مردی که از ۱۶ سال قبل به اتهام قتل برادرزاده همسرش به قصاص محکوم شده و زیر تیغ قرار داشت با تلاش‌های مسئولان قضایی و با اعلام رضایت ولی دم از چوبه دار نجات پیدا کرد. اما انگیزه او از این قتل چه بود و چطور شد که تنها ولی دم حاضر شد او را ببخشد؟

بخشش قاتل بندرعباس

همشهری آنلاین، سرنخ: اولین برگ از این پرونده اواسط سال ۸۶ توسط ماموران پلیس آگاهی بندرعباس ورق خورد. به ماموران خبر رسید که در جریان درگیری بین دو نفر در سه راه برق این شهر، پسر جوانی با ضربات چاقوی شوهر عمه اش به قتل رسیده و قاتل نیز متواری شده است. با حضور تیم بررسی صحنه قتل تحقیقات در این باره آغاز و جسد مقتول برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد.

تحقیقات مقدماتی نشان می‌داد که قاتل و مقتول از مدتی قبل با یکدیگر دچار اختلاف شده و چند مرتبه نیز با یکدیگر درگیر شده بودند. ادامه بررسی‌ها جزئیات بیشتری از اختلافات قاتل و مقتول را برملا کرد. آنطور که شواهد نشان می‌داد مقتول که اهل آبادان بود از مدتی قبل برای کار به بندرعباس آمده بود. او که جایی نداشت با عمه و شوهرعمه اش زندگی می‌کرد. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه روزی یک خودرو با پسر جوان که آن زمان ۲۵ سال داشت تصادف کرد و راننده محکوم به پرداخت دیه شد. مدتی بعد با رای دادگاه چند میلیون تومان بعنوان دیه به او پرداخت شد. از آن روز به بعد رفتار عمه و شوهرعمه با پسر جوان تغییر کرد. آنها که مدتها بود از پسر جوان در خانه شان میزبانی می‌کردند توقف داشتند که او بخشی از دیه ای که نصیبش شده را به آنها بدهد.   با این وجود اما پسر جوان چنین قصدی نداشت. به همین دلیل بعد از مدتها زندگی با عمه و شوهرعمه اش بخاطر اختلافی که با آنها بر سر دیه پیدا کرده بود خانه آنها را ترک کرد.

پسر جوان شبها را هم در محل کارش می‌خوابید و به دنبال تهیه خانه ای بود تا به طور مستقل زندگی کند. با این حال اما عمه و شوهرعمه‌اش همچنان به دنبال گرفتن پول از او بودند. روز حادثه آنها به محل کار پسر جوان رفتند و بر سر گرفتن پول با او درگیر شدند و در این بین شوهرعمه با چاقویی که داشت چند ضربه به پسر جوان زد و همراه همسرش از آنجا گریخت.

چند روز از وقوع این جنایت می‌گذشت که ماموران موفق شدند عامل این جنایت را دستگیر کنند. او به قتل برادرزاده همسرش اعتراف کرد و گفت قصدی برای کشتن او نداشته و قتل به طور ناخواسته اتفاق افتاده است. او گفت مقتول مدتها در خانه ما زندگی می‌کرد و توقع داشتیم بخشی از پولی که به دست آورده به ما بدهد تا مشکلات مالی مان برطرف شود، اما او حاضر به این کار نبود و با یکدیگر دچار اختلاف شدیم و این حادثه اتفاق افتاد.

متهم مدتی بعد در دادگاه محاکمه و با درخواست تنها ولی دم که مادر مقتول بود به قصاص محکوم شد. این رای مدتی بعد نیز در دیوان عالی کشور تایید و همه چیز برای اجرای حکم قصاص آماده شد.

پایان کابوس قصاص

با وجود قطعی شدن رای اما اجرای آن به تعویق افتاد و مرد محکوم به قصاص حدود ۱۶ سال را پشت میله های زندان با کابوس چوبه دار دست و پنجه نرم می‌کرد. در این شرایط مسئولان قضایی بندرعباس تلاش های خود برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده را آغاز کردند تا اینکه سرانجام چند روز قبل مادر مقتول اعلام کرد که قاتل را می‌بخشد.

قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون دادستان و مسول واحد اجرای احکام دادگستری بندرعباس در این باره به همشهری گفت:‌ در این پرونده همکارم آقای کاظم شاهرخ‌نیا، از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس تلاش زیادی انجام داد. او برای جلب رضایت اولیای دم بارها به آبادان سفر کرد تا اینکه سرانجام اولیای دم حاضر به بخشش شدند.

او درباره وضعیت این مرد بعد از تحمل ۱۶ سال حبس گفت: او از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز به حبس محکوم شده بود که با احتساب ایام بازداشت از زندان آزاد شد.

کد خبر 787724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha