پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

محمد سرابی: بحث بر سر اقدام اخیر کره شمالی ادامه دارد.

کشورهای غربی، ژاپن، کره جنوبی و برخی دیگر آن را تحریک‌آمیز و هشدار دهنده می‌دانند و پیگیر این هستند که با این کشور از طریق سازمان ملل و تحریم و تهدید برخورد شود و درمقابل، کره‌شمالی هم آنها را تهدید می‌کند.

همه این دعواها بعد ازپرتاب موشک فضا پیمای کره‌شمالی در فروردین‌ماه آغاز شده است. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی می‌گویند که پرتاب این موشک در واقع آزمایشی برای موشک‌های دور برد است.کره شمالی سلاح اتمی در اختیار دارد و می‌تواند موشک‌هایش را به کلاهک هسته‌ای مجهز کند. موشک کره شمالی از روی کشور ژاپن عبور کرد و تا جزیره هاوایی در وسط اقیانوس آرام که متعلق به آمریکاست، پیش رفت.

ژاپن سامانه دفاعی خود را آماده کرده بود تا در صورت احساس خطر این موشک را در آسمان نابود کند. کره جنوبی هم جلسه اضطراری امنیتی برگزار کرد.کره جنوبی و ژاپن هم پیمان آمریکا هستند. این کشور‌ها روابط خوبی با کره شمالی ندارند و هر حرکتی در منطقه باعث ایجاد تنش می‌شود.مدتی قبل ژاپن  و همین طور کره جنوبی، رزمایش مشترکی با آمریکا برگزار کردند که مورد اعتراض کره شمالی قرار گرفت. کره شمالی و جنوبی دو نظام سیاسی کاملاً متفاوت دارند و از این نظر رقیب و گاهی دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند.

کد خبر 78815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز