کارشناسان هشدار می‌دهند که هوش مصنوعی از انسان‌ها باهوش‌تر می‌شود و اگر به دست کشورهای بد بیفتد، برای همه خطرناک است.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی فراتر از توانایی‌های انسان‌ها توسعه بیابد و پیشرفت کند و اگر به دست کسانی که نباید بیفتد، مشکل‌ساز خواهد شد. 

ری کورزویل، آینده‌پژوه برجسته ایالات متحده، معتقد است که تا سال ۲۰۴۵، آنچه او «تکینگی» می‌نامد، رخ خواهد داد. ‌سیستم‌های هوش مصنوعی خودآگاه می‌شوند و انسان‌ها ممکن است در واقع چاره‌ای جز ادغام شدن با فناوری نداشته باشند یا حتی از فناوری عقب بمانند. پیش‌بینی‌های کورزویل اغلب درست هستند.

همانطور که فوتوریسم اشاره کرده، کورزویل در ۱۴۷ پیش‌بینی خود از دهه ۱۹۹۰ تا کنون، ۸۶ درصد دقت داشته است. البته مرز بین انسان و فناوری سال‌هاست که محو شده است. امروزه اتومبیل‌ها بیشتر شبیه ابررایانه‌های چرخ‌دار هستند و انسان‌ها می‌توانند در هوش مصنوعی به دنبال شریک عاطفی باشند. دنیای فردا با دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، بسیار متفاوت خواهد بود.

با ظهور ChatGPT و بحث‌های پیرامون هوش مصنوعی، برخی گمان می‌کنند که این تکینگی ممکن است قبل از پایان این دهه رخ دهد. ملانی سابین، آینده‌پژوه و مدیر عامل موسسه «Future Today» گفت که «تکینگی» حول محور «دستیابی به ابرهوش مصنوعی» است که «از توانایی‌های انسانی، هم از نظر فکری و هم از نظر خلاقیت، پیشی می‌گیرد.»

سابین توضیح داد: «در دهه‌های آینده، ما باید نحوه مشارکت انسان‌ها در خلق ارزش اقتصادی را دوباره تعریف کنیم، به خصوص اگر ماشین‌ها در حوزه‌های مختلف کارآمدتر شوند. این تغییر بر توزیع ثروت تاثیر خواهد گذاشت، زیرا ارزش اقتصادی به طور فزاینده‌ای به کیفیت و وسعت فناوری‌ای وابسته است که فرد به آن دسترسی دارد.»

اعلام زمان از کنترل خارج شدن هوش مصنوعی توسط یک دانشمند | AI واقعا از انسان باهوش‌تر می‌شود؟

او ادامه داد: «در هر حال هوش مصنوعی قدرت بسیار زیادی برای رسیدگی به مسائل مبرمی مانند کشف دارو و توزیع پایدار انرژی دارد.»

یکی از دغدغه‌های مهم او و همکارانش «ایجاد و کنترل سیستم‌های فوق‌هوشمند، عمدتا توسط کشورها» است. همین‌طور که مدل‌های هوش مصنوعی در کشورهای خاص توسعه می‌یابند، ممکن است انحصاری نگه داشته شوند و در جهت تهدید امنیت ملی کشورها به کار گرفته شود؛ از جمله در رابطه با امنیت غذایی و دفاع از زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق. 

سابین هشدار داد که شرکت‌ها در غیاب وجدان «در رقابتی برای توسعه مدل‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی هستند و شرکت‌های بزرگ‌تر به دلیل دسترسی بیشتر به منابع، دست بالا را دارند. دسترسی به مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی نقشی اساسی در تعیین وضعیت و آینده شرکت‌ها و کشورها خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

در مورد ادغام انسان و فناوری، مایکل هوسان، دانشمند داده و کارشناس فناوری که کارش در حوزه هوش مصنوعی و روان‌شناسی است، گفت که در مجموع، مزایای هوش مصنوعی بیشتر از معایب است. چرا که انسان‌ها هنگام تصمیم‌گیری گرفتار انواع سوگیری‌ها هستند؛ از جمله «سوگیری وقایع اخیر»، «مغالطه دست داغ»، «سوگیری در توجه» و «خستگی تصمیم.»

هوسان گفت: «ماشین‌ها گاهی اوقات ممکن است در چیزهایی را که برای انسان واضح است، اشتباه کنند اما آن‌ها گرفتار تعصبات انسانی نیستند. به همین دلیل است که این دو با هم، بهتر از هر یک به تنهایی عمل می‌کنند.»

هوسان در مورد تهدید هوش مصنوعی برای فرصت‌های شغلی انسانی، استدلال کرد که «این ماجرا قبلا بارها خود را نشان داده است. در طول انقلاب صنعتی، مردم فکر می‌کردند ماشین‌ها همه مشاغل انسان را به عهده خواهند گرفت. اما می‌بینیم که هر بار، ماشین‌ها مشاغل جدیدی ایجاد می‌کنند: ساخت ماشین‌آلات، نگهداری آن‌ها، نظارت بر آن‌ها و ... . ماشین بخار، ماشین نخ‌ریسی، پنبه پاک‌کن و تلگراف، که همگی مخلوقات انقلاب صنعتی بودند، به انسان نیاز داشتند که آن‌ها را به کار بیندازد.»

‌انقلاب هوش مصنوعی احتمالا فناوری‌های جدیدی ایجاد می‌کند که نیاز به کنترل کمی از سوی انسان دارد. هوش مصنوعی شاید بتواند اولین فناوری باشد که به طور کامل عاملیت را از معادله انسانی حذف می‌کند.

کد خبر 793223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • DE ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    1 0
    هوش مصنوعی چیه که این روزها ازان صحبت میشود؟ و چگونه کارمیکند؟ قبلا ما ازهوش مصنوعی استفاده نمیکردیم درکامپیوترو یا موبایلهای هوشمند مثل ایفون و .........؟