نگاهی به سندهای وقفی روستاهای منطقه 2 تهران نشان می‌دهد که زمین داران و باغداران برای بهره مندی از ثواب و حفظ اموالشان به نفع مردم، بخشی یا تمام زمین‌های خود را وقف عام می‌کردند.

طرشت

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: مردمی که مال و منای داشتند معتقد بودند با وقف اموال و زمین های خود و با سنت حسنه وقف خیالشان بابت بهره مندی عامه مردم آسوده خواهد بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

گاهی عنوان وقف را نیز مشخص می‌کردند و در وقف نامه قید می‌شد که بخشی از این درآمد باید برای مساجد و حسینیه‌ها استفاده شود. درمیان اسامی بزرگانی که املاک خود را به نیت عام المنفعه وقف کرده‌اند به نام «عباسقلی طرشتی» می‌رسیم. او از بزرگان طرشت بود که در اواخر دوران قاجار و نزدیک به دوران مشروطه زندگی می‌کرد. مرحوم عباسقلی طرشتی، 150 سال پیش زندگی می‌کرده  و زمین و باغ‌های بسیاری داشته است. او که به امام حسین(ع) وائمه اطهار(ع) ارادت داشته در دوران حیاتش  زمین‌ و باغ‌های خود را وقف کرد تا عواید حاصل از آنها صرف عزاداری برای امام حسین(ع) و ائمه اطهار (ع) شود. اغلب زمین‌های وقفی مرحوم طرشتی به کشاورزی و باغ‌های میوه اختصاص داشت. امروزه این زمین‌ها در محدوده منطقه 2 و محله‌های طرشت، ستارخان و مرزداران قرار گرفته‌است. بخشی از زمین‌های موقوفی طرشتی در محدوده شمال منطقه 10 و  منطقه 9  است. از مرحوم عباسقلی طرشتی به عنوان کسی که در تهران بیشترین زمین های وقفی خود را ثبت کرده یاد می شود.

کد خبر 789303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha