حضور جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور در سازمان ملل و نشست‌های چندجانبه مجمع‌عمومی و همچنین تبیین دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی درجمع فعالان رسانه‌ای درآمریکا بازتاب گسترده‌ای داشت

جمیله علم الهدی

همشهری‌آنلاین_گروه سیاسی: حضور جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور در سازمان ملل و نشست‌های چندجانبه مجمع‌عمومی و همچنین تبیین دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی درجمع فعالان رسانه‌ای درآمریکا بازتاب گسترده‌ای داشت و بیان حقایق از زبان او، به مذاق برخی خوش نیامد. این اما نخستین‌بار نبود که شاهد نقش‌آفرینی موثر همسر رئیس‌جمهور بودیم. پیش‌از این نیز جمیله علم‌الهدی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به تبیین واقعیت‌ها درباره حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف در جمهوری‌اسلامی بوده‌ایم که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

4 بهمن‌ماه 1400

هدف‌گذاری؛ اعتلای جایگاه زن

علم‌الهدی در همایشی که به‌مناسبت گرامی‌داشت روز زن ازسوی وزارت امورخارجه برگزار شده بود، شرکت کرد تا به تبیین دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی درباره ارزش زن بپردازد. وی دراین همایش با اشاره به ضرورت جمع‌بندی باورهای اصیل الهی ایرانی - اسلامی در حوزه زنان، بر مقابله با ترویج تصویری که شبکه‌های اجتماعی غربی می‌کوشند از زن ارائه دهند، تاکید کرد. وی همچنین از مسئولان دولتی خواست برای اعتلای جایگاه زن و معرفی الگوی زن مطابق با ادیان الهی، به‌ویژه دین اسلام اقدام جدی انجام دهند.

30 دی‌ماه 1401

برگزاری نشست تخصصی همسران روسأی‌جمهور

همزمان با نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار، نشست تخصصی همسران روسأی‌جمهور کشورهای میهمان، با حضور جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور ایران، درتهران برگزار شد. دراین نشست تخصصی، همسران روسای‌جمهور و نخست‌وزیر کشورهای خارجی به اظهارنظر در حوزه زنان و نحوه اجرای تفاهم‌نامه مشترک پرداختند. دراین مراسم همسران روسای‌جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور سوریه و رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

3 بهمن‌ماه 1401

زنان تاثیرگذار جهان در تهران

کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار با ابتکار جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور در تهران برگزار شد. این کنگره، که با حضور ۳۰۰مهمان خارجی از کشورهای مختلف ازجمله چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، آفریقای جنوبی، سوریه، لبنان، روسیه و... برگزار شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و جهانی داشت. در حاشیه این کنگره، ۱۰تفاهم‌نامه دوجانبه میان دستگاه‌های مختلف با همکاری کشورهای دیگر به امضا رسید و نمایشگاه دستاوردهای زنان موثر ایرانی با مشارکت ده‌ها بانوی کارآفرین و فعال در عرصه‌های مختلف با استقبال مهمانان مواجه شد. حضور جمع زیادی از زنان فرهیخته و تاثیرگذار از سراسرجهان در سطح بالا دراین نشست نشان‌دهنده اعتماد جهانی به جمهوری اسلامی و جایگاه جهانی آن با وجود تبلیغات منفی گسترده بود. با وجود برخی حاشیه‌سازی‌ها، برگزاری این کنگره بین‌المللی پیام شفاف و قاطعی درباره نوع نگاه به زن در دیپلماسی جمهوری اسلامی به جهانیان مخابره کرد.

31 فروردین 1402

تقویت همگرایی زنان جهان‌اسلام

برگزاری همایش‌هایی به‌منظور تقویت همگرایی زنان جهان‌اسلام یکی دیگر از محورهای فعالیت همسر رئیس‌جمهور طی بیش‌از دو سال‌گذشته بوده‌است. برهمین اساس هم بود در آخرین روز فروردین‌ماه 1402 تهران میزبان نخستین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام بود؛ همایشی که با حضور جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور و نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد. همسر رئیس‌جمهور دراین همایش بزرگ، در قامت یک استاد دانشگاه شهید بهشتی، به تشریح راهبردهای دشمنان درحوزه عفاف و حجاب پرداخت و استفاده از راهبرد نفرت را نقطه مشترک تجددگرایی و سنت‌گرایی دانست؛ راهبردی که در بحث عفاف و حجاب نیز شاهد بهره‌گیری آن ازسوی دشمنان بوده‌ایم.

23 خردادماه 1402

استقبال کم‌سابقه از همسر رئیس‌جمهور

نقش‌آفرینی دیپلماتیک همسر رئیس‌جمهور، یکی از نمودهای مهم فعالیت‌های جمیله علم‌الهدی طی دو سال‌گذشته بوده‌است؛ رویکردی که در سفر منطقه‌ای خردادماه رئیس‌جمهور به 3 کشور آمریکای‌لاتین شاهد آن بودیم. در آخرین روزهای خردادماه گذشته بود که انتشار تصاویر دیدار همسران روسای‌جمهور ایران و ونزوئلا بازتاب گسترده‌ای داشت. کارشناسان رسانه‌ای استقبال گرم همسر رئیس‌جمهور ونزوئلا از جمیله علم‌الهدی را کم‌سابقه ارزیابی کردند. نکته جالب اینکه تا آن مقطع سابقه نداشت همسر رئیس‌جمهور مانند یک مقام رسمی مورد استقبال و تشریفات ویژه قرار گیرد.

24 خردادماه 1402

بازتاب‌های گسترده یک مصاحبه

گفت‌وگوی همسر رئیس‌جمهور با شبکه تلویزیونی «تله‌سور» ونزوئلا، یکی از برنامه‌های سفر هیات دیپلماتیک ایران به ونزوئلا در خردادماه 1402 بود؛ مصاحبه‌ای که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. دراین میان با وجود اینکه برخی جریان‌ها و رسانه‌ها تلاش کردند با برخی حاشیه‌سازی‌ها، دستاوردهای این سفر را تحت‌تاثیر قرار دهند، اما گفت‌وگوی رسانه‌ای جملیه علم‌الهدی دربرگیرنده محورهای مهمی در هویت زن مسلمان و ایرانی بود. تاکید بر اهمیت محوری خانواده در جامعه ایرانی و تمرکز تهاجم فرهنگی دشمنان بر «دختران ایرانی» از مهم‌ترین بخش‌های مصاحبه جمیله علم‌الهدی با این شبکه ونزوئلایی بود. تبیین سوء استفاده غربی‌ها از زنان به بهانه آزادی از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود که بازتاب گسترده‌ای داشت.

 28 تا 30 شهریورماه 1402

دیپلماسی فعال در نیویورک

همراهی جمیله علم‌الهدی با رئیس‌جمهور در سفر اخیر به نیویورک از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های دیپلماتیک همسر رئیس‌جمهور طی بیش‌از دو سال گذشته به‌حساب می‌آید. علم‌الهدی در سفر به نیویورک به‌منظور شرکت در هفتادوهشتمین مجمع‌عمومی سازمان ملل، در دیدارها، نشست‌ها و مصاحبه‌های جداگانه‌ای با رسانه‌های آمریکایی شامل شبکه ای. بی. سی نیوز، رادیو ملی آمریکا (ان. پی. آر) و نشریه نیوزویک حضور یافت و دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات جمهوری‌اسلامی در موضوع‌های مختلف را تبیین کرد که بازتاب گسترده‌ای هم یافت. دیدار با همسران برخی رؤسای‌جمهور شرکت‌کننده در مجمع‌عمومی، دیدار با تعدادی از همسران سفرای مقیم در نیویورک و دیدار با رئیس کلیساهای نیویورک ازجمله برنامه‌های همسر رئیس‌جمهور دراین سفر بود. برگزاری نشست گفت‌وگوی دینی با بانوان صاحب‌نظر ادیان مختلف، نشست با تعدادی از ایرانیان فرهیخته و اساتید دانشگاه مقیم، نشست با اعضای هیات‌مدیره و فعالان شیعه انجمن غیردولتی «امه» و نیز حضور درجمع اساتید و فعالان مذهبی و فرهنگی در مرکز اسلامی «الخویی» از دیگر برنامه‌های همسر رئیس‌جمهور در این سفر 3 روزه بود.

30 شهریورماه 1402

تصویر حقیقی از زن ایرانی

درجریان حضور سه‌روزه رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل، گفت‌وگوی همسر رئیس جمهور با نشریه آمریکایی «نیوزویک» بازتاب گسترده‌ای یافت. با وجود برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره این مصاحبه، کارشناسان معتقدند جمیله علم‌الهدی دراین گفت‌وگو موفق شد تصویری واقعی از زن ایرانی ارائه دهد عملکرد غربی‌ها درباره احترام به حقوق و شخصیت زن را به چالش بکشد. ازسوی دیگر همسر رئیس‌جمهور درباره اتهام‌های غرب علیه ایران مبنی بر نبود آزادی برای زنان و نیاز به داشتن حقوق بیشتر برای آنها، تاکید کرد چنین برداشت‌هایی ناشی از نبود اطلاعات کافی درباره ایران است و اینکه روایت غرب درباره زنان در ایران، موضوعی بسیار سیاسی است.

کد خبر 791734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha