شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

گروه سلامت: اگر شما با یک احساس سوزش دردناک درسینه‏تان بعد از خوردن غذا آشنا هستید ممکن است دچار بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری یا GERD باشید.

وقتی که شما GERD داشته باشید، برگشت اسید به دهانتان را احساس می‏کنید. سوزش سر دل شکایتی معمول است اما ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید.

بعضی علائم شایع

اگر رفلاکس GERD دارید ممکن است دچار بعضی از حالات زیر باشید:
• سوزش مکرر  سر دل یا سوزش سر دل در شب
• مایع شورمزه که به طرف دهانتان برگشت می‌کند.
• احتیاج مکرر به استفاده از آنتی اسیدها
• آروغ فراوان یا قی کردن
• علائمی که بعد از غذا خوردن، خم شدن روی چیزی یا دراز کشیدن بدتر می‏شوند.
• بلع مشکل یا دردناک
• توجه داشته باشید  درد سینه‏ای که توسط GERD ایجاد می‌شود ممکن است شبیه آنچه در مشکلات قلبی است احساس شود. پس برای اطمینان باید تمامی دردهای سینه توسط پزشک بررسی شود.

طی معاینه، پزشک سؤالاتی درباره شکایات و نحوه زندگی شما می‏پرسد و ممکن است انجام برخی آزمایش‌ها از قبیل عکس سینه، امتحان معده توسط یک لوله که آندوسکوپ نامیده می‌شود یا آزمایش‌ خون ضرورت یابد. این بررسی‏ها به تعیین علت شکایات شما کمک می‌کند و پزشک را در انتخاب بهترین درمان برای شما یاری می‏دهد.

دکتر علی اکبر سیاری-  فوق تخصص گوارش کودکان- بیماری رفلاکس را بیماری شایع گوارشی قرن ذکر می‌کند و می‌گوید:این بیماری در سنین مختلف بروز پیدا می‌کند وعلت به‌وجود آورنده آن برگشت اسید معده به داخل مری است و شروع بیماری در هر سنی (از 15 روزگی تا بزرگسالی) امکان‌پذیر است که داری علائمی متفاوت است.

در شیرخوارانی که دچار بیماری رفلاکس هستند و شیر را برمی‌گردانند علائم بالینی مانند خس خس سینه یا اختلال در شیر خوردن بروز نمی‌کند؛ این کودکان دارای وزنی مناسب هستند و این نوع رفلاکس کاملا طبیعی تلقی می‌شود. علائم رفلاکس پاتولوژیک کاملا متفاوت با علائم رفلاکس شیرخواران است؛ در مبتلایان به رفلاکس پاتولوژیک زندگی کودک کاملا مختل می‌شود و علائمی مانند بی‌قراری، امتناع از شیرخوردن و گرفتگی مداوم بینی را بروز می‌دهد. مبتلایان به بیماری رفلاکس پاتولوژیک نیازمند مداخلات درمانی هستند.
رفلاکس بیماری است که در آن دریچه تحتانی معده عملکرد طبیعی خود را ندارد و در نتیجه غذای خورده شده از معده به مری برمی‌گردد و موجب التهاب مری می‌شود.

این بیماری اغلب در بین سالمندان شایع است و با علائم متفاوتی نظیر سوزش و درد قلب و درد سینه همراه است.کارکرد دریچه مری- معدی به‌ علت‌های متعددی چون برنامه غذایی  غنی از چربی و چاقی مرکزی مختل می‌شود؛ تغییرات هورمونی و درمان‌های دارویی متنوع نیز ممکن است از علل بروز این بیماری باشد. افزایش هورمون پروژسترون در دوره بارداری - به سبب ایجاد تغییر در حرکات مجرای گوارشی - موجب این بیماری می‌شود.

اهداف مراقبت‌های تغذیه‌ای در بیماری رفلاکس:
۱- جلوگیری از درد و تحریک‌پذیری التهاب مخاط مری
۲- جلوگیری از بازگشت  به مری
۳- کاهش ضایعات یا اسیدیته شیره معده
یکی از علل برگشت محتویات معده به مری اضافه وزن و چاقی است که سبب فشار روی دستگاه گوارش فوقانی و معده می‌شود.کم کردن وزن و کاهش چربی‌های اطراف شکم در کاهش فشار روی معده و جلوگیری از رفلاکس مؤثر است.

مصرف غذاهایی با PH اسیدی ‌‌‌- مثل آب مرکبات و گوجه‌فرنگی - هنگامی که مری ملتهب است ممکن است در این ناحیه ایجاد درد و سوزش کند.

ادویه جات - مانند پودر فلفل یا ادویه کاری- نیز ممکن است به افزایش تحریک‌پذیری و ناراحتی در محل التهاب منجر شود. پرهیز از غذایی که فشار دریچه معده به مری را کاهش دهد در بهبود یا جلوگیری از علائم رفلاکس مؤثر است، استفاده از مواد ضد‌نفخ نیز این فشار را کاهش می‌دهد.

قهوه، ترشح  اسید معده را تحریک می‌کند. دراز کشیدن بعد از مصرف غذا ممکن است احتمال رفلاکس مری را افزایش دهد، به‌خصوص اگر وعده غذایی حجیم باشد یا مقدار چربی و پروتئین آن زیاد باشد.

راهنمای مراقبت تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به رفلاکس و التهاب مری:
۱- از مصرف غذای زیاد و چرب در هر وعده غذایی پرهیز کنید. (۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب )
۲- از مصرف غذاهای اسیدی با ادویه زیاد پرهیز کنید.
۳- غذاهای محرک مانند شکلات و کافئین مصرف نکنید.
۴- از مصرف نعناع بپرهیزید.
۵- از مصرف دخانیات خودداری کنید.

طاق باز نخوابید

رفلاکس (برگشت) اغلب وقتی که به‌صورت طاق‌باز می‏خوابید اتفاق می‏افتد چون مایعات داخل معده به راحتی به عقب برمی‏گردند. سعی کنید سرتختخوابتان را 10 تا 15 سانتی‌متر بالا ببرید. برای این منظور 2 جعبه یا هر چیز مستطیل شکل را زیر بالشتان بگذارید. تشک یا تمام تخت خود را شیب دار کنید نه آنکه از چند بالش استفاده کنید، چون در این صورت فشار روی معده‏تان افزایش می‏یابد که در نهایت می‏تواند علائم را بدتر کند.

برخی بیماری‌ها با علائم دیگری، که در اثر GERD ممکن است به‌وجود آید، شامل این موارد است:
• سرفه‌های مستمر و خشک
• تنگی نفس(حتی آسم)
• درد گوش
• گلو دردهای مزمن صبحگاهی
• گرفتگی صدا
• افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری و حنجره

کد خبر 79303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز