطیف رشید

به گزارش همشهری آنلاین، «عبداللطیف رشید» در مصاحبه اختصاصی با شبکه ۶۹۴ عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "اکنون تنشی در منطقه وجود دارد و بر وضعیت عراق تاثیر زیادی گذاشته است چگونه می توانید روابط واشنگتن و تهران را متعادل کنید؟"، گفت: ما با ایران به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و روابط ما با جمهوری اسلامی ایران خوب و قوی است و برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: در مورد آمریکا باید بگویم که در بیشتر زمینه ها به ویژه علمی و تجاری همکاری داریم.ما یک کشور مستقل هستیم و استقلال عراق برای ما مهمتر از همه توافقات دیگر است، بنابراین همه می دانند که ما برای حفظ استقلال خود تلاش می کنیم و تمرکز ما در حال حاضر نیز بر امنیت، ثبات و استقلال عراق است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حملات ترکیه به سلیمانیه با این ادعا که سلیمانیه میزبان سازمان‌های تروریستی است که با ترکیه دشمنی می‌کنند و از سوی دیگر ایران می‌گوید که گروه های جدایی طلب در اقلیم کردستان عراق وجود دارند که حملاتی را علیه تهران برنامه ریزی می کنند. شما حاکمیت عراق را چگونه می‌بینید؟، گفت: من معتقدم که این دو وضعیت با یکدیگر متفاوت است.

رئیس جمهوری عراق افزود: ما با جمهوری اسلامی ایران که گلایه هایی از حضور برخی از گروه های اپوزیسیون کُرد ایرانی در اقلیم کردستان داشت مذاکراتی را برای دستیابی به راه حل های قابل قبول برای هر دو طرف و همچنین حفاظت از مرزها از سوی دو طرف آغاز کرده ایم.

وی بیان کرد: اما در مورد وضعیت ترکیه با تخلفاتی که در طول شبانه روز نه تنها در سلیمانیه بلکه در اربیل، دهوک و مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق با استفاده از از هواپیماهای جنگی، پهپادها و پایگاه های ترکیه در اقلیم کردستان عراق انجام می دهد، متاسفم .

رشید ادامه داد: این موضوع برای ما به عنوان یک کشور مستقل پذیرفتنی نیست و لازم است که آنکارا وضعیت ما را به عنوان یک کشور همسایه در نظر بگیرد، گاهی تخلفات (نقض حاکمیت ملی عراق) آنها منجر به کشته شدن افراد بی گناه و شهادت ساکنان اقلیم کردستان عراق می شود و گاهی اوقات نیز گردشگرانی که به این اقلیم می آیند قربانی بمباران ترکیه می شوند.

وی اضافه کرد: تماس های ما با ترکیه ادامه دارد و امیدواریم که وضعیت ما مورد توجه قرار گیرد، زیرا این تخلفات از سوی مردم عراق و اقلیم کردستان عراق پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه ما مخالف استفاده یا سوء استفاده هر طرفی از اراضی عراق و اقلیم کردستان عراق علیه هر یک از کشورهای همسایه در منطقه هستیم، افزود: این سیاست ماست و در مورد آن صریح هستیم اما برای اینکه به توافق برسیم باید با ترکیه مذاکره و توافق شود همانگونه که با ایران شد.

وی درباره روابط خارجی عراق هم گفت: ما مدت ها از روابط خارجی رنج بردیم و الحمدلله وضعیت ما در روابط خارجی خوب شده است. در نتیجه ارتباطات و تبادل هیات‌ها و سفرهایی که برخی از آنها برای روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در عراق سودمند است، روابط منطقه ای ما خوب شده است. روابط ما با اروپا، آمریکا و بقیه کشورها خوب است و ما در عراق به دنبال تقویت روابط خود با کل جامعه بین المللی هستیم.

رشید درباره روابط عراق و عربستان سعودی نیز گفت: الحمدلله بین بغداد و ریاض رابطه خوب و مستحکمی وجود دارد و هدف ما تعمیق این روابط در همه زمینه های سیاسی و دیپلماتیک است و ما از نقش عربستان در کل منطقه حمایت می کنیم. شما می دانید که عراق در بهبود روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران نقش داشت. من معتقدم که تقویت روابط عربستان سعودی با کشورهای دیگر منطقه برای منافع کل منطقه، تقویت و استقلال آن مهم و ضروری است.

وی درباره روابط با نیروهای ائتلاف به اصطلاح بین المللی و شکل رابطه بغداد و واشنگتن در این خصوص گفت: این رابطه بر اساس توافقات موجود است و چگونگی اجرای توافقات مد نظر ماست زیرا کیفیت کار و فعالیت ائتلاف بین المللی با قبل تفاوت دارد، در ابتدا و پس از سال ۲۰۰۳ عراق تحت اقتدار ائتلاف بین المللی بود و تحت اشغال قرار گرفت اما اکنون اشغال پایان یافته و یک دولت منتخب داریم و ما طبق توافقات موجود بین عراق و کشورهای ائتلاف و سایر کشورها کار می کنیم.

رئیس جمهوری عراق در پاسخ به اینکه «پس به مشاور و آموزش نیاز دارید و به نیروهای رزمی نیاز ندارید»، گفت: این موضوع در توافقات جاری وجود دارد، اکنون نقش ائتلاف بین المللی آموزش مبارزه با تروریسم است. البته مبارزه با تروریسم تنها در عراق نیست، بلکه در سراسر جهان وجود دارد. ما به توافقات موجود متعهد هستیم و نیروهای ائتلاف بین المللی در حال حاضر برای انجام ماموریت های جنگی حضور ندارند، بلکه برای آموزش و همکاری با نیروهای خود در عراق حضور دارند.

وی درباره انتخابات شوراهای استان های عراق و اعتراض های احتمالی پس از آن اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا چنین مسائلی پیش می آید، در اروپا و حتی در آمریکا صحت انتخابات را زیر سوال می برند. ما به نوبه خود با سازمان های غیردولتی، هیات هایی از کشورهای منطقه و سازمان ملل و نظارت جدی قضات عراقی برای تضمین سلامت انتخابات تلاش می کنیم و همه جناح های سیاسی بر لزوم اطمینان از سلامت انتخابات به نفع مردم عراق تاکید دارند.

رشید درباره غیبت جریان صدر در عرصه سیاسی عراق بیان کرد: من با غیبت هیچ حزب سیاسی، قومی یا قشری از جامعه در عرصه عراق موافق نیستم، آمال و آرزوی من این است که همه احزاب سیاسی موجود در انتخابات شرکت کنند و ارای خود را با روشی مسالمت آمیز و سالم برای انتخاب نمایندگان مردم و خدمت به مردم عراق بیان کنند.

وی افزود: من از همه جریان ها حمایت می کنم و جریان صدر خارج از جریانات عراق نیست. در حال حاضر ممکن است خارج از دولت باشند اما در داخل کشور عراق است.

رئیس جمهوری عراق درباره اینکه عده ای معتقدند برخی از افراد از ضرورت تغییر قانون اساسی کشور صحبت می کنند، نظر شما چیشت ؟ گفت: اولاً هیچ قانون اساسی در جهان وجود ندارد که همه مشکلات کشور را حل کند. دوما" برخی کشورها هستند که اصلاً قانون اساسی ندارند و من می گویم قانون اساسی ما خوب است و از ابتدا مورد تایید همه احزاب سیاسی قرار گرفته است و تاکنون بدون خلل با قانون اساسی کار کرده ایم اما در همه دنیا برخی از بندهای قانون اساسی نیاز به توضیح دارد و در عراق این کار توسط پارلمان یا شورای عالی قضائی عراق انجام می شود، بنابراین اگر بندهایی وجود دارد که در حال حاضر نمی توانیم آن ها را اجرا کنیم، باید در داخل پارلمان برای حل آنها قانون داشته باشیم.

رشید درباره موضوع مورد بحث «عفو عمومی» و اینکه آیا از عفو عمومی در عراق حمایت می کند، اظهار داشت: به عنوان یک کلمه صادقانه بگویم، تصور نمی کنم که هیچ کشوری را در دنیا بتواند آن را اجرا کند، من معتقدم عفو برای کسانی است که مستحق آزادی از زندان یا تخفیف مجازات هستند، اما با شرایط و تصویب مجلس.

وی در پاسخ به اینکه پس در صورت تصویب عفو عمومی توسط مجلس، آن را امضا می کنید؟، گفت: مطمئناً، زیرا مجلس ما نماینده همه احزاب سیاسی است.

رئیس جمهوری عراق در این مصاحبه طولانی درباره وضعیت آزادی بیان و رسانه ها در این کشور و همچنین رابطه بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور و همچنین پرونده های آب و مذاکره با کشورهای همسایه در خصوص این پرونده سخن گفت.

وی بخشی از سخنان خود درباره پرونده آب گفت: مشکل آب یک مشکل جهانی است و متاسفانه نسبت آب در منطقه خاورمیانه به نسبت مساحت و جمعیت کم آن است. قبلا جمعیت منطقه کمتر از امروز بود و نیاز هر کشور کمتر از وضعیت فعلی بود ضمن آنکه متاسفانه تغییرات اقلیمی و کمبود باران و برف در منطقه منجر به کاهش میزان آب منطقه نیز شده است .

رشید گفت: ما خوش شانس هستیم که در عراق رودخانه ها، سرشاخه ها و دریاچه ها را داریم، وضعیت ما قبلاً بهتر از کشورهای منطقه بود، اما اکنون وضعیت متفاوت شده است. منابع آب ما از کشورهای بالادست تامین می شود و این کشورها شروع به ساخت سدها و ذخیره آب با حجم زیاد کرده اند. ما بر روی این اصل کار می کنیم که عراق سهم و مقدار مناسبی از آب مورد نیازش را دریافت کند و در این زمینه با کشورهای همسایه مذاکراتی انجام داده ایم و گاهی اوقات به توافقات و تفاهمات خوبی رسیده ایم اما گاهی نیز تخلفاتی رخ داده است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: ما مصمم هستیم که مشکلات را از طریق روابط و هماهنگی با سایر طرف ها حل و فصل کنیم. این کشورها وظایفی دارند و ما نیز وظایفی داریم. ما نسبت به دستیابی به نتایج خوب در زمینه آب خوشبین هستیم. ما در عراق خواهان سهم عادلانه آب هستیم و نه بازگشت به وضعیت قبل از ساخت سدها و تاسیسات در این کشورها. ما از نظر کشاورزی، آب آشامیدنی و نیازهای جمعیتی مردم خود سهم عادلانه را می خواهیم، همانطور که می دانید جمعیت افزایش یافته است و ما به مقدار بیشتری نسبت به قبل آب نیاز داریم. همکاری با ترکیه و ایران وجود دارد و من خوشبین هستم که راه حل های رضایت بخشی حاصل شود.

کد خبر 793740
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha