تاسمانی ایالت و جزیره شگفت‌انگیزی است که در جنوب شرق استرالیا قرار گرفته، جزیره‌ای به شکل قلب با آب و هوای معتدل، ساحلی زیبا، کوه‌های تنومند، جنگل‌های بکر و دست‌نخورده و دریاچه‌هایی پرزرق و برق و صحراهایی پرآوازه؛ جزیره‌ای که تا سال ۱۸۵۶ میلادی به تبعیدگاه بیش از ۶۰ هزار زندانی تبدیل شده بود.

جزیره تاسمانی

به گزارش همشهری آنلاین، تاسمانی ایالت و جزیره شگفت‌انگیزی است که در جنوب شرق استرالیا قرار گرفته، جزیره‌ای به شکل قلب با آب و هوای معتدل، ساحلی زیبا، کوه‌های تنومند، جنگل‌های بکر و دست‌نخورده و دریاچه‌هایی پرزرق و برق و صحراهایی پرآوازه؛ جزیره‌ای که تا سال ۱۸۵۶ میلادی به تبعیدگاه بیش از ۶۰ هزار زندانی تبدیل شده بود؛ زندانیانی که هیچ راه فراری نداشتند و باید تا آخرین لحظه عمرشان در این جزیره می‌ماندند.

۳۳۴ جزیره کوچک و بزرگ اطراف تاسمانی را فرا گرفته‌اند و همین موضوع باعث شده تا تاسمانی لقب بیست و ششمین جزیره بزرگ دنیا را از آن خود کند. تاسمانی در مساحتی حدود ۶۸ هزار کیلومتر مربع واقع شده که از این مساحت ۶۲ هزار مترمربع آن به جزیره تعلق دارد. شهر مرکزی آن هوبارت است که بیشتر جمعیتش در این شهر زندگی می‌کنند. این جریزه قدمتی ۱۰ هزار ساله دارد و گفته می‌شود سالیان خیلی پیش به سرزمین قطب جنوب متصل بوده و در آخرین عصر یخبندان به استرالیا پیوسته است. تاسمانی یکی از کوهستانی‌ترین جزایر دنیاست.  در سراسر جریزه ساختارهای سنگی منحصر به فردی دیده می‌شود که به دوران ژوراسیک تعلق دارند، در اینجا انگار ماگماها و پوسته‌های زمین همیشه حالتی بالارونده داشته‌اند که گاها ستون‌ها و کوه‌های عظیم و بزرگی را هم تشکیل داده‌اند، هرچند شاید ارتفاع این کوه‌ها و تپه‌های سنگی که در سواحل تاسمانی قد علم کرده‌اند چندان هم زیاد نباشد اما همین صخره‌ها و تپه‌های کوتاه سنگی تاسمانی را به خاطر داشتن سواحل‌ دندانه‌دندانه معروف کرده‌اند.  

 کشف جزیره تاسمانی
آبل تاسمانی، دریانورد و مکتشف هلندی، به سفرهای دریایی علاقه بسیاری داشت و به دلیل همین سفرهای متعدد و بی‌وقفه‌اش به شهرت رسیده بود. در یکی از این سفرها در ۲۴ نوامبر ۱۶۴۲ این دریانورد هلندی زمین بی‌نظیری را کشف کرد که مسحور زیبایی‌هایش شده بود. او پس از اقامتی کوتاه در این خشکی پهناور،  به زادگاهش برگشت و نام وان دیمن فرماندار کمپانی هلندی که برایش کار می‌کرد را برای این منطقه انتخاب کرد. پس از تاسمانی دریانوردان بسیاری به سواحل این جزیره پا گذاشتند. کاپیتان مانیو فلیندرز یکی از این دریانوردان بود.
 این ناخدای انگلیسی دورتادور این تکه خشکی را پیمود و فهمید که در حقیقت یک جزیره است. فلیندرز آن قسمت از اقیانوس را که سرزمین وان دیمن را از قاره اقیانوسیه جدا می‌کرد تنگه «باس» نام گذاشت. سال‌ها بعد کشورهای مختلفی سعی کردند تا این جزیره را مستعمره خود کنند که انگلستان از این نبرد پیروز بیرون آمد و سال ۱۸۰۴ شهر «هوبارت» که اکنون مرکز تاسمانیست تاسیس شد و موسس‌اش کسی نبود جز لرد روبرت هوبارت که در آن زمان رهبری این منطقه  را برعهده داشت.  
هوبارت ابتدا یک دهکده چادری بود که ۲۶۲ نفر جمعیت داشت و بیشترشان محکومان و زندانیانی بودند که به اینجا منتقل شدند. از آن سال‌ها به بعد، تاسمانی محل انتقال زندانیان شد. تا سال ۱۸۵۶ میلادی بیش از ۶۰ هزار زندانی به این مکان منتقل شده بودند تا دوران حبس خود را با رونق بخشیدن به کشاورزی و صنعت در این جزیره سپری کنند، به دلیل وسعت جزیره و جنگل‌های انبوه و طبیعت وحشی، این زندانیان هیچ راه فراری نداشتند جز مرگ، آنها به سختی تلاش می‌کردند تا روز به روز زندگی بهتری برای خود در این جزیره دورافتاده دست و پا کنند و رفته‌رفته جزیره وان دیمن رونق گرفت و سال ۱۸۵۶ دیگر اعزام زندانیان به آنجا ممنوع اعلام شد و برای پاک کردن خاطرات تلخ تبعید زندانیان نام آن از وان دیمن به نام کاشفش «تاسمانی» تغییر پیدا کرد.

 حیوانات عجیب تاسمانی
این جزایر مکان زندگی انواع بسیاری از پرنده‌های دریایی، پرنده‌های بومی، سگ ماهی، خزندگان، حیوانات و گیاهان نادر و عجیب و غریبی است که هر کدام ویژگی‌های بومی و تاریخی خود را دارند. نظیر این گیاهان و جانوران در هیچ مکان دیگری در دنیا تاکنون دیده نشده‌ است  و آب و هوای مخصوص تاسمانی و شرایط اقلیمی آن اجازه رشد و زندگی به این گونه‌های نادر را داده است که افراد زیادی برای بازدید آنها به سمت جنگل‌های تاسمانی می‌روند.  

تصاویری از عجیب‌ترین موجودات  ؛ از ماهی دست دار تا گرگ کیسه دار

  ماهی‌های دست‌دار
ماهی‌های دست‌دار از حیوانات عجیب و نادری هستند که در اعماق آب‌های تاسمانی زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها عمدتا گوشتخوار هستند، چیزی که در مورد این ماهی‌ها جالب است اینکه، به جای باله، دست دارند که از آنها برای راه رفتن در کف آب به جای شنا کردن استفاده می‌کنند. از آنجا که دسترسی به این ماهی‌ها سخت و دشوار است شناسایی آنها بیش از ۱۰ سال طول کشیده.  
ائلین نمونه ماهی‌های دست‌دار صورتی بودند که سال ۱۹۹۹ در آب‌های تاسمانی دیده شدند. ماهی‌های دست‌دار لکه‌دار و ماهی‌های دست‌دار سرخ هم از نمونه‌های دیگر هستند که به علت محدود بودن تعداد تخم‌هایشان در خطر انقراض قرار دارند. تا به حال ۱۴ گونه مختلف از این ماهی‌های عجیب کشف شده است.

  شیطان تاسمانی
شیطان تاسمانی یکی دیگر از حیوانات نادر و عجیب و غریب است که فقط در این جزیره یافت می‌شود. شیطان تاسمانی موجود کوچک و سیاه رنگی است که لکه‌های سفیدی روی پوستش دارد. این جانور گوشتخوار است ولی اگر گوشت پیدا نکند از گیاهان هم تغذیه می‌کند، دندان‌های تیزی دارد و قدرت فک و دهانش و فشاری که می‌تواند وارد کند بیش از یک تن است. شیطان تاسمانی از حیوانات کیسه‌دار است و از بچه‌های خود درون کیسه‌اش نگهداری می‌کند. شیطان تاسمانی یک حیوان جیغ جیغو است. او برای هشدار دادن، جیغ‌های بلند و ترسناکی می‌کشد، نامش هم از همین جا می‌آید.  
اولین بار یک جانورشناس به نام استلرز این نام را برای این حیوان گذاشت، چرا که او فکر می‌کرد این جیغ‌ها و خرناسه‌های ترسناک فقط از جهنم می‌آید، جهنم هم که جایگاه شیطان است، پس این نام به خوبی برازنده این حیوان بد صداست. شیطان تاسمانی اگرچه قیافه شرور و خوف‌برانگیزی دارد ولی یکی از جاذبه‌های توریستی تاسمانی و سمبل حیات‌وحش استرالیا به حساب می‌آید و گردشگران بسیاری برای دیدن این جانور شگفت‌انگیز به تاسمانی سفر می‌کنند. اما اخیرا نسل این حیوان نیز به خاطر نوعی بیماری یا تومور جسمی در خطر انقراض قرار گرفته، در این بیماری توموری در صورت و دهان شیطان تاسمانی سر باز می‌کند و این حیوان دیگر نمی‌تواند تغذیه کند در نتیجه از گرسنگی تلف می‌شود.

  ببر تاسمانی
یکی از حیوانات عجیب و غریب این منطقه ببر تاسمانی است که با نام گرگ تاسمانی هم شناخته می‌شود. سر و بدن این حیوان مانند سگ بوده ولی پوشش بدنش راه راه‌هایی از ناحیه کمر به سمت دم داشته که او را شبیه به ببر می‌کرده.  
این حیوان عجیب و شگفت‌انگیز کیسه‌دار بوده و بچه‌هایش را مانند کانگورو در کیسه‌ای که زیر شکمش قرار داشته نگهداری می‌کرده، اما برخلاف کیسه‌داران، در این جانور نادر هر دو جنس نر و ماده دارای کیسه بودند.  ببر تاسمانی گوشتخوار بوده و سالیان سال این‌گونه جانوری موضوع بسیاری از سردرگمی‌ها بود که در نهایت به نام گرگ‌های کیسه‌دار یا ببر تاسمانی معروف شد.
 آخرین ببر تاسمانی شناخته شده سال ۱۹۳۶ در باغ‌وحش هوبارت مرد و گفته می‌شود که با مرگ این جانور، نسل ببر تاسمانی هم منقرض شد، اما در دهه ۶۰ رد پاهایی در جنگل‌های اطراف تاسمانی کشف شد که احتمال می‌دهند مربوط به ببر تاسمانی باشد، اگرچه بیش از ۷۰ سال است که نسل این حیوان رسما منقرض اعلام شده ولی خیلی از بومی‌ها ادعا می‌کنند این جانور را در سال‌های اخیر در اقصی نقاط این جزیره و در عمق جنگل‌های تاسمانی دیده‌اند.

  ماهی‌های بادکنکی
در جزیره تاسمانی هر نوع جانور عجیب و شگفت‌انگیزی ممکن است دیده شود، مثل ماهی‌های بادکنکی. این ماهی‌ها هم در اعماق آب‌های تاسمانی زندگی می‌کنند، جایی که فشار آب خیلی بیشتر از فشار سطح دریاست. این ماهی گوشتی ژلاتینی دارد تا بتواند به راحتی درون آب شناور بماند. یک ماهی تنبل و تن پرور است که برای شکار هیچ تلاشی نمی‌کند بلکه فقط مواد معلقی که مقابلش شناور هستند را می‌بلعد تا زنده بماند.
 زیبایی‌های تاسمانی
جزیره تاسمانی زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد و همین زیبایی‌هاست که از آن یک مکان شگفت‌انگیز ساخته. اینجا شبیه به تکه‌ای از بهشت است، طبیعت سبز، آب و هوای تمیز و معتدل، خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ همه و همه تاسمانی را به یکی از شگفت‌انگیزترین جزیره‌ها تبدیل کرده است. مقامات و مسوولان استرالیا سعی دارند تا حد امکان این زیبایی‌های طبیعی را، که از همکاری آب و خاک در دل خود طبیعت به وجود آمده‌اند، دست نخورده نگه دارند.

 کف‌پوش شطرنجی
کف‌پوش شطرنجی یکی از مناظر زیبایی است که بدون شک هر کس که به جزیره تاسمانی پا بگذارد را مجذوب خود می‌کند. این کف‌پوش معمولا یک پدیده نادر است که در اثر واکنش‌های فرسایشی روی صخره‌های رسوبی در سواحل اقیانوس پدید می‌آید. تاسمانی یکی از این کف‌پوش‌های شطرنجی زیبا را در ساحل خود دارد. از آنجا که سنگ‌ها شبیه به کاشی‌های بزرگ کنار هم قرار گرفته‌اند و با فرسایش باد و خاک، صاف و صیقلی شده‌اند نام شطرنجی یا کاشی‌کاشی را از آن خود کرده‌اند. فواصل بین این تکه سنگ‌ها هم در اثر فشارهای وارده به پوسته زمین، بالا آمده‌اند و مانند بندهای کاشی لابه‌لای سنگ‌ها قرار گرفته‌اند.  

 ماریا آیلند
ماریا آیلند یکی از چندین و چند جزیره‌ای است که در دل تاسمانی قرار گرفته و یکی از زیباترین جزیره‌های آن است. برای رسیدن به ماریا آیلند باید سوار قایق‌های کوچک بشوید و از میان آب‌های تاسمانی عبور کنید تا به این جزیره آرام و شگفت‌انگیز برسید. این جزیره کوچک از آن جزیره‌هایی است که سعی شده بکر باقی بماند برای همین هیچ امکانات رفاهی در آن وجود ندارد و باید مجهز به آنجا بروید، اما دیدن زیبایی‌های این جزیره ارزشش را دارد. در این جزیره اولین چیزی که جلب توجه می‌کند سنگ ماسه‌هایی هستند که در اطراف ساحل قد کشیده‌اند. سطح طلایی‌رنگ این سنگ ماسه‌ها وقتی در کنار آبی دریا قرار می‌گیرد همانند زیباترین نقاشی‌هاست که به دست ماهرترین نقاشان کشیده شده. این سنگ‌ها بر اثر گذر زمان و فرسایش، شکل و شمائل خاصی دارند و رنگ آنها در مرکز روشن‌تر است به طوری‌که به سفیدی می‌زند اما دورتادور این سطح‌های سفیدرنگ را یک قاب سنگی طلایی گرفته. طرح‌های شیار شیاری هم روی سنگ‌ها دیده می‌شود که نتیجه فرسایش باد و باران است. این سنگ‌ها یکی از زیبایی‌های منحصر به فرد جزیره تاسمانی به شمار می‌روند که  هر ساله شمار زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشانند.

  جزیره فلیندرز
بدون شک یکی دیگر از جزایر زیبای تاسمانی جزیره فلیندرز است که در قسمت شمال آن قرار گرفته، حدود یک سوم از این جزیره ناهموار و کوهستانی است و مناطق ساحلی آن اغلب از شن پوشیده شده. در برخی از جاهای این جزیره صخره‌های سنگی از دل آب بیرون زده‌اند که سطح‌شان سرخ‌رنگ است و در زیر نور آفتاب می‌درخشند و با غروب آفتاب به رنگ آب دریا درمی‌آیند. به واسطه این سنگ‌ها سواحل این جزیره تنگه آتش نام گرفته که از زیباترین مناظر طبیعی تاسمانی به شمار می‌رود.

  هابارت
شهر ‌هابارت بزرگترین شهر تاسمانیست. انواع و اقسام امکانات رفاهی و ویلاها و خانه‌های لوکس در کناره‌های ساحل این شهر برای پذیرایی از گردشگران ساخته شده، چرا که این جزیره زیبا که زمانی محل تبعید زندانیان بوده امروزه به یکی از لوکس‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده. شهر ‌هابارت آب و هوایی معتدل دارد و دومین شهر خشک از نظر ریزش باران در دنیا محسوب می‌شود.
 

کد خبر 790891
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    چند نفر سالها قبل در مورد استفاده از تکنولوژی هشدار داده بودند