با پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست مجلس در کمیسیون تلفیق، یک فصل و دو ماده به لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه شد و این لایحه را برای رسیدن به توسعه پایدار در کشور آماده کرد.

صحن علني مجلس

همشهری- زهرا رفیعی: وقتی نسخه نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور بیرون آمد، بسیاری از فعالان محیط زیست و کارشناسان این حوزه جای خالی حفاظت از محیط زیست را گوشزد کردند. حالا نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق یک فصل مجزا و دو ماده در دل برنامه‌های مربوط به آلودگی هوا به این لایحه اضافه کردند.

یک فصل و دو ماده

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: کار برای محیط زیست یک زنجیره بهم پیوسته است، همه در مورد آلودگی هوا صحبت می کنند ولی زمان فصل بودجه به ناگاه نگرش ها عوض شده و بودجه ‌های محیط زیستی حذف می‌شود، باید در ابتدای زنجیره اقدامات رفع آلودگی هوا دیده شود. مجلس راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای رفع آلودگی هوا پیشنهاد کرده است. متاسفانه هیچکدام از راهکارهای پیشنهادی عملیاتی نشده و همین است که وضعیت محیط زیست کشور این گونه است. خوشبختانه در اجرای قانون هوای پاک پس از ۴ سال استاندارد سوخت در کشور تدوین شد. در عین‌ حال ردیف مستقلی نیز برای اجرای قانون مصوب شده است که امیدواریم زمستان امسال هوای بهتری داشته باشیم. خوشبختانه با تلاش فراکسیون محیط زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل برای محیط زیست و ۲ ماده برای آلودگی هوا و تغییر اقلیم تاکنون مصوب شده است که امیدواریم در صحن علنی هم رای بیاورد.

در انتظار تایید نمایندگان در صحن علنی

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست: لوایح برنامه هفتم توسعه بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین می‌شود. با وجود اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور فعال داشتیم و توانستیم در کنار کشاورزی و آب، محیط زیست را نیز به عنوان سرفصلی مجزا اضافه کنیم، متاسفانه با عوض شدن رییس سازمان برنامه و بودجه، موضوع محیط زیست به صورت ۴ بند به صورت ضمنی در متن لایحه آورده شد. خوشبختانه تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) و ارزیابی محیط زیست استراتژیک (SEA) در متن لایحه آورده شده است. آیین‌نامه اجرایی آن باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شود و در آن الزام اخذ مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برقرار است و طبق روال پیشین هیچ پروژه‌ایی بدون مجوز سازمان محیط زیست اجازه اجرا نخواهد داشت. سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کرد. خوشبختانه یک فصل مجزا با سر فصل محیط زیست و با مفاد خوبی به لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه شد. امیدواریم نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز این بخش را به طور کامل بپذیرند.

بیشتر بخوانید:

مهجوریت مباحث زیست محیطی؛ افت معنادار جایگاه ایران

کد خبر 791710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha