مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

بنیامین صدر: وقتی ازحجت‌الله ملاصالحی، مدیرعامل قدیمی و با سابقه سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران درباره وضعیت فعلی مبلمان شهری تهران می‌پرسیم در پاسخ به پرسش ما که می‌پرسیم «آیا طراحی مبلمان شهری با تکیه بر کاربردی‌بودن آن صورت می‌گیرد؟

به‌نظر می‌رسد که در برخی موارد ضرورت‌های مکانی در نظر گرفته نمی‌شود»،برای نمونه به نصب هزار نیمکت در سراسر خیابان ولی‌عصر با درنظرگرفتن موقعیت مکانی اشاره می‌کند و می‌گوید:

ما پیش از شروع به کار سعی می‌کنیم با هماهنگی بین‌بخشی و فرابخشی تمام موانع را از سر راه برداریم و تغییرات محیطی را در نظر بگیریم؛ هرچند اگر کاستی‌ای دیده می‌شود، شما بگویید تا رفع کنیم.(باخنده) اما سخنان او در مورد ساماندهی مبلمان شهری به گونه‌ای دیگر است، او از لزوم هماهنگی در ایجاد مبلمان شهری خبر می دهد.

  • آقای ملاصالحی به‌تازگی تغییر شکل مبلمان شهری پایتخت با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ الگوی شما چیست و اساسا این کار با درنظرگرفتن چه اولویت‌هایی دنبال می‌شود؟

ما شیوه‌ای را دنبال می‌کنیم که در آن منطقه به منطقه و با توجه به اولویت فرهنگی و گذرگاه‌های عابران پیاده، به توسعه و بهسازی مناطق می‌پردازیم. ما الگویی را در نظر گرفتیم و منطقه به منطقه دنبال کردیم. این اتفاق با توسعه و بهسازی پیاده‌رو خیابان طالقانی تا انقلاب و با درنظرگرفتن ضوابط مبلمان شهری و بافت آن منطقه آغاز شد و ما از آن پس سعی کردیم تمام نکات اعم از نهر آب، گذرگاه معلولان، نیمکت‌ها، محل استقرار سطل زباله، باجه‌های تلفن، سنگ‌فرش کف پیاده‌رو و... را در نظر بگیریم؛ ‌طوری‌که در حال حاضر فضای تازه‌ای به لحاظ دیداری در شهر ایجاد شده است. این الگویی بوده برای بازسازی و بهسازی مبلمان شهری پیاده‌روی خیابان ولی عصر که آن را نیز به پایان رساندیم؛ به‌گونه‌ای که 44کیلومتر دو سوی خیابان ولی‌عصر از پل تجریش تا میدان راه‌آهن تهران، با تغییر و بهسازی مبلمان شهری چهره تازه‌ای به‌خود گرفت تا عابران با آسایش بیشتری از این مسیر عبور کنند.

  • به خیابان ولی‌عصر اشاره کردید؛نیمکت‌های سیمانی برای عابران در دوسوی پیاده‌رو خیابان ولی‌عصر در نظر گرفته شده.  این نیمکت‌ها چه تعداد است و آیا با استقبال عابران همراه بوده؟

ما بیش از هزار نیمکت را برای استراحت موقت عابران در نظر گرفتیم که با در‌نظر‌گرفتن موقعیت مکانی مستقر شده‌اند؛ بنابراین رضایت عابران را نیز به همراه خواهد داشت.

  • اما به ‌نظر می‌رسد که در برخی موارد، این استراحتگاه‌های موقت به ‌دلیل شرایط مکانی قابل استفاده نیستند و برای عابران و کسانی که می‌خواهند از این نیمکت‌ها برای نشستن استفاده کنند مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ نظر شما چیست؟

من چندان با این نظر موافق نیستم. اگر شما به‌طور موردی با چنین چیزی برخورد کردید بگویید تا اصلاح کنیم.

  • به‌عنوان نمونه برخی پایانه‌های اتوبوسرانی در سطح شهر و اطراف آن را مثال می‌زنم که هرچند به‌تازگی دارای نیمکت شده‌اند اما امکان استفاده از آنها در عمل به‌دلیل ازدحام وسایل نقلیه و خودروها و همچنین آلودگی هوای محیط فراهم نیست؛ چرا؟

ببینید موضوع پایانه‌ها را بیشتر باید از سازمان پایانه‌ها بپرسید. شاید مواردی که به چشم شما خورده بدون هماهنگی سازمان زیباسازی انجام شده باشد. آنچه من می‌توانم بگویم این است که پیاده‌راه‌ها در مقیاس محله و با توجه به کاربری فضا و مکان کارایی دارند و مبلمان شهری نیز که برای رفاه حال شهروندان طراحی می‌شود با دقت به این اصل کلی رضایت‌بخش خواهد بود.

  •  شما با دیگر سازمان‌ها و بخش‌ها هماهنگ هستید؟

ما هماهنگی‌های کلی را برای طراحی مبلمان شهری و قبل از اجرای آن با همه سازمان‌ها انجام می‌دهیم اما در مواردی ممکن است برخی سازمان‌ها به‌دلیل ضرورت‌های خاص خود دست به تغییراتی بزنند که البته باید با هماهنگی ما باشد. اصول طراحی مبلمان شهری به ما می‌گوید که در معابری که پیاده‌راه هستند باید فضای کافی برای استراحت، نشستن و فضایی برای خدمات‌رسانی همچون کافه تریا در نظر گرفته شود ولی در پیاده‌روها این‌طور نیست چون با ایجاد مبلمان شهری در پیاده‌روها به معبری تجاوز می‌شود درصورتی‌که این کار در پیاده‌راه یک تشویق به حساب می‌آید. با تکیه بر همین اصول است که ما سعی می‌کنیم به هماهنگی لازم قبل از انجام کار برسیم؛ بنابراین جایگاه پیاده‌راه‌ها و دسترسی به آنها اهمیت فراوانی دارد چراکه مردم باید بتوانند به‌راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

چهره نو مبلمان پایانه های شهر

وضعیت مبلمان شهری پایانه‌های شهر تهران بهبود می‌یابد. ولی آذروش، مدیر عامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران از بهبود وضعیت، مرمت و احیای همه پایانه‌های مسافربری تا پایان امسال خبر داده و می‌گوید: پایانه‌های جنوب، شرق و غرب تهران امسال بازسازی و مرمت کامل می‌شوند. همچنین در سال‌جاری علاوه بر مرمت پایانه‌های اصلی شهر، شاهد ساخت خوابگاه رانندگان در پایانه‌های شهر خواهیم بود.

محوطه‌سازی‌، تعبیه نیمکت و استراحتگاه موقت، رنگ‌آمیزی و احداث سرویس‌های بهداشتی مناسب‌تر از جمله اقداماتی است که در پایانه‌های اتوبوسرانی انجام می‌شود، هرچند این روند در سال گذشته نیز دنبال شد. همچنین در پایانه‌های غرب و شرق قدیم در راستای مرمت و احیای محوطه و سالن‌های انتظار، اقداماتی صورت می‌گیرد.

به گفته  مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در پایانه غرب در راستای کاهش آلایندگی‌ها، بهبود وضعیت پایانه و ارتقای سطح خدمات‌رسانی به مسافران، بخش‌های فنی، مکانیکی و جایگاه‌های سوخت از بدنه اصلی پایانه جدا شده و در سال‌جاری در محدوده‌ای مشخص، این بخش‌ها به‌طور جداگانه ساخته خواهد شد. در این میان اگر تنوع مسافران و میزان ورود و خروج آنان به پایانه‌ها را در نظر بگیریم برای خدمات‌رسانی به آنان باید با برنامه‌ریزی ازپیش‌طراحی‌شده برای پاسخگویی به خواسته‌ها و امکانات مورد نیاز شهروندان در سفر تلاش کرد.

کد خبر 79240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز