حسینعلی حاجی‌دلیگانی به همشهری آنلاین گفت: مشارکت داوطلبانه نمایندگان مجلس در طرح شفافیت و انتشار آرای برخی از آنها اجرای ناقصی از طرح شفافیت است. مباحث دیگری نیز در طرح شفافیت آمده است که الآن اجرایی نمی‌شود و لازم است قانون شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: طرح شفافیت در آخرین وضعیت خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مخالف دیگر هم پیدا کرده است. هیات دولت در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مشروح مذاکرات جلسات خود موافق نیست. با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس و از طراحان شفافیت درباره سرنوشت این طرح و شعار محوری مجلس یازدهم گفت‌وگو کردیم.

شما جزو طراحان طرح شفافیت بودید، چرا سرنوشت مبهمی پیدا کرده است؟

یکی از شعارهایی که در زمان انتخابات مجلس یازدهم مطرح شد، شعار شفافیت بود و رای بخشی از افراد جامعه به مجلس کنونی براساس همین شعار شفافیت شکل گرفت. آنهایی که حاضر نیستند طرح شفافیت حتی با اصلاح تصویب شود، می‌خواهند باعث شکست همین تفکر شوند و بگویند این مجلس در عمل به شفافیت ناتوان است. توصیه بنده به دوستان مجمع تشخیص مصلحت نظام این است تا با توجه به نتیجه‌ای که جامعه از این تصمیم مجمع می‌گیرد، کمک کنند جریان مجلس یازدهم شکست‌خورده تلقی نشود.

ولی مجلس که دارد آرای برخی طرح‌ها و لوایح را به‌صورت داوطلبانه منتشر می‌کند.

مشارکت داوطلبانه نمایندگان مجلس در طرح شفافیت و انتشار آرای برخی از آنها اجرای ناقصی از طرح شفافیت است. مباحث دیگری نیز در طرح شفافیت آمده است که الآن اجرایی نمی‌شود و لازم است قانون شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند. مردم با قانونی شدن طرح شفافیت شاخصی برای سنجش عملکرد نهادهای حاکمیتی پیدا می‌کنند و هر نهادی که عمل نکرد باید پاسخگو باشد. وقتی طرح قانون شود، مبنای قضاوت مردم از عملکرد شفافیت دستگاه‌ها نیز مبتنی بر همین قانون خواهد.

آقای صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع گفته دولت سیزدهم مجوزی از رهبر معظم انقلاب برای بررسی مجدد طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است.

این نوعی هزینه‌تراشی است. جایگاه دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در چارچوب قانون اساسی روشن است. ما نباید هزینه ضعف عملکرد، کاستی و تعلل در انجام به‌موقع کارهای‌مان را برعهده نظام بگذاریم.

ابتدا اخبار مخالفت با طرح از سوی خود مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر می‌شد، الآن گفته می‌شود دولت آقای رئیسی هم مخالفت داشته‌اند. مشکل بالاخره کجاست؟ این طرح پاسکاری نمی‌شود؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه ندارد که بررسی کند کدام نهاد موافق است و کدام نهاد مخالف. آنها باید با بررسی جمیع جهات به تشخیص خودشان عمل کنند، چه‌کار دارند که چه‌کسی موافق است و چه‌کسی مخالف؟ مجلس بررسی کند که خود قانون خوب است یا خیر. مجمع باید طرح‌ها و لوایح ارسالی از مجلس را با استدلال تایید یا رد کند، نه اینکه بگوید دیگران مخالف هستند. اینکه دیگران مخالف هستند چه ارتباطی با جایگاه تصمیم‌گیری مجمع دارد.

مجلس راضی به تقلیل طرح و حذف نهادها و شوراهای حاکمیتی از شمول طرح و اجرای شفافیت، صرفا در نهاد قانون‌گذاری می‌شود؟

به نظر من اگر تنها مجلس هم این طرح را -در صورت تبدیل شدن به قانون- اجرا کند خوب است. من معتقدم باید طرح شفافیت را به سرانجام رساند، حتی اگر تنها نام مجلس در آن آمد.

پس شفافیت دولت، مجمع تشخیص و سایر نهادهای حاکمیتی چه می‌شود؟

به هر حال طرح باید از یک جا شروع شود. از ابتدا هم نظر بنده این بود که مجلس شروع‌کننده باشد و بعد که افکار عمومی شکل می‌گیرد، دیگران هم لاجرم به این قافله بپیوندند.

کد خبر 789022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha