کمیته نوبل جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی ۲۰۲۳‌ را به کاتلین کاریکو و درو وایسمن به خاطر پژوهش پیشگام‌شان درباره فناوری mRNA که امکان ساخت به موقع واکسن‌ در برابر کروناویروس جدید عامل پاندمی کووید را فراهم آورد, اهدا کرد.

Nobel

به گزارش همشهری آنلاین کاتلین کاریکو و درو وایسمن  که در همکاری با یکدیگر آغازگر تحول عظیمی در تولید واکسن‌ها شدند و چشم‌اندازی برای درمان‌های جدید برای طیفی از بیماری‌ها را گشودند، روز دوشنبه به خاطر کارشان درباره mRNA یا RNA پیامبر برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۳ شدند.

کاریکوی ۶۸ ساله متولد مجارستان تقریبا یک دهه را به کار در شرکت داروسازی آلمانی بیونتک (BioNtech) گذراند و همین شرکت بود که در همکاری با شرکت عظیم داروسازی فایزر نخستین واکسن بر ضد کروناویروس جدید عامل بیماری کووید-۱۹ را تولید کرد.

وایسمن پزشک و دانشمند ۶۴ ساله استاد پژوهش واکسن در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا است.

کار پایه‌ای آنها دانشمندان دیگر و شرکت‌های داروسازی را به ابزارهایی مجهز کرد که می‌توانند سلول‌های بدن را به تولیدکنندگان داروهایی برای خودشان بدل کنند.

ریچارد سندبرگ، عضو مجمع نوبل در کنفرانس خبری در هنگام اعلام برندگان گفت: «جایزه نوبل امسال کشف آنها در علوم پایه را ارج می‌نهد که به طور بنیادی درک ما را از تعامل mRNa با دستگاه ایمنی تغییر داد و در جریان پاندمی اخیر تاثیری عمده بر جامعه گذاشت» و یادآور شد که واکسن‌های mRNA به همراه سایر انواع واکسن‌های کرونا در طول این پاندمی «بیش از ۱۳ میلیارد بار تزریق شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی

کد خبر 793225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha